Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Ja ibland kan man tillåta sig att titta istället för att sköta, man letar inte förbättringar eller besiktar.. Man får bara sätta sig, lyssna på reggae om man gillar det (och det gör vi) och njuta av burken.. Ska slänga på "skymning" och spana lite på malarna tror jag.. Har precis slängt fram en morot så nu är det fullt liv.. Du måste nästan ha något fett l-nummer i den där burken..

    Ja visst är det nice. Har du en sunriser fett?
    Funderar på belysningen för kommande steg (det förra steget del 1.. ) och en sunriser för vissa kar vore fint. Tänkte gå från T8 till T5 också...
    Sen kikar jag på LED för växtbelysning á la capsicum, citrus etc. De har LED lysrör som jag undersöker också...
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Jag odlar lite djungelväxter på karet (bild finns i min tråd) och lite dadlar i droppfiltret, vattnar växterna (inkluderat matörter och citron) med akvarievattnet.. När man inte har hus får man göra vad man kan av det man har..

      Vill du ha lite tips på billig belysning osv så kan vi ta det på pm eller i min tråd så vi inte smutsar ner kung bryzells tråd så mycket..

      Ingen sunriser men tillräckligt med belysning för att kunna få fram nästan vilken ljusbild som helst..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Slängde in denna fråga till Blåvinge, hoppas det är OK om jag lägger in den även här i din tråd?

        En sak jag funderat på lite till och från, inget som är aktuellt i nuläget men vore kul att veta för framtiden.

        Hur reagera en grupp diskus som växt upp tillsammans, typ som mina om man introducerar nya individer? Misstänker att reaktionen skiljer sig åt om den eller de nya är mindre, lika stora eller större än den existerande gruppen?

        Är detta en kunskapslucka du kan hjälpa mig att täppa igen?
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Ja ibland kan man tillåta sig att titta istället för att sköta, man letar inte förbättringar eller besiktar.. Man får bara sätta sig, lyssna på reggae om man gillar det (och det gör vi) och njuta av burken.. Ska slänga på "skymning" och spana lite på malarna tror jag.. Har precis slängt fram en morot så nu är det fullt liv.. Du måste nästan ha något fett l-nummer i den där burken..
          Exakt så!
          Jodå, vi skall allt gagga malar senare, när det är dags! Något skall väl få plats, tycker jag.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            Slängde in denna fråga till Blåvinge, hoppas det är OK om jag lägger in den även här i din tråd?

            En sak jag funderat på lite till och från, inget som är aktuellt i nuläget men vore kul att veta för framtiden.

            Hur reagera en grupp diskus som växt upp tillsammans, typ som mina om man introducerar nya individer? Misstänker att reaktionen skiljer sig åt om den eller de nya är mindre, lika stora eller större än den existerande gruppen?

            Är detta en kunskapslucka du kan hjälpa mig att täppa igen?
            Halloj Tommy!
            Jag får gå efter hur det har funkat för min del, och det är mestadels av godartad natur.
            Jag skulle hålla mig ifrån att introducera mindre exemplar, dessa blir oftast lägst i rang ganska omgående. Men, för min del finns exempel på undantag som bekräftar regeln; jag satte in en liten illröd hona till en grupp större fiskar (av blandade färger) - och den tjejen tog sin plats direkt, bildade par och blev otroligt produktiv... så det kan faktiskt funka.
            I början på discuskarriären testade man ju hej vilt och köpte en fisk då, och en fisk någon annan gång - och, tyvärr, var det de mindre, som kom senare, som klarade sig sämst.

            Om du funderar på att addera några till din grupp, så välj exemplar i samma storlek, kanske något större (bara för att...).
            Ett exempel på en mycket lyckad addering är den gången jag och Anders köpte varsina 8 stycken VF Nahmunda Red.
            Efter ett tag blev det så att Anders behövde flytta sina, och jag tog över dom (dessa blev de 16 jag hade i 960-baljan).
            Den större gruppen blev mycket livlig och det fungerade perfekt. Däremot utkristalliserade det sig några stycken som hamnade lägst i rang, men de blev aldrig underkuvade och fick vara hyfsat ifred.

            Precis som när man pratar Fjärilsciklider, och andra ciklider, så är det väldigt svårt på förhand att veta vad som skall hända.
            Men en tumregel är; introducera lika stora, eller större - och givetvis skall dessa vara vid god vigör, feta och pigga!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj Tommy!
              Jag får gå efter hur det har funkat för min del, och det är mestadels av godartad natur.
              Jag skulle hålla mig ifrån att introducera mindre exemplar, dessa blir oftast lägst i rang ganska omgående. Men, för min del finns exempel på undantag som bekräftar regeln; jag satte in en liten illröd hona till en grupp större fiskar (av blandade färger) - och den tjejen tog sin plats direkt, bildade par och blev otroligt produktiv... så det kan faktiskt funka.
              I början på discuskarriären testade man ju hej vilt och köpte en fisk då, och en fisk någon annan gång - och, tyvärr, var det de mindre, som kom senare, som klarade sig sämst.

              Om du funderar på att addera några till din grupp, så välj exemplar i samma storlek, kanske något större (bara för att...).
              Ett exempel på en mycket lyckad addering är den gången jag och Anders köpte varsina 8 stycken VF Nahmunda Red.
              Efter ett tag blev det så att Anders behövde flytta sina, och jag tog över dom (dessa blev de 16 jag hade i 960-baljan).
              Den större gruppen blev mycket livlig och det fungerade perfekt. Däremot utkristalliserade det sig några stycken som hamnade lägst i rang, men de blev aldrig underkuvade och fick vara hyfsat ifred.

              Precis som när man pratar Fjärilsciklider, och andra ciklider, så är det väldigt svårt på förhand att veta vad som skall hända.
              Men en tumregel är; introducera lika stora, eller större - och givetvis skall dessa vara vid god vigör, feta och pigga!
              Det är så härligt att läsa om diskuskunskap baserad på egen erfarenhet Man får aldrig nog.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Det är så man får gå tillväga - testa, testa, testa... och noga studera!

                Här är några bilder på den lilla rackartösen (som bildade par med en röd hane - i förgrunden på första bilden).
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Det tog bara ett tag att fatta att i detta testandet så ingick en del magplask som är i det närmaste oundvikliga ( vad mig anbelangar). Snygg rackartös!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    Vilken pangbrud Mats!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jodu, Johnny, magplask har det verkligen varit under årens gång.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Juni
                        Vilken pangbrud Mats!
                        Ja, det var ett fint och duktigt par!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, det var ett fint och duktigt par!
                          Snygga Påminner om ett par jag hade för ett antal år se'n:




                          Hmm, har inte dessa bilder kvar på min dator, vore det inte bra om man kunde högerklicka på sina egna bilder här på zoopet?
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Det är nog precis samma sort!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det är nog precis samma sort!
                              Ja, det ser onekligen så ut Är redigt sugen på discus igen... Kanske om jag byter in mina Crenicichla regani... Men vill se hur det går med deras yngel först.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, det var ett fint och duktigt par!


                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...