Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Akvariestugan + ett 3 000-literskar

    Jag har ju för den första gången någonsin nu haft svampangrepp på 2 malar. En skadad L 330 och en Corydoras. Nu ligger jag på 29 i temp pga vitskiten. Hur skulle man tackla det utifrån detta resonemang?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      29 temp pga vitskiten? 29 temp har jag jämt. :o vitskit brukar man ju döda med mkt högre värme än så.
      350L Diskus

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Samma här, ligger stadigt på 28-29 grader när jag har vuxen diskus. Mindre diskus över 30 grader.
        Svampangrepp hade jag kört med saltkur, i ditt fall plockat ut dem och i ett eget kar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Jag har ju för den första gången någonsin nu haft svampangrepp på 2 malar. En skadad L 330 och en Corydoras. Nu ligger jag på 29 i temp pga vitskiten. Hur skulle man tackla det utifrån detta resonemang?
          Jag antar att du menar mitt resonemang. Ok, låt oss ta det rätt upp och ner!
          Till att börja med har jag en "känsla" av - och, ja, jag skriver detta inom citattecken, därför att jag inte har peer review-analyserade rapporter, konsensusanalyserade och därför helt sanningsägande korrekta analyser - och därmed i allt som härmed handlar om allt som inte är vetenskapligt bevisat i evolutionslära, läs; Darwinism, avvikande åsikter - att det finns några aspekter att kika på.

          Om man i ett slutet system pinpointar en "topp", ett vedertaget (rätt) förhållande vad gäller hållande av en speciell ciklidart, om man alltså spetsar vissa förhållanden, skärper dessa till en mycket smal, som jag lite lustigt kallar "goldilocks"-spalt, genom att att via medikamenter, förebyggande sjukdomshämmmande insatser, medelst kemikaliska tillsatser alltid upprätthålla en snäv, brant kurva av "perfekt" vatten, så inskränker man möjligheten till en, vi måste tyvärr kalla det, naturlig fiskhållning.
          Vad händer sålunda i ett normalt kar, där en eller ett fåtal individer råkar få ett antal sår med svampväxt som följd?
          Till att börja med måste man analysera varför det bildas svamp, överhuvudtaget. Kan det ha med att göra att karet är så belamrat med kemikalier, att det utanför den gängse akvariehållningen, inte finns parametrar kvar att hålla en modest svampinvasion stången?
          Jag tror att så är fallet!
          I de flesta fall klarar fiskar av att utan problem klara av en köttskada, låt vara att såret utvecklar en viss vithet medans såret läker, att det blir lite dött skinn runt såret, för att tala svenska.
          Och för att fortsätta tala svenska, jag tror (och det är viktigt i vetenskapens namn, att jag säger "tror") att ju mer pinpointad, kemikalist baserad fiskhållning man använder sig av, desto mer bekymmer drar man på sina fiskar.
          I ett kar där miljön inte består av förebyggande (förutom god akvarieskösel) kemikaliska insatser tror, (läs; tror) jag inte ett "svampangrepp" behöver betyda att man måste medicenera, eller helt ruinera ett kar för att få denna/dessa att tillfriskna.
          Låt oss nu vara tydliga med skillnaden mellan ett normalt hållande av div. ciklider och det förhållande som råder då man odlar och föder upp upp fiskar inom avel, och låta det vara sagt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jag ska ta in detta, smälta och återkomma om hur jag tänker. Tack
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Johnny! Jag ser att du är inne i denna arla morgonstund, och jag skall snart dra till jobbet, men hinner ändå få innen liten kommentar; Jag läste om din mal som har fått, vad det verkar, svamp. Malen har antagligen fått några små blessyrer, och såren kommer att läka - trots att det kan se vitt och lite alarmerande ut.
              Hade det varit i min situation så skulle jag helt låtit bli att köra på med nya insatser i karet, kollat hur såren utvecklat sig och tagit det lugnt en tid framöver, utan att bomba på med fler medicineringar.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ok. Ska ge detta en rejäl fundering. Ha det bra på jobbet.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Jag ska ta in detta, smälta och återkomma om hur jag tänker. Tack
                  Mitt inlägg var medvetet högtravande. Vad jag menar är att man ibland kanske skall ta ett steg tillbaka, och titta på helhetssituationen. Du har ett underbart kar, som i de flesta aspekter fungerar klockrent. Men, jag märker att det är väldigt små fluktuationer som envist rubbar en smal balans.
                  I alla kar uppstår det med tid småsår, prickar, utslag och "grejer" på några fiskar. Jag såg vita utslag ibland på mina robusta rödturkar - de prickarna kom och gick och det hände aldrig något mer än att de fick läka ut.
                  Jag tror att vi i vår iver att hålla hög nivå för våra discusar ibland vårdar ihjäl dom, när dom istället behöver få gå igenom mindre kriser för att stärka sig. Om det inte handlar om regelrätta sjukdomar, som man ju givetvis får ta i beaktande att medicinera, så går smågrejer oftast över av sig självt - speciellt om karet har en lugn och trygg lunk.
                  Är du med på vad jag menar?

