Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H


    //Inger

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Halloj Tommy!
      Jag får gå efter hur det har funkat för min del, och det är mestadels av godartad natur.
      Jag skulle hålla mig ifrån att introducera mindre exemplar, dessa blir oftast lägst i rang ganska omgående. Men, för min del finns exempel på undantag som bekräftar regeln; jag satte in en liten illröd hona till en grupp större fiskar (av blandade färger) - och den tjejen tog sin plats direkt, bildade par och blev otroligt produktiv... så det kan faktiskt funka.
      I början på discuskarriären testade man ju hej vilt och köpte en fisk då, och en fisk någon annan gång - och, tyvärr, var det de mindre, som kom senare, som klarade sig sämst.

      Om du funderar på att addera några till din grupp, så välj exemplar i samma storlek, kanske något större (bara för att...).
      Ett exempel på en mycket lyckad addering är den gången jag och Anders köpte varsina 8 stycken VF Nahmunda Red.
      Efter ett tag blev det så att Anders behövde flytta sina, och jag tog över dom (dessa blev de 16 jag hade i 960-baljan).
      Den större gruppen blev mycket livlig och det fungerade perfekt. Däremot utkristalliserade det sig några stycken som hamnade lägst i rang, men de blev aldrig underkuvade och fick vara hyfsat ifred.

      Precis som när man pratar Fjärilsciklider, och andra ciklider, så är det väldigt svårt på förhand att veta vad som skall hända.
      Men en tumregel är; introducera lika stora, eller större - och givetvis skall dessa vara vid god vigör, feta och pigga!
      Här är ju faktiskt en av de få saker jag inte experimenterat med utan alla våra sex köptes tillsammans som småttingar . Ännu en gång tack för att du tar dig tid att svara, ovärderligt.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Här är ju faktiskt en av de få saker jag inte experimenterat med utan alla våra sex köptes tillsammans som småttingar . Ännu en gång tack för att du tar dig tid att svara, ovärderligt.
        Bara kul att ge lite feedback!

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          Vad gör ni med fisken när ni byter sort? Om man inte kan ge dem till någon hur fasar ni ut det befintliga fiskarna?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Juni
            Vad gör ni med fisken när ni byter sort? Om man inte kan ge dem till någon hur fasar ni ut det befintliga fiskarna?
            Du menar om man vill göra en ändring i karet och några fiskar måste bort?
            För min del ser jag alltid till att placera fiskar som jag inte skall ha själv någonstans där de får det bra. Man får höra sig för här på forumet, eller via andra kontakter om någon är intresserad. Har man tur känner man någon (jag, Anders och Pia har hjälpts åt genom åren) som vill ta hand om fiskarna. Återigen, jag och Anders har i stort sett alltid haft samma inriktning, så vi har ofta gjort så att jag eller han tar de fiskar som behöver flyttas.
            Hittar man ingen privatperson, så kan man ta hjälp hos sin/sina handlare i affärerna - de vet ofta om någon vill ha just sådana fiskar som man "har över" - alternativt att handlaren själv tar dom.
            Så var fallet nu senast när jag var tvungen att avsluta det härliga 540-T-karet med alla N. gracilisarna. Handlaren tog dessa, till stor förtjusning.

            Annars handlar all fiskhantering om stor och noggrann planering - om det skall sättas nya fiskar, om det skall "fyllas på" eller om det skall adderas flera av samma sort till en befintlig grupp.
            För min del är de dagar långt svunna då man köpte en fisk bara för att den var snygg, utan att först kolla upp och läsa på vad man köpte. Detta är nybörjarfel som snabbt blir läxor man lär sig!

            Hoppas jag förstod din fråga rätt, Juni - annars får vi ta det en gång till!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 December 2014, 11:07.

