Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Juni!
    Jag sitter också och läser en hel del här på forumet, och tycker att det är väldigt givande mestadels.
    Jag kommer givetvis att fortsätta att medverka på forumet, men jag skall berätta lite hur jag funderar;

    Man blir lätt väldigt engagerad i vissa människors kar. Vissa sköter sig själva och tuffar på utan att vare sig be om hjälp, eller egentligen ens behöva tips och råd. Andra har frågor och funderingar, och då går man väldigt lätt loss och börjar skriva långa utläggningar. Jag skall ta två exempel på människor här inne som jag nästan har överpepprat med tips och grejer, och det är Inger och Johnny (bluewing). Ibland kan det bli lite väl mycket och jag tror att Inger, exempelvis, i vissa lägen känner att jag nästan blir "förbannad" på henne när vi snackar inredning och liknande grejer.
    Nu vet jag att Inger är cool och inte tar illa upp om jag skulle säga; "Inger, har du nu röjt runt i karet igen, du skulle ju inte..." o.s.v.
    Johnny har jag träffat live och vi fick lång tid på oss att snacka rejält om, speciellt discus - hans syn, och min.
    Nu ser det ju ut i några inlägg tidigare, som om att jag går rätt hårt på Johnny, men jag vet (hoopas jag) att han tar mina utläggningar med en nypa salt. Grejen är att jag engagerar mig i Johnnys Discuskar, jag var med och handlade hans fiskar - och jag lyssnade noga på de skötselråd han fick.
    Men, jag får hålla mig i skinnet i vissa lägen när det, enligt mig, blir väldigt mycket medicinerande och åtgärdande i karet. Egentligen vill jag tjuta rätt ut; "NEEEEEEEJ, ryck nu inte upp inredning och grejer bara för att en mal har fått några prickar - låt karet och malen ta hand om det!" - men, det är inte mitt kar och det är inte jag som har hand om det, och därför kan många sådana inlägg, efter ett tag, antagligen uppfattas som besserwisseraktiga och tjuriga. Det vill jag absolut inte skall ske.

    Inger håller på att inreda sitt kar nu, och det skall bli väldigt spännande att se hur det blir när allting har satt sig tillrätta. Det är samma sak där; jag och Inger har snackat inredning så många gånger att jag tycker det är överflödigt med mina åsikter om ditt och datt. Jag har gaggat om torrinredningar, planering, visualisering och utförande i hennes tråd och Inger är fenomenal på att sätta läckra inredningar - så jag vill liksom inte gå in där och "störa".

    Det är detta jag menar med att bli lite tjôtig i andras trådar, det blir som sagt, lätt upprepningar och ibland, lite väl mycket.
    Om någon undrar över något eller vill ha ett tips så är jag den förste att dela med mig av de få erfarenheter jag har - detta kommer jag absolut inte att sluta med!
    Nu drar, förhoppningsvis inom kort, mitt nya projekt i denna tråd igång - och då får jag lite att pyssla med för egen del här, och det kan nog vara nyttigt!
    För vad det nu kan vara värt: Jag uppskattar oerhört alla tips, råd, synpunkter och kritik som jag får här på Zoopet. Det har varit en väldigt viktig källa till kunskap. Så med det sagt; skulle du vara sugen på att kommentera vad jag gör eller helt enkelt bara bli förbannad över mina knepiga tilltag så är du mer än välkommen att så göra
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Kan bara hålla med.. Gapa och käfta och peka.. Det behövs..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj Juni!
        Jag sitter också och läser en hel del här på forumet, och tycker att det är väldigt givande mestadels.
        Jag kommer givetvis att fortsätta att medverka på forumet, men jag skall berätta lite hur jag funderar;