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Johnny, jag tror att jag förstår vad du menar. Men, det har ju varit min devis, genom alla dessa år, att just "avkvantfysikiera" akvariehållningen - att inte konstra, att inte göra saker och ting svårare än de är, att inte gå bananas när det uppstår "svårigheter" som div. blessyrer som t.ex. småsår eller en sådan sak som att vitt ludd kring en skada faktiskt handlar om död hud och inte om svampangrepp - bara som ett obetydligt exempel...
                    Vad kul det vore att prata akvarie- och fiskhållning utan att någon kände sig "intimidated" av mig. Det är nog på grund av detta faktum jag avstår från att kommentera beteende, inredning och andra ting fortsättningsvis. Jag har sett detta kommande under en längre tid.
                    Morrn Mats, jag tycker att det är väldigt tråkigt att du har slutat med dina kloka kommentarer i olika trådar .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Morrn Mats, jag tycker att det är väldigt tråkigt att du har slutat med dina kloka kommentarer i olika trådar .

                      //Inger
                      Halloj Inger!
                      Här i min tråd kan jag bre ut mig lite som jag vill, men får en känsla av att det kan bli "tjötigt" i andras trådar, därav håller jag mig undan en aning numera. Det blir väldigt lätt upprepningar och jag tror att om man är överallt och petar så blir det lite trist till slut.
                      Vi har varit (och är) ett härligt gäng här under ett flertal år, och vi känner varandra ganska bra och vet ungefär vad vi har för olika inriktningar och synsätt - nu bildas nya konstellationer på forumet som får bolla, trixa och joxa med allsköns frågor, och det tror jag är bra för forumets utveckling.
                      Men, jag är fortfarande med och gaggar och har kul - här i denna tråd skall jag ju babbla inredning så det ryker, lite längre fram, och det skall bli väldigt spännande hoppas jag.

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        Jag gillar tjötet även om jag inte är gammal i gänget. Jag sitter ofta och myser framför karet när det är mörkt och tyst i huset. Läser inlägg från er som varit med ett tag och tycker det är väldigt givande. Man ser ett mönster i vilka som sköter sina kar med olika inriktningar. Jag kommenterar sällan, eftersom jag inte kan så mycket om det. Jag insuper kunskapen i inläggen och odlar mitt eget nyvaknade akvarie intresse. Å alla nybörjares vägnar -sluta aldrig tjötet, det ger många mycket även om det inte alltid syns!
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj Juni!
                          Jag sitter också och läser en hel del här på forumet, och tycker att det är väldigt givande mestadels.
                          Jag kommer givetvis att fortsätta att medverka på forumet, men jag skall berätta lite hur jag funderar;

