Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Nu till mitt ärende här, på senaste tiden har det varit lite snack om att låta karen skola in sig och mogna.
    När jag nu i semestertider sitter med lite god dricka och drömmer mig tillbaka så kom jag på att jag klippte ihop en film på mitt 400 kar. Här kan man följa utvecklingen från dag ett fram till ca +1200 dagar med i princip samma grundplanering. Jag har aldrig varit mycket för att pilla i karen, utan rensar ut då och då.

    Inget för den otålige, eftersom filmen är ganska lång, men några sådana finns väl inte här

    Ni får dessutom följa kamerautvecklingen eftersom filmen börjar 2008...

    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Aaahh, those were the days, eller hur Maths? När man redigt kunde gotta sig i sköna gagg om inredning, hur man kunde placera rötter på olika sätt för att fördjupa och förvanska synintrycket, och en massa annat i den stilen... Jaja, den eran är tyvärr förbi, och man får pilla själv - och kanske ta en film och några bilder.
      Det var korta tio minuter din film varade, och riktigt intressant att se ditt kar (igen) och hur det utvecklades över tid.

      Btw, jag hittade ännu en fin stam igår, med ett litet nätt rotverk, så nu finns två härliga stammar att tillgå för lodrätt placering när 3 000-litaret skall inredas som översvämmad skog. Det börjar nästan bli en färdig scape där jag samlar materialet nu...



      Edit; C90-Maths drog in en film på A. n. precis i slutet av förra sidan, om nu någon med all förmodan missade detta.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 July 2014, 10:51.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Mycket härliga filmer som ni levererat ,tack för detta för nu blev suget större att få se karen där hemma
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Micke L
          • December 2013
          • 456

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jag vet att det här är fullständigt ointressant för de flesta, men jag själv tycker åtminstone att det är kul... så jag lägger upp en film på gracilisynglen, som nu själv har lekt och fått yngel - i kolonien. Storleken på ungdjuren är cirka 3-4 cm.
          I slutet av filmsnutten kan man se en förälder som spottar ut ett litet yngel, och då ser man hur små föräldraynglen är.
          Pytteynglen har fortfarande lite av gulesäcken kvar så de "hoppar" bara omkring ännu, men är på gång!

          https://www.youtube.com/watch?v=igJf...OBjercFOWlsNKA
          Kul, ser ju massor av yngel röra sig i algmattan på stenarna! Som nybörjare med "stenhög" är det ju riktigt kul att se en mycket mer etablerad sådan

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Var hos ett par polare i gbg i helgen och en av dem har en algmatta av rang helt pga bristande bry och då nämnde jag att vissa skulle bli överlyckliga över den med dig i åtanke
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Micke L
              Kul, ser ju massor av yngel röra sig i algmattan på stenarna! Som nybörjare med "stenhög" är det ju riktigt kul att se en mycket mer etablerad sådan
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Var hos ett par polare i gbg i helgen och en av dem har en algmatta av rang helt pga bristande bry och då nämnde jag att vissa skulle bli överlyckliga över den med dig i åtanke
              Halloj Micke! Ja, det är är bara en liten yngelskock som har yngelungdjur till föräldrar. Det finns fler filmer och bilder bakåt i tråden på de "stora" paren med sina yngelskockar i miljön, som nu börjar se riktigt skön ut. Kul att du gillar det!

              Halloj Ettfett! Det låter häftigt, men det är inte alla alger man blir lycklig av... Det skall vara den här kortvuxna och liksom naturligt snygga, som håller sig sådan. Sedan har det ploppat upp tofsalger lite här och var, dessa var efterlängtade!

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                Den är perfekt.. Täcker typ 30-45x180cm i framkant på karet där sanden blåst undan av strömmen och böljar fram och tillbaka, rockan ser till att hålla mattan 1,5-2,5cm lång.. Riktigt snyggt..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Nu till mitt ärende här, på senaste tiden har det varit lite snack om att låta karen skola in sig och mogna.
                  När jag nu i semestertider sitter med lite god dricka och drömmer mig tillbaka så kom jag på att jag klippte ihop en film på mitt 400 kar. Här kan man följa utvecklingen från dag ett fram till ca +1200 dagar med i princip samma grundplanering. Jag har aldrig varit mycket för att pilla i karen, utan rensar ut då och då.

                  Inget för den otålige, eftersom filmen är ganska lång, men några sådana finns väl inte här

                  Ni får dessutom följa kamerautvecklingen eftersom filmen börjar 2008...

                  Det var en bra film . Det var roligt att se hur karet utvecklats efter så lång tid . Tycker det är intressant att se hur akvarium utvecklas med tiden.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    Det var en bra film . Det var roligt att se hur karet utvecklats efter så lång tid . Tycker det är intressant att se hur akvarium utvecklas med tiden.
                    Kul att du gillar.

                    Det är ju ingen film som man tar fram mobilen och "knäpper av".
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Mats, jag är så himla nyfiken på hur det går med drömkaret? Saknar dina uppdateringar

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Mats, jag är så himla nyfiken på hur det går med drömkaret? Saknar dina uppdateringar

                        //Inger
                        Halloj Inger!
                        Det var ett tag sedan jag var här och skrev, och det har inte hänt något ytterligare med karet sedan senast. Det är massor av spelningar som tar den mesta tiden och kompisen som hjälper mig med bygget håller just nu på med... digga detta nu; att fixa iordning min moppe som är i stort behov av lite t-l-c.
                        Han är inte bara mamma och akvariebyggare, utan även moppemeck.
                        Men, snart är sommartokerierna över och då blir det tid att fortsätta donandet med karet, det är inte på något sätt bortglömt, utan vilar sig lite bara.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Halloj Inger!
                          Det var ett tag sedan jag var här och skrev, och det har inte hänt något ytterligare med karet sedan senast. Det är massor av spelningar som tar den mesta tiden och kompisen som hjälper mig med bygget håller just nu på med... digga detta nu; att fixa iordning min moppe som är i stort behov av lite t-l-c.
                          Han är inte bara mamma och akvariebyggare, utan även moppemeck.
                          Men, snart är sommartokerierna över och då blir det tid att fortsätta donandet med karet, det är inte på något sätt bortglömt, utan vilar sig lite bara.
                          Bra, då vet jag det

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Jag var hemma hos Mats igår och såg hans prinsesskar, och den första reaktionen var "Helvete så många!"...rena guppykolonin, och där var lekpar under varenda sten i hela karet...
                            Lite usla bilder, men så man får lite hum om hur många där är iafKlicka på bilden för större version

Namn: bild 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,7 KB
ID: 2162836.Klicka på bilden för större version

Namn: bild 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,7 KB
ID: 2162838Klicka på bilden för större version

Namn: bild 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,3 KB
ID: 2162837Klicka på bilden för större version

Namn: bild 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,9 KB
ID: 2162835
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Oj, det kryllar överallt .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Det var kul att ha dig här igår Anders!
                                (den naturliga platsen att stå och gagga, var i nya karet...)
                                Anders hade som vanligt en massa fina idéer som vi spånade på rejält, och så fick vi rensat ur 112:an på några kilo Windeløv som vi hoppas kommer att ta sig fint i Varberg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...