Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Det är så himla skoj, att följa detta projekt med dessa personer som bidrar med sina funderingar. Jag följer tråden och bara längtar tills att du sätter igång på "riktigt".
    //Inger
    Härligt att höra, Inger!
    Nu när man själv liksom "har gjort sitt" här på forumet, är det bara att njuta loss av alla duktiga akvarister - ingen nämnd, ingen glömd - som bidrar till en ökad förståelse när det gäller inredning, miljö, beteende - så att det blir mer lätt att förstå varför våra fiskar gör si eller så i olika situationer, och hur man bör förhålla sig till detta.
    Jag förstår precis hur du menar med att "sätta igång på riktigt", beliv jo me, Inger - jag har satt igång på riktigt, men snart skall det komma en tidpunkt då inredning, vatten, ljus och filtrering skall avhandlas...
    Har inte tråden varit aktiv, från min sida, innan - skall den snart bli det!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Gillar

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Har gjort sitt? När har man gjort sitt? Du vet att jag är av motsatt uppfattning gällande dig

        Men åter till karet. Tycker denna kokosmatta var en extremt intressant detalj. Undrar om man på samma sätt skulle kunna forma små kullar med etc. under sanden?
        I en av de filmerna du visade tidigare och sa: -Så här ska det vara,sedan så visade du vajande mattor med växter. Om man planterade en mängd växter i maskorna en oregelbunden urklippt kokosmattbit så blir det ju en "matta" växter direkt.
        Kan man limma "knoppar på vägg och botten som man kan fästa kokosmattan i? Då blir det ju enkelt att byta om det inte blir optimalt?
        Sedan tänker jag att ett stadigt underlag står emot pansardivision Corydoras när de öser loss i början. Sedan när de rotat sig sedan länge så blir ju mattan näring om jag nu fattat rätt.

        Tur att det börjar hända nåt i ditt kar nu när det inte blir mycket som händer i mina nu på ett tag. Och denna storlek kommer jag aldrig att ha själv. Så jag får titta och dregla här istället.

        Edit.Man är ju helt blind. Såg först nu att du sett och tänkt allt detta själv. Sorry...
        Senast redigerad av Bluewing; 27 August 2014, 19:57.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Har gjort sitt? När har man gjort sitt? Du vet att jag är av motsatt uppfattning gällande dig

          Men åter till karet. Tycker denna kokosmatta var en extremt intressant detalj. Undrar om man på samma sätt skulle kunna forma små kullar med etc. under sanden?
          I en av de filmerna du visade tidigare och sa: -Så här ska det vara,sedan så visade du vajande mattor med växter. Om man planterade en mängd växter i maskorna en oregelbunden urklippt kokosmattbit så blir det ju en "matta" växter direkt.
          Kan man limma "knoppar på vägg och botten som man kan fästa kokosmattan i? Då blir det ju enkelt att byta om det inte blir optimalt?
          Sedan tänker jag att ett stadigt underlag står emot pansardivision Corydoras när de öser loss i början. Sedan när de rotat sig sedan länge så blir ju mattan näring om jag nu fattat rätt.

          Tur att det börjar hända nåt i ditt kar nu när det inte blir mycket som händer i mina nu på ett tag. Och denna storlek kommer jag aldrig att ha själv. Så jag får titta och dregla här istället.

          Edit.Man är ju helt blind. Såg först nu att du sett och tänkt allt detta själv. Sorry...
          Tog bort ett inlägg från igår som var onödigt och gnälligt...
          Cocosmattegrejen tror jag kan bli riktigt frän då det, som du säger, går att göra en hel massa olika varianter med den.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Akvariestugan + ett 3 000-literskar


