Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Nja... Jag gillar de här två figurerna på nån vänster. De är essensen av omedvetenhet, fullständigt inne i... sin egen grej.
    Sedan är det dialekten, oh man, jag älskar olika dialekter - jag önskar jag kunde få in alla fina svenska (och engelska) dialekter, och tala dessa flytande. Deras lingo är ju helt underbart.
    Mats, jag såg dem inte men tog ett kort på en annonspelare istället hoppas det funkar som ett substitut så länge.. Skall ju till Ullared fler gånger
    Bifogade filer
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Där är dom ju, sköningarna! Funkar jättebra, Pia!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Nja... Jag gillar de här två figurerna på nån vänster. De är essensen av omedvetenhet, fullständigt inne i... sin egen grej.
        Sedan är det dialekten, oh man, jag älskar olika dialekter - jag önskar jag kunde få in alla fina svenska (och engelska) dialekter, och tala dessa flytande. Deras lingo är ju helt underbart.
        Mats, här uppe i Norrland finns en hel del olika dialekter, så det där med ordval av dom, dessa o.s.v. får du och Mathias helt enkelt gilla . Jag tror faktiskt att just dessa ord har med vår dialekt att göra.
        Om jag åker bara ett par mil härifrån där jag bor, så skiljer sig "språket" väldigt.

        Om jag åker två mil väster om Sundsvall, så har vi i:et som markeras väldigt - den bokstaven blir liksom lite längre där i Liden för att ta ett exempel.
        Vi har några lokala kändisar här som verkligen vill vårda den Norrländska dialekten, dom är bara så superbra när dom sätter igång - ibland förstår man inte vad dom säger .
        Jag älskar också dialekter av alla slag

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj Inger!
          De (subjektform) och dem (objektform) är sannerligen luriga, och jag kan nog ha varit lite av en språkpolis i vissa fall. Många har bekymmer med hur dessa ord skall/bör användas - jag kan tveka själv ibland och tar då en lätt utväg och använder ordet dom, om det fungerar i sammanhanget.
          Det svider lite i ögonen när någon exempelvis inte får den här meningen rätt; "De kom och hon sjöng för dem". Ibland ser man att folk växlar läge på de/dem i en sådan mening.

          Särskrivningar däremot...

          Jag tror dock inte att jag någonsin har "rättat" någon som halkat till, men jag har varit med och diskuterat fenomenet.
          Dialektala varianter applåderar jag, det är hur uppfriskande som helst att se dialektala stavningar och dialektalt användande i skriftspråk!
          Norrländska (för att använda ett vitt begrepp) är, som du säger, otroligt härligt att höra.
          Det var en kille i programmet Idol, för några år sedan, som var blyg, tyst och väldigt nervös. Han fick inte fram en ton vid uttagningen, och juryn lirkade och joxade med honom. Till slut klämde han i med ett par strofer och det lät verkligen jättebra, och han gick vidare.
          Det bar sig dock inte bättre än att nervositeten fortsatte, så till den milda grad att han övervägde att hoppa av (vilket han tyvärr gjorde i ett senare skede).
          Programledaren frågade honom hur han skulle reagera om han tog sig ända till slutomgång?
          Killen svarade; Hä, sku schiit på mä.

          Fan, vad underbart norrländskt!

          Folk får skriva hur som helst, det viktiga är att man förstår!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ja, den killen kommer jag ihåg med sin härliga dialekt .
            Jag är ju en ursprunglig 08 och flyttade hit upp när jag just hade blivit tonåring för hundra år sedan. Minns att jag snabbt släppte Stockholmsdialekten för att liksom komma in i gänget .


            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Hehe, en språkdiskussion, kul... Det finns nog inte många som säger "de" och "dem" utan det är skriftspråk, de allra flesta säger nog "dom" oavsett var man kommer ifrån

              Det där med att folk i skrift ofta inte kan skilja på "de" och "dem" är väl inget dialektalt (vi stavar ju likadant oavsett var i landet vi bor) utan det verkar vara ett ganska nytt fenomen, som känns som om det följde i särskrivningens kölvatten. Man kan väl till viss del skylla på internet, eftersom det är så tillgängligt, och nya språkfenomen verkar smitta av sig snabbt. Som sagt så är användandet av främst "dem" istället för "de" i skrift (t.ex "vad gör dem?" istället för "vad gör de?") fel, precis som särskrivningar. Däremot så säger väl de allra flesta "dom" och "dessa" oavsett var i landet man bor Även jag, som knappt har varit i Norrland.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Ja, den killen kommer jag ihåg med sin härliga dialekt .
                Jag är ju en ursprunglig 08 och flyttade hit upp när jag just hade blivit tonåring för hundra år sedan. Minns att jag snabbt släppte Stockholmsdialekten för att liksom komma in i gänget .


