Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ElinR
    Bortsett från att du har haft, och har, fantastiskt fina kar så tycker jag att du verkligen får fram det fina m att skynda långsamt. En bra påminnelse, ofta.

    /Elin
    Ja, att skynda långsamt är inte en dygd i sig - utan faktiskt en nödvändighet! Jag har hållt på med akvarium såpass länge att jag gått igenom "skynda-på-som-bara-fan-fasen", och insett att det finns flera facetter i akvarieintresset.
    Att göra saker snabbt är bra många gånger - man kommer igång och det blir liksom action, men man upptäcker också de missar och deras efterföljder som kommer i ett senare skede. Som jag skrev i en annan tråd igår; när det går för fort blir åtminstone jag uttråkad. Detta är en insikt som kommit på senare år, och som resulterat i ett mycket lugnare akvarie- och fiskhållande. Istället för en brant topp och formkurva i karet, vill jag med mina metoder skapa en mer långvarig akvariemiljö. Lite olika sätt att se på saken bara.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Se det från den ljusa sidan, håller din polare på med alla sidoprojekt du nämner kanske han inte har fru så länge till och således kan lägga ner mer energi på ditt kar..
      Haha! Men, om ett tag får han pang-panga och lulla omkring med sin fru så mycket han orkar - då skall jag, ensam och fri, helt gå upp i det färdiga karets inredningsfas! Halle-fuckin'-lujah!

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        "Vad hände med matz?"

        - han uppgick i alltet..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          "Vad hände med matz?"

          - han uppgick i alltet..
          ... som visade sig vara endast tre kubik...

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Haha.. Rätt gjort räcker det..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Haha! Ja, det är en vanlig fråga nowadays. Sanningen att säga vet jag inte riktigt själv, då jag sitter i ett litet "beroendeläge" på grund av att jag har en mycket duktig kille som hjälper mig att bygga karet. Den här snubben är en nära vän till mig, och han är även med i samma (musik)band som jag - så vi umgås en hel del.
              Det dök upp några prioriteringsfrågor här på sensommaren. Vi skulle bygga en ny carport utanför huset - den är nu klar. Check.
              Sedan brakade min moppe ihop. Moppen är en av de viktigaste grejer jag har då jag använder den varje dag. Moppen behövde en rejäl genomgång och är nu helrenoverad (och går som ett spjut). Moppe klar. Check.
              Det är alltså en och samma snubbe som hjälper mig med dessa ting - jag är otroligt oteknisk och bortkommen när det gäller sånt här.
              Till detta hör också att han har ett eget liv med fru och barn, spelar med mig (vilket upptar väldigt mycket tid) samt skjuter pistol på elitnivå.
              Summasumarum - det har helt enkelt blivit ett litet glapp med akvariebygget. Men, jag har varit i kontakt med "pettap" på NSC, han som byggt det kar som står som förlaga till mitt eget, och fått en fin lista på vilka typer av duk, epoxy och silicon som skall skall köpas in, samt inköpsställe - så detta skall jag och min hjälpreda åka och hämta inom kort. Check.
              Vi har dessutom sågat till ramen till rutan. Check.
              Rutan är dock inte beställd och inhandlad ännu, men det kommer att gå snabbt när vi väl går över den bron.
              Så, vad är läget? Jo, inom en inte allt för avlägsen framtid skall vi börja duka karet invändigt och när det är klart skall rutan på plats. Med andra ord är det två moment som skall fixas till, förhoppningsvis snart.

              Vådan med en tråd som denna är att många gärna vill se ett färdigt resultat, typ nu, men karet får bli klart när det blir klart.

              Just det, sedan åkte vi till tyskland en vecka också. Den resan kostade en slant, och jag fick med mig lite fint stuff till karet, dock ingen fisk!

              Så akvariebygget ligger i pipen, och det är inte många grejer som ligger ivägen nu!
              Jooo lite så är det väl som du skriver... Tror att alla som följt din tråd vet att saker får ta sin tid. Vilket inte är lätt alltid.
              Men som sagt.. Man måste ju fråga lite... Dessutom går jag i funderingar på ett liknande bygge därav min nyfikenhet.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                Jooo lite så är det väl som du skriver... Tror att alla som följt din tråd vet att saker får ta sin tid. Vilket inte är lätt alltid.
                Men som sagt.. Man måste ju fråga lite... Dessutom går jag i funderingar på ett liknande bygge därav min nyfikenhet.
                Klart man måste fråga! Det är ju trots allt en tråd som har ett spännande projekt på gång, och ibland blir det lite stiltje mellan uppdateringarna.
                Har du plats för ett liknande bygge, så kör på bara. Förhoppningsvis är du mer händig med snickerier än vad jag är, eller har kompetenta människor i din närhet. Jag har och skall dokumentera så mycket det bara går om bygget, men extra kul blir det för min egen del när inredningsarbetet kan starta.

