Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Trevliga foton
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Trevliga foton
      Tackar för det, Kjell.
      På filmen, i något inlägg tidigare, kan man se att det är helt mörkt i skrevan där det lilla paret har sina små sprattlare, så jag höftade med kameran och drog av ett par blixtbilder... Resultatet blev ju åtminstonde så att man kan se de små ynglen.
      Inom någon dag eller så hoppas jag kunna ta en filmsnutt på ynglen när de blir frisimmande.
      Vare sig det lilla parets föräldrar, eller några andra i kolonien "bryr sig", snarare verkar det som att detta är en naturlig utveckling, helt i sin ordning. Givetvis är detta inget spektakulärt på något vis, men jädrigt kul att sitta och titta på.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Va häftigt Mats med en ny generation . Tänk, att trots sin litenhet så vet dom hur bebbar blir till

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Va häftigt Mats med en ny generation . Tänk, att trots sin litenhet så vet dom hur bebbar blir till

          //Inger
          Ja, det här är inte första "yngelparet" som leker, jag har sett några andra hålla på också - har för mig att jag tog någon bild och film på detta några sidor bak i tråden. Men, det här är första gången jag ser ett levande resultat.
          Instinkten är förbluffande att studera, de är liksom redan "färdiga", står och vaktar och har full koll. Som sagt, riktigt kul att kolla på!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Goddag i stugtråden!
            Byggs det något nuförtiden?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Det där ser verkligen mysigt ut. Så härligt detta kar blivit. Har nog aldrig tidigare sett ett kar där algerna är en av attraktionerna
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Goddag i stugtråden!
                Byggs det något nuförtiden?
                Haha! Nja, vi är ute och lirar en hel del, och när vi inte är det så bygger och lägger vi altan hos min bygghjälp... Man får hjälpa till, tillbaka också. Vi kollade dock, och planerade inköp av duk och diverse annat igår, tisdag - så akvariebygget drar snart igång!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Det där ser verkligen mysigt ut. Så härligt detta kar blivit. Har nog aldrig tidigare sett ett kar där algerna är en av attraktionerna
                  Ja, rent utseendemässigt är det nog så - men actionmässigt är det fiskarna som står för underhållningen!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jag vet att det här är fullständigt ointressant för de flesta, men jag själv tycker åtminstone att det är kul... så jag lägger upp en film på gracilisynglen, som nu själv har lekt och fått yngel - i kolonien. Storleken på ungdjuren är cirka 3-4 cm.
                    I slutet av filmsnutten kan man se en förälder som spottar ut ett litet yngel, och då ser man hur små föräldraynglen är.
                    Pytteynglen har fortfarande lite av gulesäcken kvar så de "hoppar" bara omkring ännu, men är på gång!

                    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Haha! Nja, vi är ute och lirar en hel del, och när vi inte är det så bygger och lägger vi altan hos min bygghjälp... Man får hjälpa till, tillbaka också. Vi kollade dock, och planerade inköp av duk och diverse annat igår, tisdag - så akvariebygget drar snart igång!
                      Det låter ju gôtt!
                      Här går akvaristiken på extrem sparlåga. Jag var på Öland och spelade förra veckan men nu blir det ett par lugna veckor innan det drar igång igen!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Mats är du med?
                        Funderar lite runt mina N.A. som jag aldrig har haft förut. Jag tror att du förmodligen även har haft dessa så kanske du kan svara mig.
                        Jag vet förstås att honan blir väldigt "på" efter lek och äggkläckning, och den stackars hanen jagas hej vilt så även i mitt kar. Men jag funderar på hur det blir sedan om det nu det kommer fram några bebbar, kommer hanen att få vara med då att vakta sina avkommor är min undran?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Min erfarenhet är att honan inte låter hanen komma i närheten då heller. I större kar kanske hanen vaktar utkanten av reviret, men i mindre kar är han nog mer eller mindre alltid för nära för honans smak, har jag en känsla av. Men med mycket inredning och växter så kan det gå ändå. Jag hade tre honor som hade yngel samtidigt i ett 100-liters, som var rena djungeln.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jodå, Inger, jag är med!
                            Visst har jag haft N.a. Finns filmer och bilder på dom lååååååååååångt bak i denna tråd, bland annat när honan vallar yngel. Som shepard säger ovan, tar honan själv hand om yngelvården, och är karet tillräckligt stort och tätt planterat kan nog hanen få gå hyfsat ifred, långt bort från henne.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Okey, tack för svar Shepard å Mats .
                              Jag ska leta i din tråd Mats.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Det var ju inte för Nannacara jag tittade in i tråden, men när jag är här så kan jag visa en film på mina i 540 karet som faktiskt drog upp yngel i två generationer i ett kar med Discus och Scalarer med flera invånare. Det är duktigt gjort! Men har man ett för litet kar så blir hanen jagad till döden.

                                Inte en av mina bättre filmer, men titta man noga så ser man ganska stora yngel som morsan vaktar.

                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...