Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Ska bli intressant att följa, erfarenhet om hur lång tid det kan ta att få dem mättade är väl obefintlig hos oss alla.
    Ja... haha... En vanlig Red Moore, i storlek av en saftig källarspindel, kan ju ta ett par månader på sig att sjunka.
    Men de grejer jag har här tror jag är på god väg att mättas - de är tunga av vatten nu.

    Kommentar

    • jozi81
      • January 2011
      • 917

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422641232.798315.jpg
Visningar: 1
Storlek: 375,0 KB
ID: 2165874
      Kan söka mera senare, men sådan här kantmatta. Baserat på min damm gissar jag på 3-4 år innan dom brutits ner, då har nog växterna bundit ihop allt till en levande vägg.

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422641380.716256.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,7 KB
ID: 2165875
      Hittade en till bild jag lånade.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av jozi81
        [ATTACH]73947[/ATTACH]
        Kan söka mera senare, men sådan här kantmatta. Baserat på min damm gissar jag på 3-4 år innan dom brutits ner, då har nog växterna bundit ihop allt till en levande vägg.

        [ATTACH]73948[/ATTACH]
        Hittade en till bild jag lånade.
        Kanonbra, Daniel!
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 January 2015, 19:24.

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Njaa... Du får läsa lite mer noga i tråden - det blir nog inget vattenfall, av ovan nämnda orsaker.
          Men, visst måste jag ha två till - en på vardera gavel!
          Ha minst 2 stag, på vardera sidan om vattenfallet?

          Eller 'sneda' stag som går från bakre hörnen till mitt på fronten

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av simpson
            Ha minst 2 stag, på vardera sidan om vattenfallet?

            Eller 'sneda' stag som går från bakre hörnen till mitt på fronten
            Ett mittstag, precis i mitten av karet är en god idé, det här är ett kar som förvisso bara är två meter långt men med en jävla vattenmängd som trycker på bakifrån, inifrån och utåt. Det är ingen mening med att lalla med olika "varianter" av sneda stag och halvmesyrer. Rutan skall sitta stock, och det är inget att fundera vidare på.
            Men det är gôtt att du delger lite olika funderingar på lösningar. Jag var inne på dina funderingar också, med två stag på vardera sidan om bakgrunden, men... I det här fallet gäller säkerhet i första instans.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Kokosmatta i damm, tre till fyra år att bryta ned.

              I 28 grader, med lite växter, grym påväxt av alger eftersom det är ett perfekt substrat för alger och nedbrytning med negativa effekter för vattenkvalité inom ett år.

              Sorry Mats, negativ som vanligt
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368
                Kokosmatta i damm, tre till fyra år att bryta ned.

                I 28 grader, med lite växter, grym påväxt av alger eftersom det är ett perfekt substrat för alger och nedbrytning med negativa effekter för vattenkvalité inom ett år.

                Sorry Mats, negativ som vanligt
                Jo, men jag är van vid det, Maths, ingen fara!
                Jag tror att jag fattar vad du menar, men - säger du att kokosmattan är extra mottaglig för algväxt?
                Jag tänker kokosmattan full av exempelvis Windeløv - skall det in alger i karet tar jag tacksamt emot, speciellt tofs/pensel-, eller vad de nu kallas - alger.
                Tofs/penselalger blir jag alldeles hänförd och överlycklig över! Jag har just fått en liten tuva av tofsalg i 112:an, och det har tagit över ett år att generera fram denna lilla skönhet.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jo, men jag är van vid det, Maths, ingen fara!
                  Jag tror att jag fattar vad du menar, men - säger du att kokosmattan är extra mottaglig för algväxt?
                  Jag tänker kokosmattan full av exempelvis Windeløv - skall det in alger i karet tar jag tacksamt emot, speciellt tofs/pensel-, eller vad de nu kallas - alger.
                  Tofs/penselalger blir jag alldeles hänförd och överlycklig över! Jag har just fått en liten tuva av tofsalg i 112:an, och det har tagit över ett år att generera fram denna lilla skönhet.
                  Ett material som bryts ner lämnar ifrån sig "näring" och fisknäts formen med maximal yta för alger kan ge oönskade effekter.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Ett material som bryts ner lämnar ifrån sig "näring" och fisknäts formen med maximal yta för alger kan ge oönskade effekter.
                    Japp, min käre gamle vän, men tofsalger är ju det finaste jag vet och önskar dessa mer än något annat i baljan. Vad för oönskade effekter kan fisknätsformen ge?

