Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    Det betor ju helt på hur du tänkte inreda.. Vissa får ju för sig att rockor är några ömtåliga små varelser som inte klarar av ojämnheter.. Mina föredrar nästan att ta sig fram via/mellan rötter och moduler även om de absolut har chansen att ta "motorvägen".. Rockor är betydligt mer teränggående än många tror..

    Ett par reticulata/scobina/hystrix/magdalenae/och ett antal arter till skulle absolut må kanon i din burk.. Ta det på rätt sätt men många odlar motoro (som är en av de största arterna) i 720-1000l.. Jag tycker inte det är sjysst men de är iaf tillräckligt virila för att para sig och klara påfrestningarna en graviditet innebär i en så liten burk..

    jag kan slänga ihop ett litet filmklipp på mina hur de rör sig en inredd och rätt stor burk när tid ges..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Det betor ju helt på hur du tänkte inreda.. Vissa får ju för sig att rockor är några ömtåliga små varelser som inte klarar av ojämnheter.. Mina föredrar nästan att ta sig fram via/mellan rötter och moduler även om de absolut har chansen att ta "motorvägen".. Rockor är betydligt mer teränggående än många tror..

      Ett par reticulata/scobina/hystrix/magdalenae/och ett antal arter till skulle absolut må kanon i din burk.. Ta det på rätt sätt men många odlar motoro (som är en av de största arterna) i 720-1000l.. Jag tycker inte det är sjysst men de är iaf tillräckligt virila för att para sig och klara påfrestningarna en graviditet innebär i en så liten burk..

      jag kan slänga ihop ett litet filmklipp på mina hur de rör sig en inredd och rätt stor burk när tid ges..
      Okelydokely, bra info där. Nu är ju inte rockor högsta prioritet i skallen på mig, men jag är öppen som en bok, och tycker att det är kul med olika förslag.
      Dra gärna in en film vid tillfälle, skulle vara jätteintressant att kolla in!

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        En film på syskonen till jonathans pearls! Som referent är leopoldin va 30 cm.



        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422216902.251373.jpg
Visningar: 1
Storlek: 296,1 KB
ID: 2165783
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422216915.964222.jpg
Visningar: 2
Storlek: 298,0 KB
ID: 2165784
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422216937.553679.jpg
Visningar: 1
Storlek: 359,3 KB
ID: 2165785
        Tremazolen som referent

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Den har störd potential den där pärlan..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Grymt fränt med rockor! Helt klart något att fundera på. Tack för att ni tagit er tid att förklara, visa bilder o.s.v.
            Jag tror dock att min inredning blir i tuffaste laget för rockor att ordentligt blomma ut och trivas i, men väldigt intressant att spinna vidare på!

            Kommentar

            • Fanbyalperna

              • September 2005
              • 752

              Väldigt vackra rockor
              Har inte alltid rätt, men fel ibland

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                Väldigt vackra rockor
                Japp, jag håller med dig!
                Rockor är ju en såndär "urfisk", som man alltid har varit facinerad av på något sätt.
                Hur jag än vrider och vänder på det, och trots att jag tycker rockor är asfräna, så blir det nog inga i mitt kar. Den inredning jag planerar blir (tror jag) alldeles för tät och "intensiv" för rockor, samt att dessa tangerar vad jag tycker känns ok rent storleksmässigt.
                Jag känner absolut största respekt för de akvarister - vilka vi ju har ett bra gäng av nu här på forumet - som kör större fisk. Detta är dock inte en inriktning som jag är intresserad av, för att tala klarspråk - det är mindre fisk; ciklider, tetror, malar o.dyl. som är min grej.
                Hade det funnits rockor, lämpade för akvarium, i storlek av exempelvis en snusdosa - give and take - så hade saken varit biff!

                Däremt tycker jag det är riktigt kul och spännande att se bilder, filmer och läsa om de fantastiska kar som "monster"-akvaristerna ger prov på!

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  Check.. Bara en tanke..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Check.. Bara en tanke..
                    En god tanke!
                    Man vet aldrig vad som händer på äldre dar. När burken är färdig, finns den där - saker och ting har en formidabel förmåga att ändra sig på de mest oväntade sätt. I en framtid kanske trälådan är full med rockor... who knows?

                    Kommentar

                    • jozi81
                      • January 2011
                      • 917

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      En god tanke!
                      Man vet aldrig vad som händer på äldre dar. När burken är färdig, finns den där - saker och ting har en formidabel förmåga att ändra sig på de mest oväntade sätt. I en framtid kanske trälådan är full med rockor... who knows?
                      Förstår!
                      Liten är det ju som du säger, rockorna begränsar till viss del både fisk och inredning i det lägre regionerna, även om jag faktiskt tror dom på något sätt gillar att ha det lite trångt och trixigt emellanåt. Mina bara "måste" passera in i alla högar med rötter och stenar jag lyckats bygga.
                      Din burk blir ju kolossal så även med ett skönt virrvarr kommer det ju finnas yta.