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              Jo, du var helt rätt på det! Har råkat bli med Malawi ciklider då jag köpte karet begagnat med vackra välskötta fiskar som jag köpte till fler av samma sort. Känns ibland lite udda att köpa till fisk, när jag med mer erfarenhet vill skaffa Discus. Då skall allt i karet förändras. Samtidigt vill jag ha det snyggt och funktionellt nu och då går det inte att införskaffa sånt som passar till Discus. Antar att detta är akvaristens ständiga dilemma, att bli nöjd! Har iallafall lovat mig själv att inte köpa till mer fisk, samtidigt med det beslutet hittade jag yngel i karet. Ödets ironi!
              Bra att veta vart jag kan ta vägen med firrarna när det är skiftbyte!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Juni
                Jo, du var helt rätt på det! Har råkat bli med Malawi ciklider då jag köpte karet begagnat med vackra välskötta fiskar som jag köpte till fler av samma sort. Känns ibland lite udda att köpa till fisk, när jag med mer erfarenhet vill skaffa Discus. Då skall allt i karet förändras. Samtidigt vill jag ha det snyggt och funktionellt nu och då går det inte att införskaffa sånt som passar till Discus. Antar att detta är akvaristens ständiga dilemma, att bli nöjd! Har iallafall lovat mig själv att inte köpa till mer fisk, samtidigt med det beslutet hittade jag yngel i karet. Ödets ironi!
                Bra att veta vart jag kan ta vägen med firrarna när det är skiftbyte!
                Jag vet att en god tumregel är att inte göra snabba, hetsiga och ogenomtänkta grejer - been there, done that!
                Har man kommit till den punkt i tankebanan att man är sugen på att byta inrikning i karet så är det, som du säger, bra att inte skaffa fler fiskar av den sort som man vill avveckla. Det är bara att låta karet gå som det är nu, och njuta av det under tiden som "fantasierna" på den nya inriktningen utkristalliserar sig.
                Man vill ofta göra en väldigt snabb förändring när man fått en ny idé i skallen - det är här många cyklar vält och dabbar sig!
                När man väl tar steget är första uppgiften att placera nuvarande fisk där de får det bra - sedan kommer den där sköna perioden när ny inredning skall sättas och optimeras och sedan planerandet av ny fisk.
                Man kan ju kolla upp de på forumet som har sådan fisk man själv vill bli av med, och kanske dra ett PM till dessa och höra sig för.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Mats, visst har du haft kopparbarber?

                  Såg jädrigt fina idag när jag slank in på en av akvarieaffärerna i stan
                  går dessa isåfall ihop med guramisar eller vad passar dessa med?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Hoppas det inte gör nå't att jag svarar istället Har ju också haft kopparbarber

                    Och nog skulle jag vilja hävda att de funkar bra med gurami.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Mats, visst har du haft kopparbarber?

                      Såg jädrigt fina idag när jag slank in på en av akvarieaffärerna i stan
                      går dessa isåfall ihop med guramisar eller vad passar dessa med?
                      Visst har jag haft det! Otroligt fina, lätta och tåliga!
                      Kan inte tänka mig annat än att de passar mycket bra till gurami.


                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        En bild på just det karet ligger i mappen "mina bilder andras akvarieinredningar", någon dag ska jag få till exakt lika snyggt kar .
                        Ja, eller nästan i alla fall

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          En bild på just det karet ligger i mappen "mina bilder andras akvarieinredningar", någon dag ska jag få till exakt lika snyggt kar .
                          Ja, eller nästan i alla fall
                          //Inger
                          Hej Inger! Vad kul att höra!
                          Jo, det här karet var verkligen ett jag spenderade många timmar framför. Jag visste inte riktigt vilken inriktning karet skulle få, men tankarna låg alltid nära discus - och så fick det också bli.
                          Jag tog god tid på mig för att få karet inkört, och det blev snabbt väldigt mycket växtlighet. Så, jag rensade ur ganska mycket växter och tog dessutom bort en hel del rötter med bunden Anubias i karets framkant innan jag introducerade fyra White Butterfly-discusar.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jag minns dom mycket väl . Visst flyttade dom till karrro sedan?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ännu en film att sitta och tindra till. Ibland skulle man nästan vilja sitta och ha en tänd cigarettändare i handen med uppåtsträckt hand till dina filmer Mats. De är som en fläskig tryckare med ett långt gitarrsolo ibland. Typ Purple rain eller nåt sånt.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Jag minns dom mycket väl . Visst flyttade dom till karrro sedan?
                                //Inger
                                Japp, efter en tur i 540-karet. 70-kuben blev senare det kar det blå Stendkerparet gick i.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...