Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av HWH
    Jag hade en fantastisk matta med tofsalger på stenarna och snäckorna i mitt t- kar men så helt plötsligt över en natt så var allt vara borta. Funderar helt enkelt på om det levde nåt smaskigt i det så att fiskarna åt upp allt.
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Alger är lite konstiga - hade förr ett vajjande matta med grönalger i mitt tanganyikaakvarium och det var jäkligt snyggt men så plötsligt så dog allihop och nu är det bara en massa fula brunalger (som inte vajjar det minsta) i akvariet.

    Snygga alger i ditt akvarium Mats
    Jag håller med Kjell här. Det är knepigt med alger, de kan komma och försvinna hux flux...

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      Angående microvågor så är mina praktiska erfarenheter att man inte kan överföra radio via vattnet utan måste gå över på långvåg med amplitud modifiering för att vågen ska bli läsbar i andra ändan
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av KristianE
        Angående microvågor så är mina praktiska erfarenheter att man inte kan överföra radio via vattnet utan måste gå över på långvåg med amplitud modifiering för att vågen ska bli läsbar i andra ändan
        Allright! Du har säkert rätt i detta, men att wifi är skadligt tvekar jag inte en sekund på.
        Jag tror inte det är fruktbart att diskutera detta i större utsträckning här. Det blir lätt kvasivetenskapliga diskussioner, där jag blir den som står för "kvasi" och ses som "tokstolle", vilket i och för sig inte bekymrar mig det minsta, för att vara helt ärlig.
        Men det vi dryftat lite lätt innan är inga nypåfunna "konspirationstrix" från min sida, jag har intresserat mig för dylikt i cirka tjugo år.

        Jag minns för ett par år sedan, här på forumet, en kille - kommer inte ihåg vad han kallade sig - som skrev ganska långa inlägg i någon tråd om mobilmasternas skadliga strålning... Han blev fullständigt nergjord och försvann väldigt fort. Det var dock väldigt intressant det han skrev - men det fungerade, såklart, inte.
        Hursomhelst, jag kommer att städa bort så mycket jag kan av wifi i just mitt hus, om inte annat än för mitt eget personliga välbefinnande - oavsett om jag har rätt eller är fullkomligt ute och cyklar.
        Så, med det sagt, tror jag att det bästa är att - just på detta forum - släppa diskussionen om wifi via router och dess skadeverkningar.


        Edit: woody länkade ett par intressanta YT-filmer, jag tror det var i Matthias tråd, för ett par dagar sedan. Om man tar sig tre timmar i anspråk och faktiskt lyssnar på vad killen säger, kan det kanske vara en liten eyeopener..? Jag kollade på rubbet (hade faktiskt inte sett just detta föredrag tidigare) och det som sades var inga direkta nyheter, men väldigt intressant. Trist nog är filmerna bitvis censurerade av YouTube...och bara detta faktum är ganska talande...
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 June 2014, 18:00.

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Sådär ja, ett par timmar med iPaden ute på altanen har gjort underverk i uppdateringarna gällande denna tråd. 😄😃
          Nu ska jag plöja vidare så som jag älskar med dessa eminenta trådar. Skönt att vara online och back in business igen 😄
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Kan tillägga att det sprudlar idéer och inspiration då detta är ett av de akvarieprojket jag vill pyssla med på sikt 😃
            Mkt vackert och häftiga stockar som ska få bada 😉
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Kul att ha dig tillbaka, Ape!
              Inom kort drar projektet vidare här och då blir det fler uppdateringar och bilder!


              Edit: funderar på att ha några A. Multispinosus i nya baljan, sådana som du har på din avatar, fast gärna den rödögda varianten.
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 June 2014, 18:07.

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Roligt att höra 😄
                Som sagt kul att vara med i gemet igen. Har sprungit runt och letat möjligheter i hemmet, men saknar en ställning för det 200 liters kar som jag behöver frigöra yta åt...
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Härligt Mats, "synd" att du ska ha rödögda annars kunde jag bistått 😉
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell


                    Edit: funderar på att ha några A. Multispinosus i nya baljan, sådana som du har på din avatar, fast gärna den rödögda varianten.
                    Kommer du ihåg de filurerna Kent i Nol hade, jäklar vad sugen jag var...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ApeviaX
                      Härligt Mats, "synd" att du ska ha rödögda annars kunde jag bistått 
                      Det kan få bli båda sorterna.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Kommer du ihåg de filurerna Kent i Nol hade, jäklar vad sugen jag var...
                        Hade jag haft möjligheter den gången hade de fått åka plastpåse på direkten!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Fan, jag vill ju också ha multispinosor! Och istället fyllde jag baljan med skalarer, bara för att göra frugan glad!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Fan, jag vill ju också ha multispinosor! Och istället fyllde jag baljan med skalarer, bara för att göra frugan glad!
                            Men kan du inte ha båda? Jag kommer inte ihåg vem det var nu, men jag vill minnas något snyggt kar med både multispinosor och scalarer, för inte så länge sedan här på forumet. Men jag kan ha misstagit mig helt...
                            Multispinosorna är sådär skönt robusta, lägger stora mängder rom och drar omkring med härliga yngelsvärmar - och så är dom ju hypersnygga att titta på.

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              I lördags så hämtade jag 8 st multispinosus hemma hos herr Apeviax, dock utan röda ögon men dom ser ut att bli riktigt fina ändå

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Men kan du inte ha båda? Jag kommer inte ihåg vem det var nu, men jag vill minnas något snyggt kar med både multispinosor och scalarer, för inte så länge sedan här på forumet. Men jag kan ha misstagit mig helt...
                                Multispinosorna är sådär skönt robusta, lägger stora mängder rom och drar omkring med härliga yngelsvärmar - och så är dom ju hypersnygga att titta på.
                                Nä det går inte nu, för jag har ju bolivianerna och en miljard pansarmalar... Det skulle vara om du adopterar bolivianerna då! De är makalöst härliga, men jag börjar allt känna för lite omväxling... Och jag kan inte precis påstå att jag tycker skalarer är jätteintressanta, hur snygga de än är.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...