Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Tack skall du ha!
    Jag hade inget för mig och tog ett par pix, liksom bara för att kolla hur jag fick plats mellan nya burken och 540-baljan.
    Ja, det börjar gotta till sig nu, det här karet.
    Hur tight blir det då om det skulle stå kvar? Blir det som att sitta på första raden i biosalongen?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Härligt att höra, Johan och Kjell!
      Som ni kanske har läst tidigare i tråden, så har jag velat fram och tillbaka om jag skall riva detta kar eller inte. Rivningstankarna accentuerades av ide'n på att göra om karet till en sump, men jag kör på mina ursprungliga planer med ett antal kraftiga ytterfilter samt ett rejält droppfilter.
      Så, 540-baljan får stå tillsvidare. Eventuellt kommer jag försöka att decimera kolonien och kolla förutsättningarna, längre fram, att addera några andra arter. På något sätt känns inredningen "för bra" för att rivas, bättre kanske att låta karet bara få utveclas i sin egen takt.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 June 2014, 17:23.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Hur tight blir det då om det skulle stå kvar? Blir det som att sitta på första raden i biosalongen?
        Ja, ungefär så, men helt klart sittbart.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Riktigt snyggt med algerna! Ser så mycket mer naturligt än mina kala stenar...
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Likan
            Riktigt snyggt med algerna! Ser så mycket mer naturligt än mina kala stenar...
            Jag var precis inne och kollade i din tråd (du har flera kar, va?) och det är många malar ser jag. De betar väl av en hel del alger, men låter du bara inredningen sätta sig i lugn och ro, har du säkert fin algväxt om ett tag.
            Det har tagit nästan ett år, utan att jag rört ett yota förutom att byta vatten, och först nu börjar det puttra på ordentligt i T-karet.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Jepp, 2 stora och senaste tillskottet ett litet pluttigt 54l. I ena karet som startades i jan/feb växer det alger på rutan och lite smått smått även på anubiasen. Annars är det bara någon form av tofsalger som jag har, i båda karen. Just sådana där gröna fina hetäckande har jag aldrig fått. men jo, det hade malarna gillat! Så jag går i tankarna att försöka odla i en låda vid fönstret eller så. Men tankarna har stannat där.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Likan
                Jepp, 2 stora och senaste tillskottet ett litet pluttigt 54l. I ena karet som startades i jan/feb växer det alger på rutan och lite smått smått även på anubiasen. Annars är det bara någon form av tofsalger som jag har, i båda karen. Just sådana där gröna fina hetäckande har jag aldrig fått. men jo, det hade malarna gillat! Så jag går i tankarna att försöka odla i en låda vid fönstret eller så. Men tankarna har stannat där.
                Ja, jag tänkte väl det. Är inne i din tråd och tittar, men kom inte riktigt ihåg hur det var med antal kar...
                Är det algodling i fönstret du tänker på?
                Kanske är det ändå bäst att låta ett kar man vill ha jämna, täckande algmattor i, stå och gona till sig i lugn och ro.
                Många vill ha snabba resultat och vidtar åtgärder för detta, men det är inte min grej alls - det får liksom ta den tid det tar.
                Jag märker också att ju mer man joxar i karet, desto mer fluktuerar det - nivåerna får aldrig jämnas ut och det dyker upp "spikar" som är svåra att hantera.
                Cyano, för att ta en grej som verkligen är oskönt i ett kar, är också något jag tar med ro - den brukar oftast (varför vet jag inte) ge med sig efter någon månad med sparsam belysning och upprätthållande av en god balans. Jag har fått cyano i mina kar vid flera tillfällen, men har egentligen inte haft problem med det... Kanske för att jag inte sätter in åtgärder mot det..?

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Akvariestugan + ett 3 000-literskar

                  Jag tycker inte att jag gör så mycket i mina kar. En medicinkur på 2 års tid, tillsätter lite växtnäring, har regelbundna vattenbyten och matar jämt och stadigt. Så jag upplever det som att jag håller det rätt rakt och fint. Det är väl därför det tickar på bra och harmlöst.
                  Växterna gör väl att det inte blir så mycket alger. Utan växter, mer alger, som jag förstått det.