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Nu när det börjar snackas inredning på allvar blir den här tråden än mer intressant att läsa!
                      Perfekt när man precis kommit hem från ett gig i Halmstad (orkade inte vakna på hotell när det var så "nära" hem och jag råkade ha med bilen...). Fick bli en sen bärs nu istället, framför Zoopet!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Akvariestugan + ett 3 600-literskar

                        Apropå det där med kokosmatta så tänker jag så här att om nu kokosmattan bryts ned på 3-4 år så behöver ändå ytan bakom densamma vara oregelbunden så att växterna fastnar. Någon yta som kan göra att rötter och annat kan fästa sig. Om det under kokosmattan satt ett formbart plastnät så skulle ju den saken vara helt problemfri. I annat fall finns väl risk för att väggen rasar ner när i sjok när den väl bryts ner.
                        Sedan pratas det ju en del om kork, men kan man inte skaffa stora barksjok från inhemska träd som monteras ihop? Mer äkta än så kan det ju inte bli?

                        Även om nu vattenfallsidén är körd så finns det ju upplägg från terrarier där man gör växtväggar som har en glidande övergång mellan landdel och vattendel. Skulle bakgrunden på något sätt spränga ytan så skulle det ju bli helläckert med växter som gled ner i vattnet från ytan så att säga. Fick visioner av stora grupper bilbuksfiskar pila fram längs ytan. Eller fullt med stänktetror som lägger rom på överhängande blad. Det är ju lätt hänt att tänka att allt intressant blir i mitten och neråt i karet. Varför inte jobba på att ge även ytan ett eget liv och att man skulle kunna njuta av allt som sker där också?
                        Senast redigerad av Bluewing; 31 January 2015, 06:21.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Japp, min käre gamle vän, men tofsalger är ju det finaste jag vet och önskar dessa mer än något annat i baljan. Vad för oönskade effekter kan fisknätsformen ge?
                          Dålig formulering, det är inte formen som kan ge oönskade effekter. Det är mängden organiskt material som i varmt vatten bryts ner fort och kan ge en rejäl algblomning. Toffsalger är inget problem, men grönvatten är inte roligt.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Det är det jag gillar med dig, Mats! Du är inte negativ, utan säger vad du tror och tycker och inte vad folk vill att du ska säga. Där är vi lika!

                            Tror du får börja göra en lång inköpslista, Mats. Och vi hyr en stor jäkla bil så vi får med oss allt, plus lite saft på hemvägen!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jahapp, Guys & Dolls, nu skall vi se på lite bilder - ointresse eller inte (skall skriva kortfattat så att folk orkar med skiten).

                              Då jag inte kommer att kunna ha en rejäl sump till detta kar, har tankarna kring ett stort bakgrundsfilter tett sig alltmer som en god idè.
                              Jag hade en BTN "Malawi" i mitt 960-kar, och det blev ett bakgrundsfilter som fungerade perfekt. Tankarna kring något liknande i nya karet var lockande, men de bakgrunder som finns, även den enorma "Amazonas", är för små...
                              Anders kom på den briljanta idén om stora moduler - och vi visste att en polare här på Zoopet ligger inne med ett par redigt stora, specialtillverkade BTN-moduler. Så, jag hörde mig för om någon av dessa var till salu - men, tyvärr inte.
                              Ålrajt, det var bara att fundera vidare... tills jag kom på att det faktiskt finns en förjävla stor (160 x 110 cm och bygger 30 cm på djupet) "bakgrund" från BTN som heter "Springrock".
                              Detta är en så kallad bergvägg som oftast fungerar som vattenfall och monteras med en del i karets vattendel och en del ovanför vattenytan. Men, denna bakgrund kan man ju faktiskt lägga ner på längden och helt sonika använda som en konventionell bakgrund.
                              Det var bara att ut på nätet och kolla vad en sådan pjäs kunde kosta...
                              Jag tror faktiskt inte BTN gör denna bergvägg längre - och skulle man få tag på en ny så handlar det om pengar en bit över 10 000 kronor - en bra bit över...