                          Man blir lätt väldigt engagerad i vissa människors kar. Vissa sköter sig själva och tuffar på utan att vare sig be om hjälp, eller egentligen ens behöva tips och råd. Andra har frågor och funderingar, och då går man väldigt lätt loss och börjar skriva långa utläggningar. Jag skall ta två exempel på människor här inne som jag nästan har överpepprat med tips och grejer, och det är Inger och Johnny (bluewing). Ibland kan det bli lite väl mycket och jag tror att Inger, exempelvis, i vissa lägen känner att jag nästan blir "förbannad" på henne när vi snackar inredning och liknande grejer.
                          Nu vet jag att Inger är cool och inte tar illa upp om jag skulle säga; "Inger, har du nu röjt runt i karet igen, du skulle ju inte..." o.s.v.
                          Johnny har jag träffat live och vi fick lång tid på oss att snacka rejält om, speciellt discus - hans syn, och min.
                          Nu ser det ju ut i några inlägg tidigare, som om att jag går rätt hårt på Johnny, men jag vet (hoopas jag) att han tar mina utläggningar med en nypa salt. Grejen är att jag engagerar mig i Johnnys Discuskar, jag var med och handlade hans fiskar - och jag lyssnade noga på de skötselråd han fick.
                          Men, jag får hålla mig i skinnet i vissa lägen när det, enligt mig, blir väldigt mycket medicinerande och åtgärdande i karet. Egentligen vill jag tjuta rätt ut; "NEEEEEEEJ, ryck nu inte upp inredning och grejer bara för att en mal har fått några prickar - låt karet och malen ta hand om det!" - men, det är inte mitt kar och det är inte jag som har hand om det, och därför kan många sådana inlägg, efter ett tag, antagligen uppfattas som besserwisseraktiga och tjuriga. Det vill jag absolut inte skall ske.

                          Inger håller på att inreda sitt kar nu, och det skall bli väldigt spännande att se hur det blir när allting har satt sig tillrätta. Det är samma sak där; jag och Inger har snackat inredning så många gånger att jag tycker det är överflödigt med mina åsikter om ditt och datt. Jag har gaggat om torrinredningar, planering, visualisering och utförande i hennes tråd och Inger är fenomenal på att sätta läckra inredningar - så jag vill liksom inte gå in där och "störa".

                          Det är detta jag menar med att bli lite tjôtig i andras trådar, det blir som sagt, lätt upprepningar och ibland, lite väl mycket.
                          Om någon undrar över något eller vill ha ett tips så är jag den förste att dela med mig av de få erfarenheter jag har - detta kommer jag absolut inte att sluta med!
                          Nu drar, förhoppningsvis inom kort, mitt nya projekt i denna tråd igång - och då får jag lite att pyssla med för egen del här, och det kan nog vara nyttigt!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Kan tillägga att Mats har faktiskt "slagit mig på fingrarna" ett par gånger men på ett snällt Bryzellsätt .
                            Anders, har nog trott ibland att jag fattat nada och sagt typ att "nu förklarar jag det här som från en far till sin dotter"

                            Jag har fått lära mig massor av dessa pojkar under åren, som tålmodigt har svarat på mina ibland snurriga frågor både via PM och här på forumet. Många andra har såklart också kommit med goda råd

                            På senare år har Johnny Blåvinge - en kunskapstörstare utan dess like kommit till, och som delar med sig av allt han lär sig

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Kan tillägga att Mats har faktiskt "slagit mig på fingrarna" ett par gånger men på ett snällt Bryzellsätt .
                              Anders, har nog trott ibland att jag fattat nada och sagt typ att "nu förklarar jag det här som från en far till sin dotter"

                              Jag har fått lära mig massor av dessa pojkar under åren, som tålmodigt har svarat på mina ibland snurriga frågor både via PM och här på forumet. Många andra har såklart också kommit med goda råd

                              På senare år har Johnny Blåvinge - en kunskapstörstare utan dess like kommit till, och som delar med sig av allt han lär sig
                              //Inger
                              Gôtt att läsa det du skriver, Inger!
                              Folk undrar nog vad vi, och i synnerhet jag, håller på att babbla om - men det blir lätt att saker och sticker iväg en aning.
                              Just vår kunskapstörstande vän, Johnny Blåvinge, tror jag blir/är Zoopets store förmedlare av tips, råd och rön - med sin vänliga framtoning och sitt lugna, trygga sätt - vilket vi ser klara bevis på i hans discustråd m.fl.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Gôtt att läsa det du skriver, Inger!
                                Folk undrar nog vad vi, och i synnerhet jag, håller på att babbla om - men det blir lätt att saker och sticker iväg en aning.
                                Just vår kunskapstörstande vän, Johnny Blåvinge, tror jag blir/är Zoopets store förmedlare av tips, råd och rön - med sin vänliga framtoning och sitt lugna, trygga sätt - vilket vi ser klara bevis på i hans discustråd m.fl.


                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...