Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    Jag kan skänka en svart rocka till dig när mina sötnosar börjar yngla av sig om du lovar att stoppa riktiga fiskar i burken.. *smyger iväg fort som satan efter att ha hädat*

    Gillar sump-idén
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Jag kan skänka en svart rocka till dig när mina sötnosar börjar yngla av sig om du lovar att stoppa riktiga fiskar i burken.. *smyger iväg fort som satan efter att ha hädat*

      Gillar sump-idén
      Wow! Men... Vill rockan verkligen vara i en sump..?

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        Hahaha! Go Jonte!!! Klart du ska ha en rocka Mats!

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Wow! Men... Vill rockan verkligen vara i en sump..?
          Då får du nog bygga ännu större och använda den där vedhögen som sump
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Helene&Andreas
            Klart du ska ha en rocka Mats!
            Ja, det är klart att jag skall ha - men i ett betydligt större kar än 3 000-L.!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 May 2014, 00:29.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Då får du nog bygga ännu större och använda den där vedhögen som sump
              Just precis så..!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 May 2014, 00:46.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jo, så är det ju alltid, det blir alltid trängre med inredning och vatten, men vad kul det skall bli att inreda detta kar! Du är välkommen att komma och kolla!
                Bodde jag lite närmare så skulle du få oväntat besök Mats, det lovar jag! Då skulle jag komma med en flaska rökig whisky och sen delade vi på den och sen lite Bruno K... och akvarier (och Ritchie Blackmore) (eventuellt kanske ett frieri också)
                Senast redigerad av åheim; 15 May 2014, 14:17.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Bodde jag lite närmare så skulle du få oväntat besök Mats, det lovar jag! Då skulle jag komma med en flaska rökig whisky och sen delade vi på den och sen lite Bruno K... och akvarier (och Ritchie Blackmore) (eventuellt kanske ett frieri också)
                  Fasen, det där låter som en dröm i rosa latex...

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Ursprungligen postat av mats bryzell
                    fasen, det där låter som en dröm i rosa latex...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Halloj Mats, jag visade just bilderna för Håkan på ditt bygge, han undrar vad du skall ha för tjocklek på rutorna?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Halloj Mats, jag visade just bilderna för Håkan på ditt bygge, han undrar vad du skall ha för tjocklek på rutorna?

                        //Inger
                        Halloj Inger!
                        Det blir bara en ruta - i fronten (såklart ). Innermåttet på karet blir 200 cm långt och 150 cm djupt, höjden straxt över 100 cm - 3 000-liter, med andra ord.
                        Jag har en liten fin glastjocklekskalkylator: http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium
                        och går man efter denna (uträkning för helglasakvarium), och sätter de mått jag kommer att ha på själva burken, så får man en rekommenderad glastjocklek på 2 cm.
                        I fronten kommer en ordentlig ram att byggas, och i denna ram skall rutan monteras, så måtten på själva rutan blir några cm mindre än 200 x 100 cm, som är innermåtten i karet. Jag kommer att beställa en ruta som har 2 cm tjocklek. Man skulle nog kunna använda en något tunnare glasruta, men det är lika bra att dra på rejält så att man känner sig säker.
                        Jag håller på att kolla lite priser just nu, och jag skulle vilja ha en optiwhite-ruta, för att inte få en "grön" ton i glaset.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Halloj Inger!
                          Det blir bara en ruta - i fronten (såklart ). Innermåttet på karet blir 200 cm långt och 150 cm djupt, höjden straxt över 100 cm - 3 000-liter, med andra ord.
                          Jag har en liten fin glastjocklekskalkylator: http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium
                          och går man efter denna (uträkning för helglasakvarium), och sätter de mått jag kommer att ha på själva burken, så får man en rekommenderad glastjocklek på 2 cm.
                          I fronten kommer en ordentlig ram att byggas, och i denna ram skall rutan monteras, så måtten på själva rutan blir några cm mindre än 200 x 100 cm, som är innermåtten i karet. Jag kommer att beställa en ruta som har 2 cm tjocklek. Man skulle nog kunna använda en något tunnare glasruta, men det är lika bra att dra på rejält så att man känner sig säker.
                          Jag håller på att kolla lite priser just nu, och jag skulle vilja ha en optiwhite-ruta, för att inte få en "grön" ton i glaset.
                          Tack för en utmärkt beskrivning . Tro det eller ej, men du har faktiskt också fått min kära sambo att bli intresserad av ditt byggande .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Klart du skall ha optiwhite när det ändå blir en såpass tjock ruta!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Tack för en utmärkt beskrivning . Tro det eller ej, men du har faktiskt också fått min kära sambo att bli intresserad av ditt byggande .

                              //Inger
                              Gôtt! Nu kanske Håkan blir så sugen att han sätter igång med ett rejält akvariebygge - det vore väl något, va?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Klart du skall ha optiwhite när det ändå blir en såpass tjock ruta!
                                Visst!
                                Jag funkar ju så att om det skall fixas något, skall det fixas ordentligt! Har man plöjt ner x-antal tusenlappar i ett projekt, kan man lika gärna dra på hela vägen. Det vore ju fan om man satt där framför burken och liksom ångrade sig; "varför tog jag inte en optiwhiteruta istället?".
                                Jag skall kolla vad en sådan ruta går på - och om jag inte riktigt har degen klar, så väntar jag tills jag får råd!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...