                              Nähä, en ny Springrock var ju bara att glömma - men skam den som ger sig.
                              Jagefeldts i Lysekil hade en mycket lätt begagnad (jag kan faktiskt inte se att den någonsin är använd - inga siliconrester eller något annat) Springrock ståendes - och den ville dom gärna bli av med för några tusenlappar.
                              Sagt, gjort och köpt - idag kom så det jädra åbäket - levererad direkt till dörren. Det blir nog så att Jagefeldts fixar rutan till karet också - vi snackade en bra stund om detta.

                              Nog babblat om detta, här är några bilder;
                              Den har jag sett på annonsguiden ett tag och undrat vem som skulle ha nytta av en sån och på vilket sätt. Nu vet jag ☺.

                              Hade de sålt karet redan eller du "fick med det" i priset?
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Jahapp, Guys & Dolls, nu skall vi se på lite bilder - ointresse eller inte (skall skriva kortfattat så att folk orkar med skiten).

                                Då jag inte kommer att kunna ha en rejäl sump till detta kar, har tankarna kring ett stort bakgrundsfilter tett sig alltmer som en god idè.
                                Jag hade en BTN "Malawi" i mitt 960-kar, och det blev ett bakgrundsfilter som fungerade perfekt. Tankarna kring något liknande i nya karet var lockande, men de bakgrunder som finns, även den enorma "Amazonas", är för små...
                                Anders kom på den briljanta idén om stora moduler - och vi visste att en polare här på Zoopet ligger inne med ett par redigt stora, specialtillverkade BTN-moduler. Så, jag hörde mig för om någon av dessa var till salu - men, tyvärr inte.
                                Ålrajt, det var bara att fundera vidare... tills jag kom på att det faktiskt finns en förjävla stor (160 x 110 cm och bygger 30 cm på djupet) "bakgrund" från BTN som heter "Springrock".
                                Detta är en så kallad bergvägg som oftast fungerar som vattenfall och monteras med en del i karets vattendel och en del ovanför vattenytan. Men, denna bakgrund kan man ju faktiskt lägga ner på längden och helt sonika använda som en konventionell bakgrund.
                                Det var bara att ut på nätet och kolla vad en sådan pjäs kunde kosta...
                                Jag tror faktiskt inte BTN gör denna bergvägg längre - och skulle man få tag på en ny så handlar det om pengar en bit över 10 000 kronor - en bra bit över...

                                Nähä, en ny Springrock var ju bara att glömma - men skam den som ger sig.
                                Jagefeldts i Lysekil hade en mycket lätt begagnad (jag kan faktiskt inte se att den någonsin är använd - inga siliconrester eller något annat) Springrock ståendes - och den ville dom gärna bli av med för några tusenlappar.
                                Sagt, gjort och köpt - idag kom så det jädra åbäket - levererad direkt till dörren. Det blir nog så att Jagefeldts fixar rutan till karet också - vi snackade en bra stund om detta.

                                Nog babblat om detta, här är några bilder;
                                Härligt! Den där kommer ju att bli helt perfekt i ett sånt jättekar, har sett den på Djurmagazinet här i stan men där har dom den i en liten inomhusdamm med Koi i och ingen annan inredning misstänker att den kommer att se väldigt bra ut inbäddad i växtlighet och med en massa rötter runt om
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...