Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    Kunde inte låta bli att söka fram mina gamla toffsalger igen, titta på det röda som tittar fram, gillar dom!!!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av jozi81
      Kunde inte låta bli att söka fram mina gamla toffsalger igen, titta på det röda som tittar fram, gillar dom!!!
      http://youtu.be/ljBd74zuz6I
      Förbannat fint! Topp!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Instämmer - jäkligt snyggt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, men då är vi trots allt några stycken som gillar tofsalger - när de sitter som de skall, vill säga.
          Kolla in den här filmen jag tog på ett av Pias kar för några år sedan... Där kan man säga att tofsalgerna sitter som en smäck på rotdelarna.


          https://www.youtube.com/watch?v=JaN4N5h_0F0
          Vilket snyggt kar!! Wow.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ojoj.. här har det snackats en del om mina kar tackar för alla fina ord , värmer gott i hjärtetrakten

            Denna scapen finns inte kvar, gillade det själv väldigt mycket. Får väl se om jag kan lägga in bilder i arkivet då, har inte ens tänkt på detta
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Ojoj.. här har det snackats en del om mina kar tackar för alla fina ord , värmer gott i hjärtetrakten

              Denna scapen finns inte kvar, gillade det själv väldigt mycket. Får väl se om jag kan lägga in bilder i arkivet då, har inte ens tänkt på detta
              Jag anade att scapen inte fanns kvar - men några filmer finns ju iallafall!
              Jag lade in bilder på några av mina kar i akivet, men beskrev egentligen bara måtten på dom och ingen annan info. Därmed är chans till medverkan i tävlingen nog som bortblåst för min del, men jag har inte funderat just på den delen heller.
              Men, vill du tävla med bilder på dina kar, Pia - vilket borde rendera toppresultat - så tänk på att vara noga med info och att beskriva karen utförligt.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Vid Göbekli Tepes stenstoder! Har det inte smugit sig fram några tofsalger i 540-Tanganyika-karet, så säg!?!
                Woo-Hoo, nu är det i rullning!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Fina små tofsar, kan nog bli nåt det där

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Fina små tofsar, kan nog bli nåt det där
                    Ja, du vet hur jag jobbar - rör inte ett skit, what so ever. Nu har karet stått utan påverkan av mig (förutom vattenbyten) i över ett halvår, lite drygt.
                    Jag låter karet puttra på i sin egen lunk, sköta sig självt - så skall det nog fan bli tofsalger vad det lider. Kollar man noga på bilderna så ser man små luftbubblor - så det sjuder nog rätt gôtt på sitt eget vis.
                    Nu blir man ju så orangutangsugen på att dra igång den stora burken!

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Ja jag förstår att du är sugen, och vi är fler här som väntar med spänning på hur det nya karet kommer att bli

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tofsarna verkar ju lovande, vilket ju i sig gäller hela karet som äntligen börjar få en algpatina som gör att det börjar bli ännu mer äkta. Känns synd att du egentligen funderar på att ta bort det av utrymmesskäl (om jag nu förstått saken rätt?) även om det är fullständigt begripligt.

                        Apropå ditt och Woods tidigare resonemang om mikrovågor och fiskar så tas väl mikrovågorna ut av vattenmolekyler till stor del när de är packade som i ett akvarium? Eller hur funkar det där?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Jag hade en fantastisk matta med tofsalger på stenarna och snäckorna i mitt t- kar men så helt plötsligt över en natt så var allt vara borta. Funderar helt enkelt på om det levde nåt smaskigt i det så att fiskarna åt upp allt.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Jag hade en fantastisk matta med tofsalger på stenarna och snäckorna i mitt t- kar men så helt plötsligt över en natt så var allt vara borta. Funderar helt enkelt på om det levde nåt smaskigt i det så att fiskarna åt upp allt.
                            Alger är lite konstiga - hade förr ett vajjande matta med grönalger i mitt tanganyikaakvarium och det var jäkligt snyggt men så plötsligt så dog allihop och nu är det bara en massa fula brunalger (som inte vajjar det minsta) i akvariet.

                            Snygga alger i ditt akvarium Mats
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Jesper Broman
                              Ja jag förstår att du är sugen, och vi är fler här som väntar med spänning på hur det nya karet kommer att bli
                              Bygget ligger lite i torrdocka just nu då vi är ute och spelar ganska mycket, men vi drar snart igång igen.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Tofsarna verkar ju lovande, vilket ju i sig gäller hela karet som äntligen börjar få en algpatina som gör att det börjar bli ännu mer äkta. Känns synd att du egentligen funderar på att ta bort det av utrymmesskäl (om jag nu förstått saken rätt?) även om det är fullständigt begripligt.

                                Apropå ditt och Woods tidigare resonemang om mikrovågor och fiskar så tas väl mikrovågorna ut av vattenmolekyler till stor del när de är packade som i ett akvarium? Eller hur funkar det där?
                                Jag får se hur det blir med karet. Jag har änna börjat vänja mig vid att det står lite trångt, den nya burken står ju redan på plats så att säga - så 540-karet kan nog få stå kvar.
                                Jag skall kolla upp hur mikrovågor funkar i vatten, men jag har för mig att effekterna faktiskt förvärras i vatten. Skall låta detta vara osagt dock. Att skiten, hur som helst, är farligt är absolut inget att diskutera!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...