Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    de var VF, hoppas det går bättre med dessa än det gjorde sist gång men det håller vi tummetottarna för att de skall göra. De går tillsammans med Dorsigerorna och tre guppys så det är lugnt och stilla i karet.
    Kan ta en bild på karet ev. ikväll, det är mycket gömställen i det karet i form av växter i alla dess sorter istället för rötter som jag normalt sett brukar ha det, men det blir nog bra det med
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det kan få bli båda sorterna.
      Om du inte tkr det blir knas med båda varianter så vore det skoj att då se ett par st. växa upp i storbaljan på sikt. 😄

      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      I lördags så hämtade jag 8 st multispinosus hemma hos herr Apeviax, dock utan röda ögon men dom ser ut att bli riktigt fina ändå
      Har de börjat acklimatisera sig? Går allt bra tillsammans med de större nissarna? 😀

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Dom är ju såklart lika snygga. Det är dock häftigt med den röda ögondetaljen. Ta gärna några bilder på dom vid tillfälle, det vore kul att se.
      Fasen, nu måste jag skaffa ett kar på sikt för ett gäng rödögda jag med, haha 😃😃😃
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        Är du inte färdig än?
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Är du inte färdig än?
          Nä...
          I och med att jag inte bygger det här karet själv (hade jag kunskap till det hade karet varit igång nu) och min "bygghjälp" och jag lirar i samma band, och han dessutom är skytt på elitnivå, så blir det längre perioder när byggandet av karet helt enkelt läggs i torrdocka.
          It's a Major Pity and Colonel Shame... men inget att göra åt i nuläget. Förhoppningsvis är vi snart igång igen!

          Nu får man ju dock tid på sig att fundera kring att göra om 540-karet, som står bredvid nya burken, till en sump.
          Har varit ute på nätet och läst om sump-principen (jag har aldrig haft en sump innan) och förstått att detta är en bra lösning.
          Det som stoppar mig lite är att jag skulle vilja hitta någon som kan ta min grupp med gracilis-"prinsessor" - så att jag kan riva och frigöra karet. Min lokale zoohandlare tar i och för sig gärna emot T-cikliderna, men fan... att se hela den gruppen i massa småkar i affären - och sedan veta att de högst sannolikt hamnar hos klåpare runt i stan, bär mig emot en smula.
          Men, jag blir nog tvungen att göra ett ryck, ändå.

          Här är karet som kan bli en sump - och gruppen av Neolamprologus gracilis som skall hitta nytt hem.

          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Tyckte någon nämnde sump men att du skulle köra på dina ytterfilter

            tråkigt när det står still man vill ju gärna ha allt klart nyss..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Tyckte någon nämnde sump men att du skulle köra på dina ytterfilter

              tråkigt när det står still man vill ju gärna ha allt klart nyss..
              Jo, sumpidén har varit framme och fladdrat lite hela tiden - och jag kan ju förvisso köra mina stöddiga Eheim-filter.
              Men, nu står det där jädra 540-karet, i stort sett, intill den nya burken och det blir liksom inte det samma att ha ett fränt T-kar som man knappt kan titta in i. Därav tanken att skippa gracilisarna, riva karet och göra om det till en sump.

              Det är verkligen segt när det "står still", men jag har rätt bra tålamod... tror jag - just nu känns det som att vi bygger varannan röd måndag som infaller under skottår.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Har du provat att annonsera ut hela kolonin?
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av HWH
                  Har du provat att annonsera ut hela kolonin?
                  Nej, det har jag inte gjort, men jag har funderat på det. Skall dock kolla upp några kontakter jag har, annars får affären ta dom, vilket de gärna vill.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Förstår om det känns i hjärtat Mats, men jag tror ditt beslut är helt rätt .
                    Det gäller ju att prioritera även om det känns lite fel i hjärtetrakten.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Förstår om det känns i hjärtat Mats, men jag tror ditt beslut är helt rätt .
                      Det gäller ju att prioritera även om det känns lite fel i hjärtetrakten.