                //Inger
                Aha, du är från Stockholm. Jag bodde i Stockholm - underbar stad, och underbara människor - några år på 80-talet och etablerade en ganska fin stockholmska (tyckte jag själv...), men lurade aldrig någon stockholmare. Götebosskan satt änna för hårt präntad i denne killen.
                Jag märkte aldrig av den där motsättningen mellan stockholmare och göteborgare som man ofta hör talas om. Alla människor jag mötte och umgicks med var hur goa som helst, aldrig ett enda nedsättande ord om Göteborg eller min dialekt. Sedan skall vi ju inte tala om humorn. Man brukar ju säga att göteborgare av börd är humoristiska, men jävlar vad många fina flabb jag fick av de härliga stockholmarna!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Hehe, en språkdiskussion, kul... Det finns nog inte många som säger "de" och "dem" utan det är skriftspråk, de allra flesta säger nog "dom" oavsett var man kommer ifrån

                  Det där med att folk i skrift ofta inte kan skilja på "de" och "dem" är väl inget dialektalt (vi stavar ju likadant oavsett var i landet vi bor) utan det verkar vara ett ganska nytt fenomen, som känns som om det följde i särskrivningens kölvatten. Man kan väl till viss del skylla på internet, eftersom det är så tillgängligt, och nya språkfenomen verkar smitta av sig snabbt. Som sagt så är användandet av främst "dem" istället för "de" i skrift (t.ex "vad gör dem?" istället för "vad gör de?") fel, precis som särskrivningar. Däremot så säger väl de allra flesta "dom" och "dessa" oavsett var i landet man bor Även jag, som knappt har varit i Norrland.
                  Det har du rätt i, Ani.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Det har du rätt i, Ani.
                    Tänkte väl det
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jag är inne här på zoopet lite sporadiskt, då och då, kollar läget lite och läser runt i trådarna. Ser att det är en liten "monsterboom" och det verkar vara riktigt uppiggande - stora kar med härliga, öppna ytor.
                      Mitt 3 000-litersbygge går lite på sparlåga just nu, då både jag och min "bygghjälp" lirar i samma band, och vi har det tajtaste gig-schemat just nu. Snart drar vi dock igång byggnationen igen och då blir det epoxy och duk som skall sättas. Faktiskt ganska skönt att släppa baljan ett tag.

                      Läser också om Johnnys discusar som tycks ha börjat äta upp sig, och det är i sanning god läsning. Såg också att Inger hade fått någon A. Borellihane som inte var riktigt 100%, hoppas att det blir ordning på killen, eller att Inger hittar en kry grabb.
                      Detta blir inledningen till att berätta att mina dorsigeror har lagt av, hux flux bara...
                      Av sex stycken bildades två par. Givetvis jagade dessa fyra skiten ur de två kvarvarande, som dukade under ganska snabbt.
                      Lika givet var att två par dorsigeror inte riktigt fick plats i ett 100-literskar. Snart blev det obalans, stress och jagande även mellan dessa fyra. Pop-eye blev det på två av dom (döda nu), och de andra två (hanar) som är kvar sjunger på sista refrängen.
                      Liken blir iallafall riktiga festmåltider för Amanoräkorna, och flavatrorna som går fullständigt bonkers när de får gröpa ur och äta upp en död fisk. De tar sig in i bukdelarna och äter upp fisken inifrån och ut. Jag skall försöka få det på film nästa gång.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ja, så speciellt sporadiskt blev det ju inte idag... (se förra inlägget)
                        Ville bara visa ett klipp jag tog för några timmar sedan. N. gracilisynglen börjar leka nu. Det här får väl anses vara första försöket, då de valt plats ytterligt oerfaret - helt öppet. Föräldrarna bryr sig inte, och de andra ynglen är med och kollar. Faktiskt ganska svårt att avgöra vilka som leker... Det finns en individ med en något deformerad mun som tycks vara väldigt aktiv - just de där figurerna som ofta klarar sig bra.


                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 June 2014, 17:08.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Verkligen kul att få se film på sessorna igen . Antar, att karet är ganska så överbefolkat vid det här laget?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Verkligen kul att få se film på sessorna igen . Antar, att karet är ganska så överbefolkat vid det här laget?

                            //Inger
                            Både nja och njä. De senaste kullarna har inte klarat sig speciellt bra, kanske ett par, tre stycken från varje. Så karet håller en ganska konstant population. Det är svårt att uppskatta hur många det finns i karet... Runt 80-90 stycken kanske..?
                            Jag har iaktagit detta fenomen förr, med kolonilevande ciklider (Tanganyika), att det tycks upprätthållas en balans, beroende på hur stort karet är. Men varför färre yngel klarar sig, eller vad orsaken till detta är vet jag inte...
                            Däremot har jag en smygande känsla av att ett utanförliggande fenomen bidrar negativt till yngeldöden (och fan vet om inte dorsigerornas snabba avklingande har med detta att göra också..?). Nämligen; en i närheten stående 4G-router...
                            När jag installerade denna, började "problemen". Jag skall installera tråd i hela huset nu!
                            Och innan folk ber mig ta av foliehatten omedelbart, vill jag bara säga att den som är ignorant inför skadlig wifi-strålning via trådlös router, inte har gjort sin hemläxa!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Läskigt om det skulle vara routern som ställer till problem. Nu blir jag nervös, tänker förstås på jättekaret, hur går dina tankebanor nu?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Jag måste säga att jag har samma krypande känsla som Mats angående detta.
                                Jag hörde en biodlare i "Ring P1" härom veckan som hade fått problem med bidöd sedan UMTS(3G)-nätet byggts ut i hans område. Han gjorde experimentet att lägga en mobil under en av sina bikupor, och mycket riktigt blev bina fullständigt vansinniga påstod han...
                                Ju mindre djur (och människor (läs barn och foster)), desto större påverkan av mikrovågorna verkar det bli.
                                Klokt av dig att dra tråd Mats! Man kan till och med köpa adaptrar som ansluter modemet till elnätet, och så har man en annan adapter i elutaget i det rum man har datorn!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...