Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Gällande det att använda karet som sump. Hur gör du sumpen? Kristallklart för dig eller tänker du att det löser sig då?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ansjo
      Nä, jag hann bara se karet när du fyllt det med sten och vatten...
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Gällande det att använda karet som sump. Hur gör du sumpen? Kristallklart för dig eller tänker du att det löser sig då?
      Aha, just det, jag hade en liten naggande feeling att du hade varit här och kikat lite, Anders.
      Och appr. det som Johnny skriver; Nej, det är inte det minsta kristallklart hur jag skall gå tillväga. Karet står ju kloss an till det nya och därför känns det så fiffigt att använda det till just en sump - som jag har läst mig till skall vara en mycket bra "filterlösning".
      Nu vet jag att Varbergsmannen har koll på sumpar - så det får bli ett långt telefonsamtal, eller att jag lurar hit honom vid nästa besök i Gbg, så att han får förklara hur det verkligen funkar.
      Jag borrar ju inte karet så någon form av överrinningsgrej måste lösas... kan man ha ett vanligt (filter)-utsug och liksom borra hål en bit under ytan..? Skall utsuget fungera som hävertprincip eller drivas med en utsugande pump? Hur får man nivåerna att inte skifta - alltså hur mycket vatten som går till sumpen och hur mycket vatten som pumpas tilbaka?
      Skall man ha olika fack i sumpen - och hur bör dessa vara utformade?
      Ja, det är frågor man ställer sig just nu. I detta fall är jag total nybörjare, men det är ganska kul.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 June 2014, 09:44.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ja ju mer man läser om sump desto mer intressant blir det. Har man utrymme för det måste det väl bli överlägset bästa lösningen för ditt innanhav i källaren.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Att köra sump utan överrinning vete tusan om jag gett mig in på, och det är bara i det stora karet du behöver ha någon.
          Kort förklarat fyller du nivån i ett akvarie till det rinner över, ner till sumpen. Från sumpen pumpar du sedan upp det renade vattnet igen till det stora karet med hjälp av tex en pumpskalle eller t.o.m. ett ytterfilter som pump.
          Så sumpen blir som ett jättestor ytterfilter, och kan inredas lite som man själv tycker renar och funkar bäst.
          Ett fett kan nog betydligt mer om detta, och kanske en del andra trix...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Jag kan nog nämna att personligen hade jag nog kört på ett par ytterfilter, Eheim 2260 eller liknande.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Om man inte har överrinning till en sump utan man har en sorts pump för in och ut så känns det väldigt osäkert i mina öron, tänk om ut eller in pumpen stannar då svämmar det över i antingen en eller andra karet.. eller tänker de stackars hjärncellerna fel?
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag kan nog nämna att personligen hade jag nog kört på ett par ytterfilter, Eheim 2260 eller liknande.
                Eller varför inte en sump/växtfilter med en 2260 som returpump med mekaniskt filter i?
                Möjligheterna ter sig ju i det närmaste oändliga när man har så mycket utrymme som Mats har att jobba med!

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Om man inte har överrinning till en sump utan man har en sorts pump för in och ut så känns det väldigt osäkert i mina öron, tänk om ut eller in pumpen stannar då svämmar det över i antingen en eller andra karet.. eller tänker de stackars hjärncellerna fel?
                  Det borde man väl kunna lösa med nivåmarginaler och placering av respektive insug?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Att köra sump utan överrinning vete tusan om jag gett mig in på, och det är bara i det stora karet du behöver ha någon.
                    Kort förklarat fyller du nivån i ett akvarie till det rinner över, ner till sumpen. Från sumpen pumpar du sedan upp det renade vattnet igen till det stora karet med hjälp av tex en pumpskalle eller t.o.m. ett ytterfilter som pump.
                    Så sumpen blir som ett jättestor ytterfilter, och kan inredas lite som man själv tycker renar och funkar bäst.
                    Ett fett kan nog betydligt mer om detta, och kanske en del andra trix...
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jag kan nog nämna att personligen hade jag nog kört på ett par ytterfilter, Eheim 2260 eller liknande.
                    OK! Ja, själva grundprincipen är jag liksom klar över, det är de där smådetaljerna som gnager lite.
                    Nu har jag ju varit inne på att köra några 2260-filter och kanske är detta en mer enhetlig lösning, trots allt. Jag är ju så ofantligt nöjd med hur dessa filter fungerar (aldrig någonsin haft några problem) och gillar att ha en permanent, liksom sluten filterlösning.