        Man blir lätt väldigt engagerad i vissa människors kar. Vissa sköter sig själva och tuffar på utan att vare sig be om hjälp, eller egentligen ens behöva tips och råd. Andra har frågor och funderingar, och då går man väldigt lätt loss och börjar skriva långa utläggningar. Jag skall ta två exempel på människor här inne som jag nästan har överpepprat med tips och grejer, och det är Inger och Johnny (bluewing). Ibland kan det bli lite väl mycket och jag tror att Inger, exempelvis, i vissa lägen känner att jag nästan blir "förbannad" på henne när vi snackar inredning och liknande grejer.
        Nu vet jag att Inger är cool och inte tar illa upp om jag skulle säga; "Inger, har du nu röjt runt i karet igen, du skulle ju inte..." o.s.v.
        Johnny har jag träffat live och vi fick lång tid på oss att snacka rejält om, speciellt discus - hans syn, och min.
        Nu ser det ju ut i några inlägg tidigare, som om att jag går rätt hårt på Johnny, men jag vet (hoopas jag) att han tar mina utläggningar med en nypa salt. Grejen är att jag engagerar mig i Johnnys Discuskar, jag var med och handlade hans fiskar - och jag lyssnade noga på de skötselråd han fick.
        Men, jag får hålla mig i skinnet i vissa lägen när det, enligt mig, blir väldigt mycket medicinerande och åtgärdande i karet. Egentligen vill jag tjuta rätt ut; "NEEEEEEEJ, ryck nu inte upp inredning och grejer bara för att en mal har fått några prickar - låt karet och malen ta hand om det!" - men, det är inte mitt kar och det är inte jag som har hand om det, och därför kan många sådana inlägg, efter ett tag, antagligen uppfattas som besserwisseraktiga och tjuriga. Det vill jag absolut inte skall ske.

        Inger håller på att inreda sitt kar nu, och det skall bli väldigt spännande att se hur det blir när allting har satt sig tillrätta. Det är samma sak där; jag och Inger har snackat inredning så många gånger att jag tycker det är överflödigt med mina åsikter om ditt och datt. Jag har gaggat om torrinredningar, planering, visualisering och utförande i hennes tråd och Inger är fenomenal på att sätta läckra inredningar - så jag vill liksom inte gå in där och "störa".

        Det är detta jag menar med att bli lite tjôtig i andras trådar, det blir som sagt, lätt upprepningar och ibland, lite väl mycket.
        Om någon undrar över något eller vill ha ett tips så är jag den förste att dela med mig av de få erfarenheter jag har - detta kommer jag absolut inte att sluta med!
        Nu drar, förhoppningsvis inom kort, mitt nya projekt i denna tråd igång - och då får jag lite att pyssla med för egen del här, och det kan nog vara nyttigt!
        Gott att höra dina resonemang. Men tycker inte du går hårt åt just mig utan gillar när du tar i När det gäller det som händer i karet så behöver jag att någon säger NEEEJ, vad gör du! Sedan kanske jag inte gör på det vettigaste sättet ändå.
        Men skulle ingen skrika till så är ju alla överens om att all medicinering är bra. Det är ju egentligen bara du och några få till som bromsar. Så jag fattar fullständigt att du tänkte NEEEJ när jag körde igång mitt Multicura-bombardemang nu. Men det som händer är att jag blir rädd, känner skuld och liksom inte står ut med att se sår svamp och annat just då. Tror mer jag medicinerar min egen ångest egentligen. Har ju fått vårdnaden om min L330 av Jonathan och vill sköta honom på bästa tänkbara sätt och då slog det slint i skallen när jag såg hur skrapad han blivit av sitt grävande. Medicin åkte i och först kändes det jätteskönt. Men nu känns det liksom både bra och uselt. Känner en skum känsla av skuld både gentemot Ernst (L330) och gentemot Jonathan.

        Jag litar inte på min förmåga att avgöra hur långt det (Ernst skada med luddig yta) kan få gå eller karets förmåga att hela sig självt innan jag har sett det med mina egna ögon. Rent logiskt fattar jag att du (Mats) har mycket rätt i ditt resonemang. Men blir rejält ledsen när någon i min vård mår dåligt. Då vips ligger medicinen i karet.
        Tror att för många av oss andra så är det mer en helrenovering av ens psyke som behövs för att ha det lugn och tillit du beskriver.

