Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Låter som en härlig lite bittersweet reunion det där Du och guran hand i hand i solnedgången. En del saker är inte längre bara en pryl. Vissa prylar får nästan lite själ faktiskt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Den får du säkert tillbaka, bara fram med plonkan...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Fullt medveten om att det säkerligen finns tusentals beskrivningar i detta ämne men tillåter mig fråga samtidigt som jag söker vidare. Är sugen på att introducera kvistar till ett av karen och har förstått att man faktiskt kan plocka detta själv i naturen. Vad är det som gäller här, vad måste man tänka på?
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          Det som gäller om man plockar kvistar/rötter i naturen är att det måste vara från lövträd , barrträden släpper ifrån sig något skit (kommer inte ihåg exakt vad men det kan de mer rutinerade svara på ) , själv har jag kört med äppelkvistar som jag låtit torka i pannrummet några veckor innan de åkt i akvariet och det har funkat bra även om de i mitt fall varit för tunna och spretiga .
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av woodlund
            Det som gäller om man plockar kvistar/rötter i naturen är att det måste vara från lövträd , barrträden släpper ifrån sig något skit (kommer inte ihåg exakt vad men det kan de mer rutinerade svara på ) , själv har jag kört med äppelkvistar som jag låtit torka i pannrummet några veckor innan de åkt i akvariet och det har funkat bra även om de i mitt fall varit för tunna och spretiga .
            Tack för svar, hur klarar sig kvistar som detta i förhållande till rötter man köper i en affär? Jag tänker på förruttning etc?
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Tänker mig något i stil med det som Mats har gjort här:



              Vad är detta för kvistar, måste de behandlas på något särskilt sätt eller är det bara att plocka i naturen och slänga i karet?
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ju hårdare träslag desto bättre håller de sig. Ek håller sig rätt bra men det sänker pH också då det innerhåller nån syra...

                Träd som mangroove etc håller sig ju såklart bättre i vatten då det är ett träd som lever i den miljön från början.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  I 540-karet, som du länkade till Tommy, har jag både köperötter som mopani, red moore och vanlig "mangrove" ( det är ju inte riktig mangrove, men brukar kallas så), och sedan kvistar och grenar från Hassel. Riktig mangrove är ganska svårt och dyrt att få tag på, men uppträder så som Einarsson beskriver.
                  Jag har använt bland annat hassel, äpple, plommon, körsbär, päron och några till. Det är bara att sätta stuffet i karet, du behöver inte koka eller preparera - men kanske skölja av med lite vatten.
                  Träet håller ganska länge, och det är ju bara att fylla på vid behov!

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    I 540-karet, som du länkade till Tommy, har jag både köperötter som mopani, red moore och vanlig "mangrove" ( det är ju inte riktig mangrove, men brukar kallas så), och sedan kvistar och grenar från Hassel. Riktig mangrove är ganska svårt och dyrt att få tag på, men uppträder så som Einarsson beskriver.
                    Jag har använt bland annat hassel, äpple, plommon, körsbär, päron och några till. Det är bara att sätta stuffet i karet, du behöver inte koka eller preparera - men kanske skölja av med lite vatten.
                    Träet håller ganska länge, och det är ju bara att fylla på vid behov!
                    Toppen, tack Mats!
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      I 540-karet, som du länkade till Tommy, har jag både köperötter som mopani, red moore och vanlig "mangrove" ( det är ju inte riktig mangrove, men brukar kallas så), och sedan kvistar och grenar från Hassel. Riktig mangrove är ganska svårt och dyrt att få tag på, men uppträder så som Einarsson beskriver.
                      Jag har använt bland annat hassel, äpple, plommon, körsbär, päron och några till. Det är bara att sätta stuffet i karet, du behöver inte koka eller preparera - men kanske skölja av med lite vatten.
                      Träet håller ganska länge, och det är ju bara att fylla på vid behov!
                      Ytterligare en fråga, dem tar liksom aldrig slut . Har läst att man bör plocka döda kvistar från marken och inte levande från trädet?
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Ytterligare en fråga, dem tar liksom aldrig slut . Har läst att man bör plocka döda kvistar från marken och inte levande från trädet?

                        Keep 'em commin'!
                        Japp, använd torrt och dött! Det är därför jag hela tiden sparar på mig potentiella grejer till burkarna - låter dom stå och torka, om de är nysågade från träd eller så.
                        Jag har ett rejält stash med stammar, stubbar, grenar, kvistar och pinnar som ligger på vänt!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Hej Mats

                          Jag tyckte det var en lång stör med ljust krulligt hår som höll i en gitarr som skymtade förbi på bilder från ANC galan 1985 som visades igår i programmet om Tomas Ledin.

                          Kan det möjligen ha varit du?
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Hej Mats

                            Jag tyckte det var en lång stör med ljust krulligt hår som höll i en gitarr som skymtade förbi på bilder från ANC galan 1985 som visades igår i programmet om Tomas Ledin.

                            Kan det möjligen ha varit du?
                            Japp, jag var med på den galan. Lirade med Anne-Lie Rydé, och med en mängd andra artister. Fick träffa Olof Palme också - cool katt, som minglade soft och obehindrat med oss rocksluskar.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Japp, jag var med på den galan. Lirade med Anne-Lie Rydé, och med en mängd andra artister. Fick träffa Olof Palme också - cool katt, som minglade soft och obehindrat med oss rocksluskar.
                              Va fräckt!

                              Tänk om man visste då i ungdomsåren att man skulle träffa den där snyggingen live och ha samma intresse och åka på våra nördiga resor och ha så roligt som vi har när vi träffas
                              Senast redigerad av PiaJo; 18 December 2014, 19:22.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Va fräckt!

                                Tänk om man visste då i ungdomsåren att man skulle träffa den där snyggingen live och ha samma intresse och åka på våra nördiga resor och ha så roligt som vi har när vi träffas
                                Japp, tänk om man skulle veta, innan...
                                Vi har många kul resor och träffar framgent, jädrans vad jag skall handla nästa gång vi åker till tyskland!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...