Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag vet inte om Kjell minns detta, men vi snackade för några år sedan om att, på någon mässa eller liknande, bygga och inreda ett enormt djupt Tanganyika-kar med en sandbotten i förgrunden och en grövre stenmiljö bakom denna och slutligen dra en linje med mindre kullersten upp till ytan, och i detta kar skapa åtminstone tre nivåer för olika Tanganyikaciklider - typ sandsillar längst ner, grottlekare i mitten och en jädrans skock med exempelvis troffar högst upp... Ja, det vore något det...
    Minnet är bra men väldigt kort så det minns jag inte, men det låter definitivt som en idé som jag skulle ha spånat på - så vi får väl se
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Pratar vi om denna lilla goding?
      [ATTACH]69579[/ATTACH]
      Där har du den!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Att få en like från ettfett är helt ok.

        Just detta gaggande är ju det som gör att man kan få snylta lite i all vänskaplighet på andras upplevelser. Så känner mig lite halvt om halvt gravid med detta kar jag också. Även om det då egentligen skulle kunna ses som en skendräktighet.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Minnet är bra men väldigt kort så det minns jag inte, men det låter definitivt som en idé som jag skulle ha spånat på - så vi får väl se
          Det var för några år sedan, och vi snackade bara löst om att det skulle vara fränt att i utställningssyfte göra en sådan installation.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Hittade egentligen denna bild först:
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1403114438.925225.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,2 KB
ID: 2158197
            Men den är jag för feg för att sätta in i tråden. Ursäkta lite att jag spinner iväg lite väl mycket. Men det är sista jobbarveckan så denna lycka över ledigheten spritter ut över tangenterna ibland.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Att få en like från ettfett är helt ok.

              Just detta gaggande är ju det som gör att man kan få snylta lite i all vänskaplighet på andras upplevelser. Så känner mig lite halvt om halvt gravid med detta kar jag också. Även om det då egentligen skulle kunna ses som en skendräktighet.
              Tungt med ett Fett-like, indeed. Där ligger man i lä.
              Tänk vilken lättnad när du får skenföda sedan.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Hittade egentligen denna bild först:
                [ATTACH]69580[/ATTACH]
                Men den är jag för feg för att sätta in i tråden. Ursäkta lite att jag spinner iväg lite väl mycket. Men det är sista jobbarveckan så denna lycka över ledigheten spritter ut över tangenterna ibland.
                Den bilden är tagen här hemma hos mig, en lite lagom halvslö eftermiddag...

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Vilka fiskar känns egentligen solklara så här långt då i din planering?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Vilka fiskar känns egentligen solklara så här långt då i din planering?
                    Jag planerar inte fisken sådär jättenoga just nu, men guppysarna och flavatrorna i 100-litaren får grisa i karet. Där finns dessutom en dorsigerahane kvar som tycks ha gaskat upp sig från en liten sjukdomshistoria. Han fick hih och det såg inte vackert ut, men hålen är nu borta och han ser pigg ut. Överlever denne tills dess att karet är klart får han gå där, så drar jag i en ny grupp. Sedan är Diamanttetror helt klart på listan. Sedan får vi se vad som kan passa in.

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      För att återgå till sump istället för förstärkare så har jag hittat lösningen jag ska köra i min sump som kommer så snart jag fått glaset.

                      Klockren lösning som verkar kunna svälja mängder med vatten och återstartar när pumpen i sumpen återstartar.
                      Det enda man behöver räkna på är vattennivån i sumpen så att man inte får översvämning när pumpen stannar.

                      http://www.youtube.com/watch?v=65yVr7DiDls





                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av KristianE
                        För att återgå till sump istället för förstärkare så har jag hittat lösningen jag ska köra i min sump som kommer så snart jag fått glaset.

                        Klockren lösning som verkar kunna svälja mängder med vatten och återstartar när pumpen i sumpen återstartar.
                        Det enda man behöver räkna på är vattennivån i sumpen så att man inte får översvämning när pumpen stannar.

                        http://www.youtube.com/watch?v=65yVr7DiDls





                        Kanonskönt! Jag skall kolla på filmen!
                        Jag tror dock, efter mycket velande fram och tillbaka, att jag kör på min ursprungliga plan med några redigt rejäla filter. Har kört med dessa i över 40 år och aldrig haft några som helst problem, don't fix what aint broken, liksom.
                        Så fort det är uträkningar, kopplingar, smådelar och funderingar på vad som händer när pumpen stannar o.s.v. får mig att göra det som magkänsln säger åt mig att göra - skippa detta, och gå på den ursprungliga filtertanken.
                        Sedan är det ju också på det viset att, som ettfett säger, jag inte kommer att ha någon belastning i karet, så jag behöver knappt filtrering överhuvudtaget, ett luftdrivet billy kan kan kanske räcka..?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Du är inte sugen på att skifta ditt 540 till en kub som får plats bredvid storkaret? Är kuben stor kan du ju ändå ha ditt XXXL Sulawesikar utan att behöva åla in bredvid det?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            sedan finns ju den där jädra stora stocken som jag hämtade uppe i skogen, en stam med tillhörande rotknölsverk och den stora grenklykan (bilder på detta finns x-antal sidor bakåt i tråden
                            Detta är baksidan av när en tråd blir väldigt populär, lång och full av substans, då försvinner allt samtidigt för ingen riktigt orkar söka reda på info när det blir för många sidor ...! Äh man får helt enkelt läsa det färskaste

                            Appropå sumpen Mats som du funderade på, det ju bara borrat akvarium som gäller och det var du inte så pigg på tror jag? Har du skrotat droppfiltervarianten ovanför karet? Bygger du det rätt så klarar det kolossala flöden (och det lär det väl till i 3000L) och du slipper borra, lätt att se över och effektivt utan motstycke.
                            Senast redigerad av åheim; 19 June 2014, 07:42.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Helene&Andreas
                              • January 2009
                              • 1336

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Detta är baksidan av när en tråd blir väldigt populär, lång och full av substans, då försvinner allt samtidigt för ingen riktigt orkar söka reda på info när det blir för många sidor ...! Äh man får helt enkelt läsa det färskaste

                              Appropå sumpen Mats som du funderade på, det ju bara borrat akvarium som gäller och det var du inte så pigg på tror jag? Har du skrotat droppfiltervarianten ovanför karet? Bygger du det rätt så klarar det kolossala flöden (och det lär det väl till i 3000L) och du slipper borra, lätt att se över och effektivt utan motstycke.
                              Kolla KristianE s film... Så ser du att man inte behöver borra för att köra sump...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Du är inte sugen på att skifta ditt 540 till en kub som får plats bredvid storkaret? Är kuben stor kan du ju ändå ha ditt XXXL Sulawesikar utan att behöva åla in bredvid det?
                                Jag skall bena ut det hela; 540-karet har jag velat flytta hela tiden - det står liksom lite tajt nu med den nya burken. Sedan kom sumpidén, vilken var bra då karet kunde få stå kvar. Efter lite funderingar på sump, dess för och nackdelar, blir det som jag ursprungligen tänkte: 540-kar bort (tillbaka till stugan) och några saftiga filter till nya burken.
                                Så, nja, en kub är ingen idé, jag ställer 540-karet i stugan istället och kör karet där istället.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...