        Så jag är inte stolt över handlingen men förstår varför jag gjorde den och fattar också hur jag kanske borde ha agerat. Så är det.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Åååh, Johnny.
          Jag har varit där själv, och förstår hur du tänker, och reagerar. Jag var likadan i yngre år, men fick rätt rejäla bassningar av min "Mentor" när jag var grabb. Dock är jag blödig som fasen fortfarande, och har jädrigt svårt för att avliva fisk, och att riva kar, som nu graciliskaret senast... jävlar, vad jag ompade mig inför det.

          När vi var och hämtade dina discusar, så lyssnade jag noga på råden Tony gav dig. Jag tror dock inte att jag begrep att de inkörningspreparat han rekommenderade var tänkta att vara permanenta i karet - så som du kör nu.
          Jag var inne på spåret att ditt kar, och fiskarna, gradvis skulle köras in på "vanligt" vatten - och att man kunde ta till medikamenter då det verkligen krävdes. Mitt fel, att jag är inne på mina egna metoder och ställer till det för dig.
          Jag tror att du skall fortsätta precis som du gör nu, men att kanske stanna upp och fundera lite vidare när det dyker upp någon mindre grej - titta, kolla och ha lite is i magen, och se hur det utvecklar sig.
          En helt annan sak är det ju givetvis, när det handlar om klassiska sjukdomar som helt enkelt inte går över av sig själva, då får man tänka i andra banor.
          Pusta ut nu, Johnny, ditt kar är snyggt och välmående - låt det tuffa på i lugn, skön stil!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Akvariestugan + ett 3 000-literskar

            Jag frågade Tony när han packade påsarna mot slutet innan vi skulle åka därifrån hur jag skulle göra om jag senare skulle tillsätta fisk och fick då beskedet att man alltid måste köra denna kombo när man skulle slå ihop fiskbestånd med Diskus. Nu har jag inte tillsatt nya fiskar förrän nu och körde då denna medicinkombo enligt instruktion.
            Men fick vitskit efter ett tag på flera och gjorde då som Tony sagt och körde Antispot. Tror inte du och Tony ser riktigt lika på det hela.
            Jag menar inte att Tony har rätt och du fel utan bara att jag när jag är trängd fastnar i de råd jag fick från Tony. Men tror i längden dina råd ger friskare kar.
            Jag fattar att karet tappat balansen nu vilket jag ju ser i vad som händer i det. Så här i efterhand kanske jag skulle testat att göra ingenting och bara släppa i de nyinköpta. Det är möjligt.
            Men vill ur denna medicinkarusell snarast.
            Senast redigerad av Bluewing; 15 September 2014, 20:35.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              För vad det nu kan vara värt: Jag uppskattar oerhört alla tips, råd, synpunkter och kritik som jag får här på Zoopet. Det har varit en väldigt viktig källa till kunskap. Så med det sagt; skulle du vara sugen på att kommentera vad jag gör eller helt enkelt bara bli förbannad över mina knepiga tilltag så är du mer än välkommen att så göra
              Om jag kan tillföra något vid tillfälle, så gör jag gärna det! Jag tycker dock att du, Johnny och andra gör storverk i din tråd. Jag är där och tjuvkikar titt som tätt.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424



                Tror detta är rätt kille att prata med om du får trubbel
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  http://www.rovfisk.se/attachment.php...8&d=1410792426

                  Tror detta är rätt kille att prata med om du får trubbel
                  Häftigt! Är det han Bong (tror jag minns att han kallades så)? Hur stort är det karet?
                  Jag ser inga direkta trubbel - förutom att det tar tid - men tack ändå! Det är bra att veta att det finns lite folk som har liknande konstruktioner.

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    Patrik heter han, bong tror jag håller på med något liknande..