            Lite konstigt är det att man kan känna så mycket för ditt kar trots att det är 30 mil bort och under konstruktion. Men just det som du skrev tidigare att du är öppen för idéer och tillåter en att få tänka fritt gör ju att man blir med på nåt sätt.
            Många av de bästa idéerna jag fått gällande fisk och kar har en adresslapp som det står Bryzell på. Nu börjar hjärnan tänka på träkar allt oftare.
            Det är banne mig nåt speciellt att skapa ett kar själv helt från scratch. Ännu mer speciellt när karet själv är i ett levande material. Man kan ju jämföra träbåt med plastbåt....
            Senast redigerad av Bluewing; 28 August 2014, 07:59.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing

              Lite konstigt är det att man kan känna så mycket för ditt kar trots att det är 30 mil bort och under konstruktion. Men just det som du skrev tidigare att du är öppen för idéer och tillåter en att få tänka fritt gör ju att man blir med på nåt sätt.
              Många av de bästa idéerna jag fått gällande fisk och kar har en adresslapp som det står Bryzell på. Nu börjar hjärnan tänka på träkar allt oftare.
              Det är banne mig nåt speciellt att skapa ett kar själv helt från scratch. Ännu mer speciellt när karet själv är i ett levande material. Man kan ju jämföra träbåt med plastbåt....
              Japp, jag håller med dig, det är en jädra härlig känsla att bygga grejerna själv - även om jag nu har en kille som hjälper mig med detta. Själva konstruktionen är inte så komplicerad, men det är fantastiskt att se duktiga hantverkare göra sin grej. Hela tiden får man anledning att säga; "ahaaahh, det är så man gör... ok, så funferar den grejen" o.s.v. Snickeri är verkligen en skön konst att ta del av.
              När jag ser karet sakta ta form (sakta på grund av att man inte kan jobba varje dag) känner jag mig helt lugn angående hållbarhet. Jag har inga som helst tvivel om att karet kommer att fungera mycket bra.
              Nu är duk och epoxy beställd, och detta moment skall bli intressant att ta del av. Här gäller det verkligen att inga småmissar inträffar, så som luftbubblor mellan lagren och i skikten.
              Det enda jag känner viss oro för är rutan, som jag vet kommer att vara tung och joxig att få på plats - men det skall gå!
              På sätt och vis kan man nästan säga att man bygger en plastbåt inuti en träbåt - och jag tror nog det kommer att höras en hel del läskiga ljud från baljan innan det hela har satt sig.

              Gôtt att du tycker det är roligt att haka på det här bygget även, som du säger, att det är en bit bort. Jag fattar ju att de flesta tycker att det är ganska segt i tråden, men det är liksom inte så mycket att göra åt. Jag ser också fram emot dagen då inredning, ljus och sedan vatten kan börja donas med!

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                Du får hålla öronen öppna sen blåvinge.. Det kommer att säljas en träburk på 204x124x65 snart har jag på känn.. ^^ låter ju som blåvinge-mått.. Första burken jag byggde väger ingenting heller.. Typ 120 pannor eller nåt..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Från det ena till det andra Mats, har du haft flaggciklider?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Från det ena till det andra Mats, har du haft flaggciklider?
                    //Inger

                    Japp!
                    En väldigt trevlig och vacker ciklid.


                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Från det ena till det andra Mats, har du haft flaggciklider?

                      //Inger
                      Och så här såg de ut när de blivit lite större Vet inte om det är exakt det paret på Mats film, och bilder, men han hade det här paret, som jag tog över. Trevliga ciklider, som sagt.
                      Bifogade filer
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Det var det paret, Shepard!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Det var det paret, Shepard!
                          Ok, har för mig att du hade två par, och blev osäker på vilket av paren det var
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Tack .
                            Är 350L för litet till flaggor, 20cm som vuxna står det i artbeskrivningen.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Shepard
                              Ok, har för mig att du hade två par, och blev osäker på vilket av paren det var
                              Jo, det var två par i mitt kar - kommer banne mig inte ihåg hur vi gjorde... Tog du båda paren?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Tack .
                                Är 350L för litet till flaggor, 20cm som vuxna står det i artbeskrivningen.
                                //Inger
                                350 räcker nog bra - det dröjer innan de blir 20 cm, om dom ens blir det. Kör på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...