                    Nu blir det lite personligt riktat till Anders här; du har en jävla förmåga att gjuta olja på vattnet - jag "åker iväg" något alldeles otroligt när en idé sätter sig i skallen - och jag skippar faktiskt gärna att ha ett stort 540 ståendes intill nya burken. Då kan jag sätta 540-karet i stugan och inreda det till Sulawesiräkor istället - och köra på min ursprungliga plan med flera 2260-filter.
                    Ja, man behöver någon som lugnar ner och bromsar upp lite - tack skall du ha Anders, nu skall jag fundera lite.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 June 2014, 10:15.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Eller varför inte en sump/växtfilter med en 2260 som returpump med mekaniskt filter i?
                      Möjligheterna ter sig ju i det närmaste oändliga när man har så mycket utrymme som Mats har att jobba med!
                      Det funkar säkert, men jag är lite harig av mig numera. Efter två kar har spruckit i vardagsrummet får man respekt vad vatten kan ställa till med. Sedan är det nog i minsta laget att köra med en 2260 till ett 3000-liters kar, och jag vet inte hur det funkar att ha högre flöde rent flödesmässigt till en sump.
                      Men å andra sidan kan ytterfilter läcka med...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Om man inte har överrinning till en sump utan man har en sorts pump för in och ut så känns det väldigt osäkert i mina öron, tänk om ut eller in pumpen stannar då svämmar det över i antingen en eller andra karet.. eller tänker de stackars hjärncellerna fel?
                        Så tänker jag med, och utan överrinning får du ha två pumpar som pumpar vattnet fram och tillbaka.
                        Kul om den ena pumpen pumpar en liter mer/timma efter något dygn....
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          OK! Ja, själva grundprincipen är jag liksom klar över, det är de där smådetaljerna som gnager lite.
                          Nu har jag ju varit inne på att köra några 2260-filter och kanske är detta en mer enhetlig lösning, trots allt. Jag är ju så ofantligt nöjd med hur dessa filter fungerar (aldrig någonsin haft några problem) och gillar att ha en permanent, liksom sluten filterlösning.

                          Nu blir det lite personligt riktat till Anders här; du har en jävla förmåga att gjuta olja på vattnet - jag "åker iväg" något alldeles otroligt när en idé sätter sig i skallen - och jag skippar faktiskt gärna att ha ett stort 540 ståendes intill nya burken. Då kan jag sätta 540-karet i stugan och inreda det till Sulawesiräkor istället - och köra på min ursprungliga plan med flera 2260-filter.
                          Ja, man behöver någon som lugnar ner och bromsar upp lite - tack skall du ha Anders, nu skall jag fundera lite.
                          Nu blir det musik på Zoopet...Ska vi ta vägen om bröderna Logemann kanske?

                          Visserligen blir det ett jäkligt stort filter med sump, men där finns fördelar och nackdelar med alla sorters pumplösningar. Varför inte en eller två 2260 och kanske en/ett par filtermoduler BTN som komplement?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Så tänker jag med, och utan överrinning får du ha två pumpar som pumpar vattnet fram och tillbaka.
                            Kul om den ena pumpen pumpar en liter mer/timma efter något dygn....
                            Där blir det naturligtvis problem, men översvämning borde man nog kunna undvika med hjälp av rätt placerade insug...

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Där blir det naturligtvis problem, men översvämning borde man nog kunna undvika med hjälp av rätt placerade insug...
                              Jag hänger med vad du menar, men ett insug 1 cm nedanför ytan i ett 3000 liters akvarium är nog inte det optimala. Har man det längre ner är risken att du fyllar sumpen till brädden om inte den pumpen orkar ta hand om vattnet av någon anledning. Jag vete tusan om jag sett någon lösning med sump utan pump i själva sumpdelen som pumpar upp vattnet...?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Nu blir det musik på Zoopet...Ska vi ta vägen om bröderna Logemann kanske?

                                Visserligen blir det ett jäkligt stort filter med sump, men där finns fördelar och nackdelar med alla sorters pumplösningar. Varför inte en eller två 2260 och kanske en/ett par filtermoduler BTN som komplement?
                                Ja, ett är då säkert - jag kommer inte att ha 540-karet klart för sulawesibruk när vi drar till tyskland, men vi kan titta!

                                Fan, det är bra Anders - jag lugnar ner mig med 540-sumpen, kör på den (lite coolare, för min del) tidigare planen att använda rejäla ytterfilter.
                                Jag köper två nya 2260-tunnor i Tyskland till hösten (bara för att liksom), och kompletterar med befintliga filter jag har ståendes.
                                Så öppnar jag lite spejs i rummet där nya burken står, kör 540-karet i stugan - pustar ut och tackar för all information.
                                Jag är då en jävla vela i vissa lägen, och blev en riktig sump-pussy i detta läget, men känner faktiskt att min ursprungliga filterplan är bättre.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...