                    10500l tror jag..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Jag frågade Tony när han packade påsarna mot slutet innan vi skulle åka därifrån hur jag skulle göra om jag senare skulle tillsätta fisk och fick då beskedet att man alltid måste köra denna kombo när man skulle slå ihop fiskbestånd med Diskus. Nu har jag inte tillsatt nya fiskar förrän nu och körde då denna medicinkombo enligt instruktion.
                      Men fick vitskit efter ett tag på flera och gjorde då som Tony sagt och körde Antispot. Tror inte du och Tony ser riktigt lika på det hela.
                      Jag menar inte att Tony har rätt och du fel utan bara att jag när jag är trängd fastnar i de råd jag fick från Tony. Men tror i längden dina råd ger friskare kar.
                      Jag fattar att karet tappat balansen nu vilket jag ju ser i vad som händer i det. Så här i efterhand kanske jag skulle testat att göra ingenting och bara släppa i de nyinköpta. Det är möjligt.
                      Men vill ur denna medicinkarusell snarast.
                      Ja, vi har kanske lite olika utgångspunkter, jag och Tony - men jag tänker inte ens i banor som "rätt eller fel", utan Tony har perfekt knowhow och gör till 100% precis så som han måste, och skall göra!

                      Nu, om någonsin, är det väl dags att skaffa ett ordentligt karantän-kar i lagom storlek, där du kan köra kurer och även hålla ny fisk under uppsyn.
                      Jag vågar knappt skriva det... men själv kör jag nya fiskar rakt ner i baljan, med någon lättare inkoppning - under förutsättning att karet fiskarna skall i, är i ordning, och att jag har förvissat mig (så gott det går) om att de nya fiskarna är friska och spänstiga.

                      Jag är övertygad om att du snart har skapat en egen väg - kanske med blandning av flera "skolor", som fungerar klockrent och är bekväm för just din akvariehållning.
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 16 September 2014, 10:18.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Patrik heter han, bong tror jag håller på med något liknande..

                        10500l tror jag..
                        Aha! Jag har sett några olika lirare med liknande träkonstruktioner. Häftigt att se iallafall, och jädrar vilka ytor...
                        Får man monsterskäll om man lite försynt frågar; kör man oftast helt rena kar eller blir det någon gång inredning i en sådan balja..?
                        Jag antar dock att fiskval kanske styr inredning i viss mån.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          såg karet på facebook. blir rovfisk o sparsam inredning. ( i min värld tråkigt. men vafan..)

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            Sparsamt i den mån att det ligger ett träd och flyter i baljan..

                            nöden styr behoven.. Blir ju naturligt att rovfiskfolk skaffar större byttor eller vad man ska säga..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av hannesc
                              såg karet på facebook. blir rovfisk o sparsam inredning. ( i min värld tråkigt. men vafan..)
                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              Sparsamt i den mån att det ligger ett träd och flyter i baljan..

                              nöden styr behoven.. Blir ju naturligt att rovfiskfolk skaffar större byttor eller vad man ska säga..
                              Ja, i min värld tråkigt, också!

                              Men, för att vända på steken lite - jag har varit, och är, typ minus noll intresserad av "monster"-grejen - men nu när man har sett några här på forumet som kör denna inriktning, måste jag ge en eloge för den kunskap och respekt dessa människor har och ger sina fiskar - och akvariehållningen i stort.
                              Jag fattar också att det blir, i stort sett, nakna kar när man håller stora fiskar som de vi ser exempel på, men det visar också på det fokus man lägger på själva fiskarna i sig, och den skötsel dessa kräver. Gott så - hatt av!

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, i min värld tråkigt, också!

                                Men, för att vända på steken lite - jag har varit, och är, typ minus noll intresserad av "monster"-grejen - men nu när man har sett några här på forumet som kör denna inriktning, måste jag ge en eloge för den kunskap och respekt dessa människor har och ger sina fiskar - och akvariehållningen i stort.
                                Jag fattar också att det blir, i stort sett, nakna kar när man håller stora fiskar som de vi ser exempel på, men det visar också på det fokus man lägger på själva fiskarna i sig, och den skötsel dessa kräver. Gott så - hatt av!

                                ja absolut! det är ju en helt egen värld inom akvaristiken. mycket imponerad av de som pysslar med det. då det ofta är rejäla grejjer som måste till. stora filter och kar. kostar ju lite mer än att starta upp ett litet 100L med ett par apistogrammor :P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...