Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Läskigt om det skulle vara routern som ställer till problem. Nu blir jag nervös, tänker förstås på jättekaret, hur går dina tankebanor nu?

    //Inger
    Just precis med tanke på "jättekaret" kommer jag att dra tråd i huset så att jag vid de flesta tillfällen kan köra wifi-fritt. Kommer alltså att koppla kabel till routern, så kan man möjligtvis eliminera viss strålning inomhus. Skall dessutom avveckla min trådlösa telefon, så slipper man den skiten också. Kommer att telefonera med mobilen (egentligen inte bättre det...) vid de enstaka tillfällen jag använder den, och det är inte ofta kan jag lova!
    Jag bor i ett område där enbart trådlös uppkoppling fungerar i min kåk. Gubben jag köpte huset av drog inte in fiber när detta erbjöds, så mina grannar är superbt uppkopplade via fiber, men inte jag... Så jag sitter med trådlöst 4G och kan inte göra ett skit åt det.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Jag måste säga att jag har samma krypande känsla som Mats angående detta.
      Jag hörde en biodlare i "Ring P1" härom veckan som hade fått problem med bidöd sedan UMTS(3G)-nätet byggts ut i hans område. Han gjorde experimentet att lägga en mobil under en av sina bikupor, och mycket riktigt blev bina fullständigt vansinniga påstod han...
      Ju mindre djur (och människor (läs barn och foster)), desto större påverkan av mikrovågorna verkar det bli.
      Klokt av dig att dra tråd Mats! Man kan till och med köpa adaptrar som ansluter modemet till elnätet, och så har man en annan adapter i elutaget i det rum man har datorn!
      Japp! Jag har kollat eladaptrarna. Kan vara en lösning.
      Om vi hoppar storbluffen "global warming" och istället funderar på Global Death of Bees, så trillar poletten ner!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Global warming-prästerna lyssnar jag inte så noga på eftersom jag är mer bekymrad över en "istid" à la 1600-talet. Däremot kan jag som nybliven CO2-akvarist bekymra mig lite över havets pH-värde. Jag ser ju hur mycket jag lyckas sänka pH i köksburken med bara lite mäsk och väldigt slarvig lösning av gasen...

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Global warming-prästerna lyssnar jag inte så noga på eftersom jag är mer bekymrad över en "istid" à la 1600-talet. Däremot kan jag som nybliven CO2-akvarist bekymra mig lite över havets pH-värde. Jag ser ju hur mycket jag lyckas sänka pH i köksburken med bara lite mäsk och väldigt slarvig lösning av gasen...
          Japp, håller med dig!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ja, så speciellt sporadiskt blev det ju inte idag... (se förra inlägget)
            Ville bara visa ett klipp jag tog för några timmar sedan. N. gracilisynglen börjar leka nu. Det här får väl anses vara första försöket, då de valt plats ytterligt oerfaret - helt öppet. Föräldrarna bryr sig inte, och de andra ynglen är med och kollar. Faktiskt ganska svårt att avgöra vilka som leker... Det finns en individ med en något deformerad mun som tycks vara väldigt aktiv - just de där figurerna som ofta klarar sig bra.


            https://www.youtube.com/watch?v=t5n6ft0gGKE
            ursäkta jag avbryter wi-fi-snacket jag har inget att tillföra men jag vill bara säga att sessorna är otroligt vackra
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              ursäkta jag avbryter wi-fi-snacket jag har inget att tillföra men jag vill bara säga att sessorna är otroligt vackra
              Jamen det är nog bara bra det! Outsidethebox-tänkandet sticker i ögonen och gör folk förbannade, och vi kan släppa det ämnet på just det här forumet!
              Ja, det är vackra och intressanta ciklider detta. Nu är det verkligen extra kul också när karet börjar bli fint grönt av snygga alger. Det blir en alldeles speciell ton i ljuset, som är attraktiv.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Alger är fint när de är på rätt sätt, så som du har det och jag med mina tofsar, börjar få gröna alger på mina stenar i ett av karen och det är så fint för de smälter liksom in i det hela så det ser så naturligt ut, så naturligt det nu kan bli i ett akvarium
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Alger är fint när de är på rätt sätt, så som du har det och jag med mina tofsar, börjar få gröna alger på mina stenar i ett av karen och det är så fint för de smälter liksom in i det hela så det ser så naturligt ut, så naturligt det nu kan bli i ett akvarium
                  Japp, det börjar bli snygga "gräsmattor" av friska, fina alger - och det ser verkligen underbart ut! Nu fattas det bara tofsalger av den kaliber du har i ett eller flera av dina kar, hoppas jag kan få det nya karet att generera sådana.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Jadu, visste jag receptet på hur och varför jag bara får på rötterna så skickar jag det bums. det enda jag vet är att det som kan trigga igång denna sortens alg är oregelbundna värden i karet och eftersom att jag byter vatten när jag tror att det behövs så blir det mycket lätt detta, kan gå veckor i mellan och sen kan det bli två gånger i veckan med
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Jadu, visste jag receptet på hur och varför jag bara får på rötterna så skickar jag det bums. det enda jag vet är att det som kan trigga igång denna sortens alg är oregelbundna värden i karet och eftersom att jag byter vatten när jag tror att det behövs så blir det mycket lätt detta, kan gå veckor i mellan och sen kan det bli två gånger i veckan med
                      Då borde jag snart få snygga tofsalger jag också!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Då borde jag snart få snygga tofsalger jag också!
                        Jupp!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Jupp!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Du använder inte växtnäring väl, det gör jag vid vattnebytena så då blir det extra svajigt så det är kanske en bidragande orsak det med
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Mats... Pssttt...
                              Bifogade filer
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Mats... Pssttt...
                                Ja, fan, jag vet... Så jädrans snyggt!

                                Nä, ingen växtnäring, bara vanligt kranvatten!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...