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Klart man måste fråga! Det är ju trots allt en tråd som har ett spännande projekt på gång, och ibland blir det lite stiltje mellan uppdateringarna.
                  Har du plats för ett liknande bygge, så kör på bara. Förhoppningsvis är du mer händig med snickerier än vad jag är, eller har kompetenta människor i din närhet. Jag har och skall dokumentera så mycket det bara går om bygget, men extra kul blir det för min egen del när inredningsarbetet kan starta.
                  Hahaha! Klart som fan att det blir stiltje i ett sånt härbygge ibland... Och allra helst i ditt fall som är ute och flänger och spelar!
                  Plats ja... Har ett fd garage i källaren som är omgjort till biljardrum just nu... Ca 5*4,5 m... Borde få plats en feting burk där! Nja snickeriet ska det nog inte vara något problem med... Är nog ekonomin som är problemet i mitt fall då man fortfarande är arbetslös...
                  Ja den här burken är ju något man ser fram emot att få se... 3 kubik Bryzell style!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                    Hahaha! Klart som fan att det blir stiltje i ett sånt härbygge ibland... Och allra helst i ditt fall som är ute och flänger och spelar!
                    Plats ja... Har ett fd garage i källaren som är omgjort till biljardrum just nu... Ca 5*4,5 m... Borde få plats en feting burk där! Nja snickeriet ska det nog inte vara något problem med... Är nog ekonomin som är problemet i mitt fall då man fortfarande är arbetslös...
                    Ja den här burken är ju något man ser fram emot att få se... 3 kubik Bryzell style!
                    Helt rätt! Bara spelningarna det senaste halvåret har ju tagit sinnesrubbat mycket tid, och då är både jag och min byggpolare med i bandet.
                    OK, då finns det plats iallafall - sedan får man starta upp projektet när det liksom blir läge och ekonomi. Fan, jag är ju inte rik som ett troll på något vis - och visst svider det i plånboken mellan varven, men har tur som inte behöver prioritera stålar på hemmavarande barn (min tös är 31 år gammal och har dragit till eget boende sedan länge) eller något annat liknande. Mina guror och övrig utrustning är sedan länge inhandlad - men faktum är att jag finansierar akvariehobbyn titt som tätt genom att sälja någon gitarr ur samlingen.
                    Så, klart du skall planera lite småskönt för en kommande storburk, bara att fundera och fnula på det är jävligt skönt!
                    Har du funderat på några mått?

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Helt rätt! Bara spelningarna det senaste halvåret har ju tagit sinnesrubbat mycket tid, och då är både jag och min byggpolare med i bandet.
                      OK, då finns det plats iallafall - sedan får man starta upp projektet när det liksom blir läge och ekonomi. Fan, jag är ju inte rik som ett troll på något vis - och visst svider det i plånboken mellan varven, men har tur som inte behöver prioritera stålar på hemmavarande barn (min tös är 31 år gammal och har dragit till eget boende sedan länge) eller något annat liknande. Mina guror och övrig utrustning är sedan länge inhandlad - men faktum är att jag finansierar akvariehobbyn titt som tätt genom att sälja någon gitarr ur samlingen.
                      Så, klart du skall planera lite småskönt för en kommande storburk, bara att fundera och fnula på det är jävligt skönt!
                      Har du funderat på några mått?
                      Hahaha visst är det så... Fundera, rita och mäta är ju nästan halva grejen!
                      Mått ja... Hmmm... Har mätt och testat lite.. Någonstans runt 220*180*120 hade varit optimalt på platsen jag tänker mig... Men som sagt... Detta är fortfarande ganska långt bort...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        4 752 liter kan man ju lätt avrunda, och fixa till, uppåt till 5 000 liter, jämnt och bra liksom. Stygga, fina mått det där - så jag hoppas att du snart kan dra igång ett sådant projekt, det vore så fränt att se!
                        Det spelar ingen roll om stuffet ligger långt bort i tid, det viktigaste är att man har en vision, och med en sådan brukar "verkligheten" på något magiskt sätt manifestera sig!
                        Härligt att höra om dina planer!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          På tal om stora burkar, såg jag detta lilla nano - kan ha varit typ 6-7 liter, i en affär i Tyskland. Jag stod och tittade på det här A. borelli-paret en stund och honan hade ett tydligt äggrör ute. De hade precis lekt, eller var på gång att göra det.
                          Det här karet med lite Hornsärv eller liknande hade varit toppen. De "små" detaljerna kan man ju bli riktigt sugen på också.


                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            En bild också.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Åh.. Så härligt att se, det är nåt speciellt när de håller på med sitt


                              psst... Jag vet ett par till Borelliisar som håller på så där just nu...
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Gillar den där gröna växten som är lite överallt i det karet, tror man får försöka sig på den i framtiden. Det är en svår jäkel det där....
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...