                  Jag har väl välbalanserade kar, och därför får jag inga snyggalger.

                  De alger som du har, har jag mest sett i växtfattiga akvarium, som Malawi etc. Inbillar mig att det är därför.

                  Precis vad jag menade med algodling.
                  Senast redigerad av Likan; 25 June 2014, 18:57.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Likan
                    Jag tycker inte att jag gör så mycket i mina kar. En medicinkur på 2 års tid, tillsätter lite växtnäring, har regelbundna vattenbyten och matar jämt och stadigt. Så jag upplever det som att jag håller det rätt rakt och fint. Det är väl därför det tickar på bra och harmlöst.
                    Växterna gör väl att det inte blir så mycket alger. Utan växter, mer alger, som jag förstått det.

                    Jag har väl välbalanserade kar, och därför får jag inga snyggalger.

                    De alger som du har, har jag mest sett i växtfattiga akvarium, som Malawi etc. Inbillar mig att det är därför.

                    Precis vad jag menade med algodling.
                    OK! Vad bra!

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Helvete! Ursäkta språket, men satans vad läckert T-karet är nu. Blir sååå sugen på det kommande hörnkar för prinsessor som skall få gå i hallen. Du kan ju gissa var jag bl.a. kommer hämta inspiration. Och nu har jag nog hajat vad som krävs för den mest ultimata designen med alger och kristallklart vatten. Receptet för detta är nog tålamod, lugn och bra filtrering.

                      Nu är min Kilkenny snart slut och morgondagen bjuder på bad och avkoppling med familj. Natt på er zoopetvänner i denna ljuva sommarnatt.
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ApeviaX
                        Helvete! Ursäkta språket, men satans vad läckert T-karet är nu. Blir sååå sugen på det kommande hörnkar för prinsessor som skall få gå i hallen. Du kan ju gissa var jag bl.a. kommer hämta inspiration. Och nu har jag nog hajat vad som krävs för den mest ultimata designen med alger och kristallklart vatten. Receptet för detta är nog tålamod, lugn och bra filtrering.

                        Nu är min Kilkenny snart slut och morgondagen bjuder på bad och avkoppling med familj. Natt på er zoopetvänner i denna ljuva sommarnatt.
                        Det låter toppenfint med bad och avkoppling. Det är samma för mig, de senaste dagarna har ju varit hur fina som helst - det är bara att dra ut och njuta!
                        Jag sitter ute i trädgården nu och det är 28 grader, snart sticker vi ut på en skön tur med mopparna, vi har nära till havet här på Hisingen.
                        Det skall bli spännande att få se vad du skall hitta på i hörnkaret. Som du säger är det bara att inreda i lugn och ro, ha god filtrering - och så lite tålamod uppe på det.
                        Riktigt kul att du gillar 540-baljan!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ahh, en lite mulen och regnig dag! Vad passar bättre då än att glida in här på Zoopet och skriva någon liten grej?
                          I 540-karet har jag nu sett flera små lekar bland ynglen. Inget resultat ännu, men här är ett litet par som åtminstone har sprattlare. Det ser ut som att de vaktar duktigt - men mot vad kan man ju undra - alla andra i gruppen, inklusive föräldraparet, låter dom bara hålla på. Kul att spana på.




                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Nasso
                            • November 2010
                            • 719

                            Fantastiskt läckert.
                            /Emil Andersson
                            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nasso
                              Fantastiskt läckert.
                              Kul att du gillar det!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Nu är det ju, föralldel, inget ovanligt med yngel i N. gracilis-karet. Men, när en ny generation i kolonien har börjat leka tycker jag det kan vara värt att dokumentera det, här i tråden.
                                Det här lilla paret är bara 3-4 cm i storlek, men de har lyckats dra upp en liten egen yngelkull. Deras yngel är inte riktigt frisimmande ännu - men jag skall försöka få en filmsnutt på dom, om de blir det.
                                Så... jag drar in några bilder.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...