                      Går nog själv mot att 1225an kommer fyllas på ett liknande sätt. Inredningsmässigt känner jag att jag vill ha in mera, mycket mera inredning. Då kommer fiskarna bli mindre. Har tillochmed tänkt på löv, apistos, corys etc... Surrealistiskt jag vet.. Men vi får se!
                      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422268087.295574.jpg
Visningar: 1
Storlek: 261,5 KB
ID: 2165790

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av jozi81
                        Förstår!
                        Liten är det ju som du säger, rockorna begränsar till viss del både fisk och inredning i det lägre regionerna, även om jag faktiskt tror dom på något sätt gillar att ha det lite trångt och trixigt emellanåt. Mina bara "måste" passera in i alla högar med rötter och stenar jag lyckats bygga.
                        Din burk blir ju kolossal så även med ett skönt virrvarr kommer det ju finnas yta.
                        Går nog själv mot att 1225an kommer fyllas på ett liknande sätt. Inredningsmässigt känner jag att jag vill ha in mera, mycket mera inredning. Då kommer fiskarna bli mindre. Har tillochmed tänkt på löv, apistos, corys etc... Surrealistiskt jag vet.. Men vi får se!
                        [ATTACH]73856[/ATTACH]
                        Det kar du visar på bilden är, tycker jag, "på väg" att liksom kräva den inredning du beskriver - surrealistiskt eller inte.
                        1 225-liter är ju jädra malligt och jag tror att det skulle bli riktigt häftigt med de fiskar och den inredning du funderar på.
                        Själv ser jag inte mitt kar som stort egentligen, utan mer som att, nu äntligen, efter alla år, skall fiskar och inredning till slut få lite spejs att trivas på.

                        På senare år har jag helt tappat feelingen för kar under, typ 540-liter. Skall jag någonsin starta upp min 540-balja igen, så blir det Sulawesi-räkor - eller kanske en forsliknande miljö. Jag är rätt sugen på Sewellia (sådana som Inger precis har skaffat) och dessa skulle man ju kunna ge en ganska häftig forsinredning. Perfekta stenar till en sådan inredning har jag ju plenty av (Tanganyikainredningen - om någon minns så långt tillbaka) och sedan ett kraftigt strömmande vatten snett uppifrån på dessa. Hmmmm...

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          Akvariestugan + ett 3 600-literskar

                          Forskar ligger i min plan med, har en 363 som det borde gå att dela av i mitten så att rännan blir rätt lång (bottenyta 108*75) men det får bli framöver!

                          Tror du just tippade mig över kanten.. Har ju hela tiden känt att jag måste ha rov i bägge stora, men 960 passar mycket bättre med sitt stora djup.

                          Nu spinner jag iväg i tankar på löv och kvistar, firrar som kilar in och ut ur gömslen och lite yngel från och till...
                          Senast redigerad av jozi81; 26 January 2015, 14:01. Anledning: f

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av jozi81
                            Forskar ligger i min plan med, har en 363 som det borde gå att dela av i mitten så att rännan blir rätt lång (bottenyta 108*75) men det får bli framöver!

                            Tror du just tippade mig över kanten.. Har ju hela tiden jämnt att jag måste ha rov i bägge stora, men 960 passar mycket bättre med sitt stora djup.

                            Nu spinner jag iväg i tankar på löv och kvistar, firrar som kilar in och ut ur gömslen och lite yngel från och till...
                            Aha, du menar att dela av forskaret på längden liksom..? Kan du inte beskriva det lite mer ingående?

                            En liten kanttippning låter ju spännande - ja va' fan, det är la lika bra att köra på! Karet är ju i princip Ready, Steady - GO för den grejen.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Ursprungligen postat av jozi81
                              Förstår!
                              Liten är det ju som du säger, rockorna begränsar till viss del både fisk och inredning i det lägre regionerna, även om jag faktiskt tror dom på något sätt gillar att ha det lite trångt och trixigt emellanåt. Mina bara "måste" passera in i alla högar med rötter och stenar jag lyckats bygga.
                              Din burk blir ju kolossal så även med ett skönt virrvarr kommer det ju finnas yta.

                              Går nog själv mot att 1225an kommer fyllas på ett liknande sätt. Inredningsmässigt känner jag att jag vill ha in mera, mycket mera inredning. Då kommer fiskarna bli mindre. Har tillochmed tänkt på löv, apistos, corys etc... Surrealistiskt jag vet.. Men vi får se!
                              [ATTACH]73856[/ATTACH]
                              Måste bara påpeka att jag tycker det där ser oerhört bra ut redan som det är, samt påminna om att jag vill se jordätare i den baljan!

                              Kommentar

                              • jozi81
                                • January 2011
                                • 917

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Aha, du menar att dela av forskaret på längden liksom..? Kan du inte beskriva det lite mer ingående?

                                En liten kanttippning låter ju spännande - ja va' fan, det är la lika bra att köra på! Karet är ju i princip Ready, Steady - GO för den grejen.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: Strömkar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,0 KB
ID: 2165791
                                VÄLDIGT schematisk skiss...

                                Ström"fåran" skulle då bli ca 200x37 cm och avdelaren på kortsidan göres av plexi eller plast (svart) och utblåsdelen (vid pilarna) fylls med streamers, inner eller ytterfilterutblås enligt eget tyckanden, som passar in i borrade hål så att inget vatten "rinner bakvägen" den andra delen som ligger på andra sidan om den långa glasavdelaren borras med små hål för utloppsvatten. Där bakom placeras utsug till ytterfilter. Hela avdelaren fylls sedan med fördel av tex. lavakross eller något annat grövre biomaterial.
                                Som karet står i lokalen ser jag det från höger, dvs det står med kortsidan ut i lokalen, dessutom rätt lågt vilket gör att jag ser det delvis från ovan.

                                Detta är karet! här sett från ena långsidan (vilket också kommer ligga synligt som det första man ser då man kommer in i garaget!
                                Hoppas ni förstår
                                Klicka på bilden för större version

Namn: mbu.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,2 KB
ID: 2165792


                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Måste bara påpeka att jag tycker det där ser oerhört bra ut redan som det är, samt påminna om att jag vill se jordätare i den baljan!
                                Tack, och jag lovar!! Går faktiskt redan 6 balzanii där i, men dom verkar relativt tagna av storleken, även om dom gick i 10m3 damm i sommar..
                                Senast redigerad av jozi81; 26 January 2015, 13:55. Anledning: a

                                Kommentar

                                Arbetssätt...