Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tror inte Mats inser hur många som läser hans inlägg
    Aaah, ok, men det är förjävla synd att vi inte grottar ner oss lite djupare i dessa frågor i så fall - för det är här, tror jag, vi hittar väldigt många lösningar på de flesta "barnsjukdomar" på våra discusar, det finns lösningar som inte är så "kemiskt avancerade"...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      En annan vinkling i ärendet, högre temp och lägre pH så är det inte mycket sjukdomar som kan komma att ta fäste. Visst, magåkommor på diskus men de starka klarar även detta och jag tror även dessa är mer motståndskraftiga än odlade.
      Tänk att behandla karet mot vita prick eller liknande, en dunke åt gången...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tror det är så att många nya och halvgamla medlemmar har lite för stor respekt för dig Mats. Jag vet själv att jag tyckte det var lite läskigt i början när jag var ny här innan det släppte. Det kändes som att det var så stor nivåskillnad på vad jag kunde och vad dina svar visade. Jag tror huvudgrejen ligger där. Så därför så svarar inte de som läser. Så är det
        Ja... Det är ju för jävla trist, alltså... Undet dessa sju år jag har hållt låda här på forumet, har jag alltid velat hjälpa, stödja, och underbygga en lugn och "långsam" feeling för de som vill veta mer om beteende, inredning och allmän hållning.
        Jag är ju, mer eller mindre, rookie själv - så det är förbannat synd om folk känner sig skraja att göra sin röst hörd...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Men många som kommer hit är ganska nya akvarister. För att kunna ha en sådan hållning med så pass mycket is i magen så kräver det ganska mycket erfarenhet och kunskap. Man kan ju haft akvarier i 20 år och aldrig reflekterat över vad man gör och varför. Då är ju dessa frågor som kvantfysik. De av oss som gärna bollar detta är överlag folk som har ett heikopterläge i sin akvaristik dvs. man reflekterar konstant över det man håller på med. Många funkar inte så. Jag vet att några gör det här och de gillar också att tänka så här djupt och brett.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            En annan vinkling i ärendet, högre temp och lägre pH så är det inte mycket sjukdomar som kan komma att ta fäste. Visst, magåkommor på diskus men de starka klarar även detta och jag tror även dessa är mer motståndskraftiga än odlade.
            Tänk att behandla karet mot vita prick eller liknande, en dunke åt gången...
            vi har ju en alldeles fantastisk "dekokt" i lågt ph och hög temperatur... Som i naturen, i säsonger, eller hur?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Jag kan ju ha fel men grejen är mera att jag tror du har en extremt hög talang på området. Lite som när du tog din första gura. Du har det i dig och klarar sånt vi andra sällan fixar. Jag slet med att lära mig spela elgitarr i 10 år medan en talang låter hyggligt på några månader. Jag vet att du har en rookie-inställning och är en sökare inom akvaristiken. Men din talang gör att du blir überprofessor deluxe.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Precis, och det finns en anledning att diskus väldigt sällan får tex vita prick. I det vilda lägger sig diskus i strandkanten där vattnet är som varmast, när något är galet. Så visst är naturen något som är smart att ta efter!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Tänker du Anders att detta tänk är lätt för en nybörjare att ta efter?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Men många som kommer hit är ganska nya akvarister. För att kunna ha en sådan hållning med så pass mycket is i magen så kräver det ganska mycket erfarenhet och kunskap. Man kan ju haft akvarier i 20 år och aldrig reflekterat över vad man gör och varför. Då är ju dessa frågor som kvantfysik. De av oss som gärna bollar detta är överlag folk som har ett heikopterläge i sin akvaristik dvs. man reflekterar konstant över det man håller på med. Många funkar inte så. Jag vet att några gör det här och de gillar också att tänka så här djupt och brett.
                    Johnny, jag tror att jag förstår vad du menar. Men, det har ju varit min devis, genom alla dessa år, att just "avkvantfysikiera" akvariehållningen - att inte konstra, att inte göra saker och ting svårare än de är, att inte gå bananas när det uppstår "svårigheter" som div. blessyrer som t.ex. småsår eller en sådan sak som att vitt ludd kring en skada faktiskt handlar om död hud och inte om svampangrepp - bara som ett obetydligt exempel...
                    Vad kul det vore att prata akvarie- och fiskhållning utan att någon kände sig "intimidated" av mig. Det är nog på grund av detta faktum jag avstår från att kommentera beteende, inredning och andra ting fortsättningsvis. Jag har sett detta kommande under en längre tid.

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      Växer inte en massa bakterier, både onda och goda vid en temp. ökning? Jag har kört mitt kar utan kemikalier, mest av okunskap och att jag lyssnar blint på min handlare. Han menar på att jag ska köra utan kem och istället ha mycket tålamod och att låta tiden ha sin gång. Har märkt när jag haft is i magen har fiskar klarat sig utan medicinering. (Dock inga allvarliga åkommor) men temp höjning känns instinktivt inte så bra?!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Jag tror folk märker att du är en himla snäll person, men blir blyga inför att debattera. Därför blir det ibland en oönskad monolog trots att du alltid söker en dialog. Du gör allt rätt Mats. Men det blir så ändå
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ursprungligen postat av Juni
                          Växer inte en massa bakterier, både onda och goda vid en temp. ökning? Jag har kört mitt kar utan kemikalier, mest av okunskap och att jag lyssnar blint på min handlare. Han menar på att jag ska köra utan kem och istället ha mycket tålamod och att låta tiden ha sin gång. Har märkt när jag haft is i magen har fiskar klarat sig utan medicinering. (Dock inga allvarliga åkommor) men temp höjning känns instinktivt inte så bra?!
                          Det är ofta ingen bra idé med temphöjning när det är bakteriella angrepp nej. Oftast äre det man försöker utesluta innan man höjer tempen, men att höja tempen är extremt effektivt emot parasiter.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            @Juni. Tempökning i kombination av lågt pH är en bra kur även mot bakterier. Där finns en pH-gräns där bakterier slutar må väl, tror den ligger runt 5.
                            Neutralt pH och högre samt högre temp kan vara rena mumman för bakterier.
                            Kom även ihåg detta när det gäller de goda nedbrytningsnakterierna...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Jag tror folk märker att du är en himla snäll person, men blir blyga inför att debattera. Därför blir det ibland en oönskad monolog trots att du alltid söker en dialog. Du gör allt rätt Mats. Men det blir så ändå
                              Ja... gör allt rätt... Nja, så är det nog inte, men jag tror faktiskt att om man har en lite enklare lösning så är det inte riktigt "lika kul och spännande" att köra på det viset... Det blir inte så mycket akvarieverkstad då, trist liksom...
                              oj, nu går snart batteriet på min padda, jag återkommer!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                @Juni. Tempökning i kombination av lågt pH är en bra kur även mot bakterier. Där finns en pH-gräns där bakterier slutar må väl, tror den ligger runt 5.
                                Neutralt pH och högre samt högre temp kan vara rena mumman för bakterier.
                                Kom även ihåg detta när det gäller de goda nedbrytningsnakterierna...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...