Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Gillar formuleringen otäckt många Corydoras.... Kan det sägas bättre? Munvattnas.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Hur tänker du med sidor och bakstycke? Satt och fantiserade lite....
      Om man bak eller på en sida satt ett nät och flätade in rötter, mossa, torv, windelöv och lite annat här och var så att det täckte nätet och sedan hade din rot-ruska framför. Skulle de inte se ut precis som en strandbrink i en flod? Speciellt om man satte windelöv längs med närmare ytan. Som om stranden börjar strax ovanför?
      Nu är det ju svårt att förklara vad man ser i huvudet. Men spånar bara.
      Det är ypperligt spån, Johnny!
      Speciellt sidorna, som ju blir svarta ytor, skulle säkert bli finfina om man klär in dom med någon nätkonstruktion. Här skulle framför allt windelöven passa utmärkt, tror jag.
      Nättipset skall jag helt klart ha med i funderingarna vid inredning. Bra där!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Mm, om om också skall vi se om vi kan addera lite vissna palmblad som ligger på botten, så som vi har sett i alla naturfilmer... då tror jag det hade blivit extra härligt eller så är det bara jag som har den böjelsen/knäppheten....
        Du är spot on, Pia!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Gillar formuleringen otäckt många Corydoras.... Kan det sägas bättre? Munvattnas.
          Japp, det ger väl lite härliga bilder i skallen, eller hur?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Otäckt många Corydoras är väl absolut minst 100? Eller pratar vi det dubbla? Har ju 27 i ett kar med bottenmåtten 150 x50. Ditt är väl över 200x200. Mitt antal är ju alldeles lagom på den ytan. Det blir ju ett myller som är behagligt och underhållande.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Otäckt många Corydoras är väl absolut minst 100? Eller pratar vi det dubbla? Har ju 27 i ett kar med bottenmåtten 150 x50. Ditt är väl över 200x200. Mitt antal är ju alldeles lagom på den ytan. Det blir ju ett myller som är behagligt och underhållande.
              Ja, hundra får det väl bli minst. Det gäller bara att fixa en bra deal på ett större antal, men det finns kran på det! Sedan är frågan vilken sort det blir initialt, jag är svårt sugen på de där grönskimrande, eller de som går i guld. Sedan gillar jag dom svarta också... Vi får se.

              Kommentar

              • jozi81
                • January 2011
                • 917

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det är ypperligt spån, Johnny!
                Speciellt sidorna, som ju blir svarta ytor, skulle säkert bli finfina om man klär in dom med någon nätkonstruktion. Här skulle framför allt windelöven passa utmärkt, tror jag.
                Nättipset skall jag helt klart ha med i funderingarna vid inredning. Bra där!
                Kokosmattan man använder vid dammar kanske kan passa! Den multnar på några år, men mörknar rätt snabbt och är lätt att gojsa till med diverse löv, kvistar etc...

                Denna är ditsatt i höstas.
                Blev sugen själv på att prova... Har en massa "över"

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av jozi81
                  Kokosmattan man använder vid dammar kanske kan passa! Den multnar på några år, men mörknar rätt snabbt och är lätt att gojsa till med diverse löv, kvistar etc...

                  Denna är ditsatt i höstas.
                  Blev sugen själv på att prova... Har en massa "över"
                  That's fanimej it! Mycket bra! Ett organiskt material är ju hur fiffigt som helst. Var får man tag på detta?

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ett brakande knalltack för detta! Kan man ju beställa hem till dörren också!
                      Jahapp, jag ser redan framför mig hur detta kan användas.
                      Ja, det är ju tur att det finns folk här på forumet som inspirerar, får tacka Johnny och Jozi, bra jobbat boys!

                      Kommentar

                      • jozi81
                        • January 2011
                        • 917

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ett brakande knalltack för detta! Kan man ju beställa hem till dörren också!
                        Jahapp, jag ser redan framför mig hur detta kan användas.
                        Ja, det är ju tur att det finns folk här på forumet som inspirerar, får tacka Johnny och Jozi, bra jobbat boys!
                        Tack själv, fick mig en rejäl skopa inspiration själv!!
                        Tror jag skall inreda mitt 670 på samma sätt eller kanske till och med 960 rovfiskbaljan, grejerna ligger ju på gården!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av jozi81
                          Tack själv, fick mig en rejäl skopa inspiration själv!!
                          Tror jag skall inreda mitt 670 på samma sätt eller kanske till och med 960 rovfiskbaljan, grejerna ligger ju på gården!
                          Visst, ös på!
                          Mattan kan man ju dels "hänga" eller spänna över plana ytor, och sedan alla möjligheter att forma mattan och integrera pinnar, rötter och annat... Går ju att joxa med det här i det oändliga. Fan, vad bra!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ett brakande knalltack för detta! Kan man ju beställa hem till dörren också!
                            Jahapp, jag ser redan framför mig hur detta kan användas.
                            Ja, det är ju tur att det finns folk här på forumet som inspirerar, får tacka Johnny och Jozi, bra jobbat boys!
                            En sådan glädje värmer gott och länge. Kul att respons uppskattas. Men det är himla kul att tänka till om ett kar där ägaren har vidöppna spjäll i hjärnan.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              En sådan glädje värmer gott och länge. Kul att respons uppskattas. Men det är himla kul att tänka till om ett kar där ägaren har vidöppna spjäll i hjärnan.
                              Det vet du, Johnny!
                              Jag är som ett tomt A4, det är bara för oss att spåna loss!
                              Idag blev det ju en jädra fin öppning, först med ditt förslag att klä sidor - och möjligvis bakväggen, även om jag inte tror att det kommer att behövas - med någon form av nät. Sedan Jozis toppförslag med cocosnät.
                              Jag njuter också av ditt enorma engagemang när det gäller nya Discushållare här på forumet. Jag läser allt du skriver och sitter och småler. Du kommer att få mycket att stå i på Zoopet framgent, men så skall det också till någon av din kaliber till det!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 August 2014, 19:22.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Det är så himla skoj, att följa detta projekt med dessa personer som bidrar med sina funderingar. Jag följer tråden och bara längtar tills att du sätter igång på "riktigt" .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...