Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Gött!!! najs...
    Visst, oftast blir det inte som man tänker sig... Ibland blir det bättre!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Så mycket bättre..
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det är ju som vi brukar säga att man behöver alltid ett större kar. Visste inte det var en process som slog till även under tillverkningen Nu börjar storleken sätta sig. Har ju avnjutit ettfetts härliga kar (som upplevdes gigantiskt). Ditt är ju exakt dubbelt så stort nu. Plötsligt blev det gripbart.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Det är ju som vi brukar säga att man behöver alltid ett större kar. Visste inte det var en process som slog till även under tillverkningen Nu börjar storleken sätta sig. Har ju avnjutit ettfetts härliga kar (som upplevdes gigantiskt). Ditt är ju exakt dubbelt så stort nu. Plötsligt blev det gripbart.
          Halloj Johnny!
          Det verkar banne mig som att kar kan växa till sig under byggnadsprocessen. Jag har ju lufsat omkring i karet och liksom känt; "fan, det är rejält detta", men inte tänkt så mycket på det.
          Antagligen blir det så att när man börjar inreda, så kommer man att tänka; "om jag bara hade en halvmeter till där, så skulle jag kunna få plats med..." Ja, du hajar?
          Jag tror det börjar bli gripbart för mig när jag får upp ramper, inreder och fyller på vatten - just nu är det liksom bara en byggplats... men på ett gôtt sätt!

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Du kommer att sakna den där halvmetern.. alltid, oavsett..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Du kommer att sakna den där halvmetern.. alltid, oavsett..
              Så är det!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Kommer ihåg mina fullvuxna Altum i mitt 720 kar i början på nittiotalet. I vanliga fall är Altum slöa och loja, men mina jagade Smycketetra!

                Mitt i karet stod en gigantisk svärdsplanta som i mitten skapade en lokal damm, där bodde mina Smycketera, med Altum väldigt nyfikna och hungriga runt omkring.

                De klarade sig väldig bra länge, både Altum och tetror

                Hittade två bilder jag skannat in från 88-89, tagna med gammal hederlig film. Var inte så lätt på den tiden, inte läge att knäppa hundra bilder på en kväll och välja ut de tio bästa, typ.
                Bifogade filer
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Härligt att höra av dig Maths! Fina bilder. Jag fotade aldrig mina kar förr, kom liksom inte på tanken. Kamera hade man ju, men icke...
                  Dra in fler bilder om du får tid och lust, Maths, alltid kul att kolla på - och alltid intressant att läsa dina tankar och betraktelser!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Hur har du tänkt dig inkörning och det sedan? Kommer du helt enkelt att tippa i 112:an och vänta, eller finns det någon annan plan?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Hur har du tänkt dig inkörning och det sedan? Kommer du helt enkelt att tippa i 112:an och vänta, eller finns det någon annan plan?
                      När jag gjort inredningen så, ja, jag "tippar i" 112:an rakt av - och sedan är det igång! Inga andra planer än att bara låta det puttra på!

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jahapp!
                        Då kan det konstateras, detta som jag tror många har misstänkt under årens lopp; Jag är Rikspuckad - eller tossig, som Inger skrev i sin tråd för en stund sedan.

                        Karet vi håller på att bygga blir inte på 3 000-liter... utan en aning större...
                        Gick omkring här i karet med tumstocken i ena näven och telefonen i den andra.
                        Jag och min "bygghjälp" snackade glasruta och han bad mig mäta några mått för ramen. Så sa han; "Ja, du skall ju ha två meter bredd och en meter siktyta i höjd i glaset, bla, bla..."
                        Nja, sa jag, rutan måste nog bli lite lägre då karets innermått är en meter, bla, bla...
                        "Men, dô, din gitarrist - du har ju gaggat om en meters höjd - på glaset - så det är vad vi så fiffigt har snickrat till", sade min bygghälp till svar.
                        Mjaauu, njahaaah, men, men då blir det ju lite andra mått, fick jag fram med darrande tumstock.
                        Och se på självaste Fan - innermåttet på baljan är sådär skönt och väl tilltaget - så som bara ett proffs kan få till det - goda och exakta marginaler.
                        Således är alltså karets innermått 200 x 150 x 120 cm, vilket - simsalabim - gör karet till 3 600-liter.
                        Inte gör det mig något, men jävlar vad fjolligt korkad jag kände mig...
                        Jaja, lite mer vatten att inreda!
                        Härligt när man kan "räkna fel" på 600 liter då har man gott om plats
                        Ska backa tillbaka i tråden och titta på film
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Härligt att det blev 600l extra och inte tvärtom. :P
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av heba
                            Härligt när man kan "räkna fel" på 600 liter då har man gott om plats
                            Ska backa tillbaka i tråden och titta på film
                            Ursprungligen postat av Likan
                            Härligt att det blev 600l extra och inte tvärtom. :P
                            Japp, tänk att så lite kan göra så mycket. Själva karet har ju inte "blivit större", enbart siffrorna. Men, lite fränt ändå...

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jahapp!
                              Då kan det konstateras, detta som jag tror många har misstänkt under årens lopp; Jag är Rikspuckad - eller tossig, som Inger skrev i sin tråd för en stund sedan.

                              Karet vi håller på att bygga blir inte på 3 000-liter... utan en aning större...
                              Gick omkring här i karet med tumstocken i ena näven och telefonen i den andra.
                              Jag och min "bygghjälp" snackade glasruta och han bad mig mäta några mått för ramen. Så sa han; "Ja, du skall ju ha två meter bredd och en meter siktyta i höjd i glaset, bla, bla..."
                              Nja, sa jag, rutan måste nog bli lite lägre då karets innermått är en meter, bla, bla...
                              "Men, dô, din gitarrist - du har ju gaggat om en meters höjd - på glaset - så det är vad vi så fiffigt har snickrat till", sade min bygghälp till svar.
                              Mjaauu, njahaaah, men, men då blir det ju lite andra mått, fick jag fram med darrande tumstock.
                              Och se på självaste Fan - innermåttet på baljan är sådär skönt och väl tilltaget - så som bara ett proffs kan få till det - goda och exakta marginaler.
                              Således är alltså karets innermått 200 x 150 x 120 cm, vilket - simsalabim - gör karet till 3 600-liter.
                              Inte gör det mig något, men jävlar vad fjolligt korkad jag kände mig...
                              Jaja, lite mer vatten att inreda!
                              Förbaskat också - nu får du större akvarium än vad jag har - hur tusan skall jag kunna bräcka det
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • woodlund
                                • December 2011
                                • 666

                                Du får bygga ut Kjell
                                1900Liter Diskusvatten


                                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...