Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    350 räcker nog bra - det dröjer innan de blir 20 cm, om dom ens blir det. Kör på!
    Skulle dessa funka tillsammans med kurvciklid och/eller någon annan liten ciklid? Mitt huvve surrar för tillfället av vadjagnuskafyllanyakaretmed för fiskar .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Skulle dessa funka tillsammans med kurvciklid och/eller någon annan liten ciklid? Mitt huvve surrar för tillfället av vadjagnuskafyllanyakaretmed för fiskar .
      //Inger
      Ja, det skall fungera. Flaggcikliderna (kallas ibland "fattigmansdiskus") håller sig ganska högt upp i karet, och de mindre cikliderna du funderar på går ju oftast i de nedre skikten. Det blir med andra ord inte så ofta konfrontationer behöver uppstå.
      Kolla på den här filmen - en liten VF. A. Rio Mamore-hona med yngel kontra Flaggciklider - visst möts dom ibland, men det händer inget. Likadant när Flaggcikliderna har yngel håller dom sig nära vattenytan och bryr sig inte så mycket om vad som händer nere på bottnen.


      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Jag är böjd att hålla med Mats!
        Jag har ju skalarer och bolivianer tillsammans, och även om det inte skulle få plats en enda en till av endera arten så stör det inte den ena det minsta med ett halvdussin av den andra! Talar jag begripliska nu?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jo, det var två par i mitt kar - kommer banne mig inte ihåg hur vi gjorde... Tog du båda paren?
          Ja, men bytte in det ena, då jag inte kände att jag hade plats för två par. Är det inte hantelciklid som kallas fattigmansdiskus förresten?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ja, det skall fungera. Flaggcikliderna (kallas ibland "fattigmansdiskus") håller sig ganska högt upp i karet, och de mindre cikliderna du funderar på går ju oftast i de nedre skikten. Det blir med andra ord inte så ofta konfrontationer behöver uppstå.
            Kolla på den här filmen - en liten VF. A. Rio Mamore-hona med yngel kontra Flaggciklider - visst möts dom ibland, men det händer inget. Likadant när Flaggcikliderna har yngel håller dom sig nära vattenytan och bryr sig inte så mycket om vad som händer nere på bottnen.


            https://www.youtube.com/watch?v=I7yP...OBjercFOWlsNKA
            Jo, jag vet det där om "fattigmansdiskus", det är väl förmodligen därför att jag dras till dessa på något underligt vis . Deras lekbeteende och sitt sätt att "vara" är ju nästan som Diskusarna - fattig är jag ju dessutom, så kanske jag kör på .

            Johan; du talar absolut begripligt, eftersom jag fattar

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Jag är böjd att hålla med Mats!
              Jag har ju skalarer och bolivianer tillsammans, och även om det inte skulle få plats en enda en till av endera arten så stör det inte den ena det minsta med ett halvdussin av den andra! Talar jag begripliska nu?
              Förstår precis! Jag har haft denna kombon ihop utan några som helst problem
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, det skall fungera. Flaggcikliderna (kallas ibland "fattigmansdiskus") håller sig ganska högt upp i karet, och de mindre cikliderna du funderar på går ju oftast i de nedre skikten. Det blir med andra ord inte så ofta konfrontationer behöver uppstå.
                Kolla på den här filmen - en liten VF. A. Rio Mamore-hona med yngel kontra Flaggciklider - visst möts dom ibland, men det händer inget. Likadant när Flaggcikliderna har yngel håller dom sig nära vattenytan och bryr sig inte så mycket om vad som händer nere på bottnen.


                https://www.youtube.com/watch?v=I7yP...OBjercFOWlsNKA
                denna filmen kan jag inte se mig mätt på, helt underbar liten tant det där
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • jozi81
                  • January 2011
                  • 917

                  Köpte 6 st relativt stora VF flaggciklider (acora, inte festiva) dom gick utan problem i ett 670 med massor av annan fisk. Ett av paren ynglade så jag hade kunnat förse Sverige med flaggor för evigt. Aldrig några problem, små revir men jätteduktiga föräldrar. Har 3 numera vuxna "yngel" kvar och ser att den lokala butiken har 10-15 ytterligare. Fantastisk och sjukt underskattad ciklid!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av jozi81
                    Köpte 6 st relativt stora VF flaggciklider (acora, inte festiva) dom gick utan problem i ett 670 med massor av annan fisk. Ett av paren ynglade så jag hade kunnat förse Sverige med flaggor för evigt. Aldrig några problem, små revir men jätteduktiga föräldrar. Har 3 numera vuxna "yngel" kvar och ser att den lokala butiken har 10-15 ytterligare. Fantastisk och sjukt underskattad ciklid!
                    Härligt med bara positiva erfarenheter av flaggorna .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Snacka om marknadsföring av Flaggorna. Man blir ju sugen
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Ja, men bytte in det ena, då jag inte kände att jag hade plats för två par. Är det inte hantelciklid som kallas fattigmansdiskus förresten?
                        Jo, så kanske det är, har dock hört det om just Flaggor några gånger.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Äsch. Hantelciklid kallas ju fattigmansslägga. Ni har nog missat det PMet.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Snacka om marknadsföring av Flaggorna. Man blir ju sugen
                            Dom är lätta att marknadsföra. Stora och robusta, lätta att hålla, och åtminstone jag har aldrig haft några sjukdomar på dom de gånger - och det är ganska många gånger - jag haft dessa vackra ciklider. De är också extremt lättlekta och utmärkta föräldrar, som exempelvis jozi berättar om i ett tidigare inlägg.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Nu kan jag säga kommer Inger lifta till Stockholm för att köpa några. Där klämde du till med flera riktigt tunga Ingerargument.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Och de är fredliga, och vackra Tyvärr sägs de äta lite växter, men även scalarer påstås väl tugga på finbladiga växter. Upplevde inte mina som särskilt farliga på spenaten.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...