Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    De brukar inte vara jättemycket dyrare. Max 50%. Billigt i Tyskland :-)

    Skickat från min D6503 via Tapatalk
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Gôtt! Nu kanske Håkan blir så sugen att han sätter igång med ett rejält akvariebygge - det vore väl något, va?
      Nja, jag tror inte det, men han tycker att det är kul med lite meckande runt karen (som tur är) - fast inte speciellt intresserad av fiskarna. Men han gillar Diskusarna .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Faltaren
        De brukar inte vara jättemycket dyrare. Max 50%. Billigt i Tyskland :-)

        Skickat från min D6503 via Tapatalk
        Låter bra!
        Jag skall kolla lite här i närområdet och se var det landar.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Nja, jag tror inte det, men han tycker att det är kul med lite meckande runt karen (som tur är) - fast inte speciellt intresserad av fiskarna. Men han gillar Diskusarna .
          //Inger
          Det brukar bli så efter ett tag. A-K är ju inte hyperintresserad av karen, men det finns ändå ett engagemang; att ha koll på matning och att fiskarna har det bra, samt att sätta sig en stund framför burkarna och bara slappa.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Det brukar bli så efter ett tag. A-K är ju inte hyperintresserad av karen, men det finns ändå ett engagemang; att ha koll på matning och att fiskarna har det bra, samt att sätta sig en stund framför burkarna och bara slappa.
            Ja, så är det här också, man får vara tacksam för det "lilla" .
            Men jag tycker faktiskt att det är ganska så skönt att vi har olika intressen. Vi försöker i alla fall att dela med oss av dom olika intressen vi nu har

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              Jag kan som sagt fixa 16mm opti för 850kr m2.. Glaskalkylen räknar inte med ramen så 16 räcker..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Jag kan som sagt fixa 16mm opti för 850kr m2.. Glaskalkylen räknar inte med ramen så 16 räcker..
                Fan, det låter ju som stulet, mycket bra!
                Jo, jag tror nog också att 16 räcker - men undrar ändå om det inte skulle vara som balsam för nerverna med ett par lager till på rutan... änna bara för att...
                Tack, Ettfett! Jag hör av mig via PM!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jädrar vad det dammar att slipa spackel, tur att man har en ordentlig dammsugare kopplad till slipen.
                  Ja, det händer inte så mycket de kommande veckorna - fullt med speljobb och andra åtaganden, så karet får vila lite...

                  Skitsamma, det blir fler bilder senare när jobbet fortskrider. Nästa steg blir att sätta duk och epoxy.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    Den som väntar på något gott.....
                    Ser fram emot dina fortsatta rapporter om akvariebygget - du har inte funderat på att ha det som badtunna för de har ju lite dom proportionern. Då kan ju ha Garra rufa i det så fpr du manikyr samtidigt
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Den som väntar på något gott.....
                      Ser fram emot dina fortsatta rapporter om akvariebygget - du har inte funderat på att ha det som badtunna för de har ju lite dom proportionern. Då kan ju ha Garra rufa i det så fpr du manikyr samtidigt
                      Jomenvisst, det här karet kan man ju sitta på kanten och dingla fritt med benen. Garra rufa blir det inte initialt, men dock en liten fin grupp Garra flavatra, som väntar på större.
                      Karet påminner lite om en badtunna, det medges (speciellt på bild) men jag har alltid gillat tvåmetersbredden och ofta tänkt det måttet med ett jädra djup (150 cm) och en maffig höjd (100 cm), så att man helt kan inreda bort "bakgrunden"...
                      Så får det bli!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jädrar vad det dammar att slipa spackel, tur att man har en ordentlig dammsugare kopplad till slipen.
                        Ja, det händer inte så mycket de kommande veckorna - fullt med speljobb och andra åtaganden, så karet får vila lite...

                        Skitsamma, det blir fler bilder senare när jobbet fortskrider. Nästa steg blir att sätta duk och epoxy.
                        Mats, du har säkert skrivit svaret på denna frågan innan men jag frågar iallafall för jag fick en släng av lathet joo.. Hur högt upp på stommen kommer vattenytan att vara?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Mats, du har säkert skrivit svaret på denna frågan innan men jag frågar iallafall för jag fick en släng av lathet joo.. Hur högt upp på stommen kommer vattenytan att vara?
                          Halloj Pia!
                          Om du kollar senaste bilden, på karets högergavel, den som är närmast 540-baljan, så ser du att det finns dubbla reglar i överkanten högst upp. Ungefär där den lägsta regeln ligger kommer vattenytan att vara. Fronten kommer att bestå av en kraftig ram som rutan kommer att sitta i, så själva glaset kommer att bli något mindre än 200 x 100 cm. Stommen är alltså överdimensionerad, och större än de angivna måtten. Men, innermåtten och alltså vattenvolymen, består av 200 x 150 x 100 cm. Med andra ord, ganska exakt 3 000 liter.
                          Hoppas att jag beskrev det hyfsat lättfattligt.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Jo, jag fattade, du skrev så bra så man kan säga att det översta blåa strecket på invändiga plywooden är där ungefär vattennivån kommer att bli, det stämmer eller?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Jo, jag fattade, du skrev så bra så man kan säga att det översta blåa strecket på invändiga plywooden är där ungefär vattennivån kommer att bli, det stämmer eller?
                              Japp det stämmer! Där beskrev du det hela på ett tydligt och enkelt sätt, jag tänkte inte ens på de blå markeringarna...

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Hihi, vi kompletterar sätten att se det på
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...