Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Hihi, vi kompletterar sätten att se det på
    Goody!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Du får be AK att hon tar ett foto på dig när du står upprätt i stommen i bakkant så att vi andra får en jämförelse
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Du får be AK att hon tar ett foto på dig när du står upprätt i stommen i bakkant så att vi andra får en jämförelse
        Det skall jag fixa!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          OK, jag är 1.90 lång, står jag rakryggad har jag huvudet i taket - så jag lutade mig lite bakåt in i hörnet på karet...
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Häftigt!

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              Ibland är fiskarna fulara än andra gånger

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nja, vet inte det. Just detta exemplar ser ju välmatad ut och saknar helt tecken på razorhead. Så jag tror nog denna (hane?) är en klar utställningsvinnare i nästa championat.
                För övrigt är det en häftig upplevelse att se dessa spackel och slipbilder. Det är väl det att karet hela tiden finns i huvudet så det hisnar lite när man tänker karet med vatten, växter och fisk (menar Diskus då primärt).
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Nja, vet inte det. Just detta exemplar ser ju välmatad ut och saknar helt tecken på razorhead. Så jag tror nog denna (hane?) är en klar utställningsvinnare i nästa championat.
                  För övrigt är det en häftig upplevelse att se dessa spackel och slipbilder. Det är väl det att karet hela tiden finns i huvudet så det hisnar lite när man tänker karet med vatten, växter och fisk (menar Diskus då primärt).
                  Ja, bilder på mig själv blir det inga fler av, kan jag med fog säga!
                  Bilderna på karet ger faktist ingen rättvisa, hur man än försöker.
                  3 000-liter är både mycket och lite på samma gång, beroende på vad man jämför med, och i vilka sammanhang.
                  Jag tror att vitsen (och det jag är ute efter) är djupet på 150 cm - en aspekt jag har varit mycket intresserad av under min tid som akvarist.
                  Tänk ett konventionellt 960-kar med måtten 200 cm långt, 80 cm djupt och 60 cm högt. Dessa mått är de jag gillat mest på de burkar jag haft, men med den tanken att det borde vara djupare och högre.
                  Dom som har eller haft en 960-balja vet hur maffiga dessa kar är. Tänk att man sätter två sådana baljor framför och bakom varandra. Man får då djupet av 160 cm, alltså tio cm mer än min burk. Sedan sätter vi ytterligare två 960-baljor ovanpå de två andra, och får en höjd på 120 cm, 20 cm högre än min burk.
                  Det är ganska hisnande att fundera på att volymen, i mitt kar, i princip är fyra 960-kar, stackade två och två på varandra - minus 10 cm i djupled och minus 20 cm i höjdled.
                  Fyra stycken 960-kar blir 3 840 liter. Då kan man fundera på hur mycket 10 cm i djup och 20 cm i höjd faktiskt utgör, om man, som jag har gjort, skalat av dessa mått på mitt bygge; hela 840 liter...
                  Jag kan lugnt säga att om jag hade haft mer utrymme att bygga kar i, så hade jag gärna ökat på med några tusen liter till.
                  Så, lite beroende på hur man ser på det hela är karet både jättestort och en piss i oceanen på samma gång. Här spelar också, de facto, roll in hur man inreder och vilken typ av fisk man skall ha i karet. Jag väljer "översvämmad skogmiljö", mindre ciklider, tetror och malar, dels för att jag är intresserad av den typen av fiskar samt deras miljö, och att jag vill accentuera inredningen just för att skapa en "större" miljö - en gång för alla!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 May 2014, 10:18.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    OK, jag är 1.90 lång, står jag rakryggad har jag huvudet i taket - så jag lutade mig lite bakåt in i hörnet på karet...
                    Kanon! så jäkla goa mått på karet
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Kanon! så jäkla goa mått på karet
                      Visst! Ni får komma och kolla en sväng vid tillfälle, så grillar vi och drar en flarra rödtjut!

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        På tal om inredning Mats, hur länge tror du att jag behöver torka mina nykapade björkgrenar innan de åker i karet?
                        Jag har letat i några akvariebutiker, men ingen har rötter som jag tycker liknar den stora i mitt kar, dessutom är kilopriset fullständigt vansinnigt...

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Visst! Ni får komma och kolla en sväng vid tillfälle, så grillar vi och drar en flarra rödtjut!
                          Ja, gärna!
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            På tal om inredning Mats, hur länge tror du att jag behöver torka mina nykapade björkgrenar innan de åker i karet?
                            Jag har letat i några akvariebutiker, men ingen har rötter som jag tycker liknar den stora i mitt kar, dessutom är kilopriset fullständigt vansinnigt...
                            Svårt att säga exakt, det beror lite på hur grova grenarna är. Men, ta en lika grov pinne som testpinne, och såga itu den efter några veckor och kolla om den är torr, och då är de grenar du skall använda också torra... Ja, ungefär så.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Jag sågar i den grövsta delen som satt närmast stammen då, den skall jag ändå inte använda.
                              Det kommer ju visserligen inte att bli så snyggt, men det är i alla fall gratis!
                              Du kanske har något tips på ställen där man kan köpa "rötter" som ser ut såhär?
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2485.jpg
Visningar: 2
Storlek: 125,6 KB
ID: 2157710

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Jag sågar i den grövsta delen som satt närmast stammen då, den skall jag ändå inte använda.
                                Det kommer ju visserligen inte att bli så snyggt, men det är i alla fall gratis!
                                Du kanske har något tips på ställen där man kan köpa "rötter" som ser ut såhär?
                                [ATTACH=CONFIG]69041[/ATTACH]
                                Ser ut som en redmoore det där. Dyra som skam, men de flesta zooaffärer har dom. Ett tips för att komma billigare undan, är att kolla på småbitar och montera ihop dessa. Man kan då bygga ganska imponerande "buskar" som ser ut som ett enda rotparti. Möter du upp en sådan konstruktion med några som hänger ner från vattenytan, kan det bli riktigt fränt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...