                      //Inger
                      Japp, exakt så är det!
                      Det är likadant varenda gång man skall ta ett sånt där "tungt" beslut, man velar fram och tillbaka - så till slut blir det liksom självklart att; såhär måste det bli, punkt slut.
                      Det gäller liksom att skaka av sig de där bilderna man får i skallen, hur fiskarna får det i andra kar. Men, jag har gått igenom den processen många gånger förr, och det är alltid en befrielse efteråt.
                      Gänget nere i butiken bara väntar på att jag skall leverera en rejäl skock gracilis, så vad jag får göra är att ta ett djupt andetag (själv denna gång) och avsätta en dag för skitgörat med rivning av all sten och inredning, och packa fisk i stora behållare - sedan bara lämna ifrån mig allt.
                      Nåväl, det är i situationer som dessa man får ta på sig lite tjockare, tuffare hud och titta framåt.

                      Lite synd på karet, eller rättare sagt, inredningen - för jag tycker själv att det blev en jädra frän Tanganyikamiljö. Men, karet är ju hyfsat väl dokumenterat så jag får väl titta tillbaka på bilder och filmer och ha det som en presumptiv referens för framtida bruk.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ja, jag vet ju hur du gillar detta kar med dina "sessor".

                        När du har lämnat dom till affären, så gå icke dit och kolla hur sessorna har det, eller vilka ev. köpare är, håll dig borta från din butik så lääänge du kan - jag gjorde så när jag lämnade vissa fiskar, det var otroligt jobbigt ett tag. Sen efter ett tag när jag såg att dom var borta, kände jag ett lugn eftersom jag visste ...ingenting.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Japp, exakt så är det!
                          Det är likadant varenda gång man skall ta ett sånt där "tungt" beslut, man velar fram och tillbaka - så till slut blir det liksom självklart att; såhär måste det bli, punkt slut.
                          Det gäller liksom att skaka av sig de där bilderna man får i skallen, hur fiskarna får det i andra kar. Men, jag har gått igenom den processen många gånger förr, och det är alltid en befrielse efteråt.
                          Gänget nere i butiken bara väntar på att jag skall leverera en rejäl skock gracilis, så vad jag får göra är att ta ett djupt andetag (själv denna gång) och avsätta en dag för skitgörat med rivning av all sten och inredning, och packa fisk i stora behållare - sedan bara lämna ifrån mig allt.
                          Nåväl, det är i situationer som dessa man får ta på sig lite tjockare, tuffare hud och titta framåt.

                          Lite synd på karet, eller rättare sagt, inredningen - för jag tycker själv att det blev en jädra frän Tanganyikamiljö. Men, karet är ju hyfsat väl dokumenterat så jag får väl titta tillbaka på bilder och filmer och ha det som en presumptiv referens för framtida bruk.
                          Det känns som om du nu har ännu ett kar att lägga till dina kar som är värda att minnas. Har ju tindrat mig igenom flera av dem.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Ja, jag vet ju hur du gillar detta kar med dina "sessor".

                            När du har lämnat dom till affären, så gå icke dit och kolla hur sessorna har det, eller vilka ev. köpare är, håll dig borta från din butik så lääänge du kan - jag gjorde så när jag lämnade vissa fiskar, det var otroligt jobbigt ett tag. Sen efter ett tag när jag såg att dom var borta, kände jag ett lugn eftersom jag visste ...ingenting.

                            //Inger
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Det känns som om du nu har ännu ett kar att lägga till dina kar som är värda att minnas. Har ju tindrat mig igenom flera av dem.
                            Japp, Inger - precis så kommer jag att göra.

                            Jadu, Johnny - en del av burkarna minns man lite mer än andra, och det här har jag varit särdeles nöjd med. Vetefanken om Anders hann med att kolla på det, men Pia har varit här iallafall och sett det irl... Det är ju så mycket mäktigare än vad som syns på bild och film, tycker åtminstone jag...

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Definitivt mycket mäktigare i verkligenheten om man jämför med filmerna men de går inte av för hackor de heller. Dessa har man suttit och glott på många gånger, blir lika fascinerad varje gång.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Nä, jag hann bara se karet när du fyllt det med sten och vatten...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...