Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av åheim
    Detta är baksidan av när en tråd blir väldigt populär, lång och full av substans, då försvinner allt samtidigt för ingen riktigt orkar söka reda på info när det blir för många sidor ...! Äh man får helt enkelt läsa det färskaste

    Appropå sumpen Mats som du funderade på, det ju bara borrat akvarium som gäller och det var du inte så pigg på tror jag? Har du skrotat droppfiltervarianten ovanför karet? Bygger du det rätt så klarar det kolossala flöden (och det lär det väl till i 3000L) och du slipper borra, lätt att se över och effektivt utan motstycke.
    Jaaaaa, det gäller att läsa i tråden varje dag, annars halkar man efter.
    Skojar lite med dig - men kolla inlägg 8673 ang. droppfilter (ett sådant finns inplanerat).

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ursprungligen postat av Helene&Andreas
      Kolla KristianE s film... Så ser du att man inte behöver borra för att köra sump...
      Jorå, visst finns massor av "ideér" men det bör vara mer tillförlitligt och vatten inomhus är ingen lek. Man ska också använda sig av reserutlopp bara för utifall att...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av åheim
        Detta är baksidan av när en tråd blir väldigt populär, lång och full av substans, då försvinner allt samtidigt för ingen riktigt orkar söka reda på info när det blir för många sidor ...! Äh man får helt enkelt läsa det färskaste
        Här är bilder på lite inredningsdetaljer. Det var dessa du hade missat, va?
        Bifogade filer

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          Ursprungligen postat av åheim
          Jorå, visst finns massor av "ideér" men det bör vara mer tillförlitligt och vatten inomhus är ingen lek. Man ska också använda sig av reserutlopp bara för utifall att...
          Ser inga problem med tillförlitligheten i det jag länkade. Inte heller några problem med att köra dubbla för att vara säker.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Här är bilder på lite inredningsdetaljer. Det var dessa du hade missat, va?
            Damn, snygga grejer, vilken inredningsorgie du kommer ha!!!

            Ursprungligen postat av KristianE
            Ser inga problem med tillförlitligheten i det jag länkade. Inte heller några problem med att köra dubbla för att vara säker.
            Alltid en risk när du förlitar dig på en bibehållen häverteffekt, lite otätt i en rörmuff och den tappar direkt! Men visst, om man har koll på alla faktorer och känner sig tillfreds med lösningen så kör
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av åheim
              Damn, snygga grejer, vilken inredningsorgie du kommer ha!!!
              Troligtvis kommer jag inte att använda allt (det finns mer stuff än det på bilderna), men det är bra att ha lite för mycket skit att välja bland.
              Nu när jag klippte gräsmattan hittade jag, i en gammal rabatt som förre ägaren till huset hade donat med, massor av kanonfina kullerstenar. Antagligen har dessa tjänat som någon slags kantsten runt rabatten innan den föll i glömska...
              Det var bara att ta till vara på dom och lägga i en hög - kan säkert komma till pass i burken någonstans.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Troligtvis kommer jag inte att använda allt (det finns mer stuff än det på bilderna), men det är bra att ha lite för mycket skit att välja bland.
                Nu när jag klippte gräsmattan hittade jag, i en gammal rabatt som förre ägaren till huset hade donat med, massor av kanonfina kullerstenar. Antagligen har dessa tjänat som någon slags kantsten runt rabatten innan den föll i glömska...
                Det var bara att ta till vara på dom och lägga i en hög - kan säkert komma till pass i burken någonstans.
                Kul när man hittar fina grejer så där oväntat, lite roligt att vi akvarienördar alltid direkt tänker - det där skulla göra sig bra i nåt av karen Sen ska man alltid ha en drös med grejer som man inte kommer behöva när inredningen är klar, då kan man ju liksom hålla på och välja och testa hit och dit Nu är du spänningsfaktorn här Mats och största anledningen att man kikar in
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Kul när man hittar fina grejer så där oväntat, lite roligt att vi akvarienördar alltid direkt tänker - det där skulla göra sig bra i nåt av karen Sen ska man alltid ha en drös med grejer som man inte kommer behöva när inredningen är klar, då kan man ju liksom hålla på och välja och testa hit och dit Nu är du spänningsfaktorn här Mats och största anledningen att man kikar in
                  Gôtt!
                  Knäppte precis några bilder. Jag har hittat en inredningskandidat som jag tror kan bli bra - satte den ovanpå den stora, långa trädstammen, och kanske kan man använda det greppet även i karet senare. Tog ett par bilder på stenarna som jag hittade - det finns fler, men jag tar upp dom senare, och två bilder på Vattenhyacinten i loppdammen. Den drar iväg fina slanor och har ett mycket snyggt rotsystem, som säkert kan komma att se fränt ut när man tittar in i karet.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    För ett par timmar sedan, i 540-baljan.
                    Ni har sett det förut, ny yngelskock o.s.v. - men kika på algerna som börjar bli redigt fina nu.


                    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Gillar verkligen blandningen av algerna. Både de rödaktiga och den gröna mattan tillsammans med en tofs här och där, underbart!
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Helt underbar film och alger har aldrig varit vackrare
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Rötterna som du visar ovan är som himmelriket för en som gillar rötter... Pekar på mig själv
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Gillar verkligen blandningen av algerna. Både de rödaktiga och den gröna mattan tillsammans med en tofs här och där, underbart!
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Helt underbar film och alger har aldrig varit vackrare
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Rötterna som du visar ovan är som himmelriket för en som gillar rötter... Pekar på mig själv
                            Härligt att höra!
                            Det är ju rätt fränt att det faktiskt blivit små tofsalger nu när vi gaggat så mycket om dessa.
                            Rötterna är breda och stöddiga Mopani och spretigare Red Moore. De flesta rötterna ligger "insprängda" mellan stenlagren och bildar inte bara den där sjötrandsnära känslan, utan gör också att det blir många spännande håligheter och grottor bland stenarna.
                            Att det nu börjar frodas snygga gröna och röda mattor överallt gör det hela ännu mer kul

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Och tänk så mycket mumma i algerna det finns för ynglen att käka av.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Och tänk så mycket mumma i algerna det finns för ynglen att käka av.
                                Japp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...