Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Kul att få se lite yngel igen! Själv har jag ju inte precis "tjatat" med filmer i min tråd, men nu börjar det nog snart bli dags!
    De äldsta av bolivianerna som går i räkburken börjar verkligen se ut som små fiskar nu, och jag kan redan ana färgtäckningen.
    Idag testade jag att ge dem fryst cyclops och de åt faktiskt! Nu kanske jag slipper hålla på med att kläcka artemia hela tiden, de får ju trots allt lite levande i form av räklingar som de jagar för glatta livet!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, yngel är fascinerande, och det spelar nog ingen roll hur länge man har hållit på, så är det lika kul när det dyker upp en yngelskock.


      Jag tycker verkligen att du skall filma dina kar, med yngel och allt - bara att köra igång!


      Själv har jag inte ens lagt upp de senaste filmerna av mina gracilis och dorsigeror på YT. Som nämnts tidigare i denna och andra trådar blir det väl mycket filmer på samma grej liksom, och folk har inget intresse av detta.
      Men, jag funderar på en ny kamera som man kan filma med under vatten - och det kan ju bli lite fränt att vispa omkring med kameran på ett stativ under vattnet.


      Sedan vet jag hur svårt det kommer bli att fota och filma det nya 3 000-karet...
      Fan, jag har försökt ett par gånger med Kjelles stora balja, och det är inte lätt att ta in måtten på bild. Det ser bara pluttigt och platt ut - så troligtvis kommer bilder och filmer på det nya karet att bli en relativ besvikelse för dom som tittar in här.


      Annars puttrar det på med bygget. Det har varit lite slow motion den senaste tiden - vi har flyttat in i nya kontorslokaler på jobbet och så gör vi den stora FUZZ Guitar Show nu till helgen. Men, ingen rast, ingen ro - redan nästa vecka drar akvariebygget igång igen!

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        Skynda dig nu
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Du då!
          Är du färdig med 200-litersnanot än?

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Skynda dig nu
            You bet your sweet ass! Här vilas det icke!

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              Akvariestugan + ett 3 000-literskar

              Smyger omkring i din tråd Mats och är riktigt imponerad
              På gång med stort själv och måste säga att du ställer till det för mig. Blir rovfisk i min och kanske självaste Ettfett får limma. Men tanken på både SA, tangayika lockar då man ser dina planer. Har dock lovat rovisarna större lya, så får ju hålla det!! Snyggt jobbat och hatten av!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av jozi81
                Smyger omkring i din tråd Mats och är riktigt imponerad
                På gång med stort själv och måste säga att du ställer till det för mig. Blir rovfisk i min och kanske självaste Ettfett får limma. Men tanken på både SA, tangayika lockar då man ser dina planer. Har dock lovat rovisarna större lya, så får ju hålla det!! Snyggt jobbat och hatten av!
                Ååh, du är välkommen! Smyg inte mer nu!
                Fiskinriktningen är ju så individuell, men det låter gôtt att dina rovfiskar skall få stort att röra sig på!

                Är det ett helglaskar du skall göra - hur stort?
                För min del valde jag att köra trä med tanke på storleken, jag hade varit ute på nätet och kollat en hel del konstruktioner men hittade en kille på NCS forum som hade byggt ett kar (i 5 000-litersklassen) som passade mina planer precis. Jag lät min "bygghjälp" kolla in tråden där detta kar visades - och han hajade precis hur det var byggt. Jag tog kontakt med trådskaparen på NCS för att klargöra några detaljer - och nu är bygget i full gång!

                Kul att du gillar grejerna, och lycka till med ditt nya projekt!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 May 2014, 13:30.

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Du då!
                  Är du färdig med 200-litersnanot än?
                  Till att börja med; du kan vara ett 200l nano!

                  och nej, det är jag inte
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ååh, du är välkommen! Smyg inte mer nu!
                    Fiskinriktningen är ju så individuell, men det låter gôtt att dina rovfiskar skall få stort att röra sig på!

                    Är det ett helglaskar du skall göra - hur stort?
                    För min del valde jag att köra trä med tanke på storleken, jag hade varit ute på nätet och kollat en hel del konstruktioner men hittade en kille på NCS forum som hade byggt ett kar (i 5 000-litersklassen) som passade mina planer precis. Jag lät min "bygghjälp" kolla in tråden där detta kar visades - och han hajade precis hur det var byggt. Jag tog kontakt med trådskaparen på NCS för att klargöra några detaljer - och nu är bygget i full gång!

                    Kul att du gillar grejerna, och lycka till med ditt nya projekt!
                    Osmyger på rovfisk.se men kanske måste pynta dom där pengarna och göra en bildtråd här med..

                    Har byggt om halva garaget till lokal och har just nu 2500 liter fördelat på 8 kar, nästa blir glas med måtten 240*120*80, så mindre än ditt

                    Mm, har också följt och talat med petap, men i slutändan föll valet på glas, någonting ska man ju ha kvar att göra i livet, man är ju bara 44...

                    Glömde nämna 10 kubiks damm också..

                    Lycka till och jag ska bli mindre anonym, även om nog alla akvarister 2.0 facebookare vet vem jag är, men ledsnat hårt på det nu, forum är som bättre..

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Vadå kanske.. Nu har du utlovat öl och båt.. Då kommer jag och limmar oavsett om du vill eller inte..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • jozi81
                        • January 2011
                        • 917

                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Vadå kanske.. Nu har du utlovat öl och båt.. Då kommer jag och limmar oavsett om du vill eller inte..
                        "Kanske" var av hänsyn till din integritet
                        För mig är det klart

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          Till att börja med; du kan vara ett 200l nano!

                          och nej, det är jag inte
                          Haha, jag ÄR snart ett 200-litersnano, om jag inte slutar dricka öl varje dag snart!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av jozi81
                            Osmyger på rovfisk.se men kanske måste pynta dom där pengarna och göra en bildtråd här med..
                            Har byggt om halva garaget till lokal och har just nu 2500 liter fördelat på 8 kar, nästa blir glas med måtten 240*120*80, så mindre än ditt
                            Mm, har också följt och talat med petap, men i slutändan föll valet på glas, någonting ska man ju ha kvar att göra i livet, man är ju bara 44...
                            Glömde nämna 10 kubiks damm också..
                            Lycka till och jag ska bli mindre anonym, även om nog alla akvarister 2.0 facebookare vet vem jag är, men ledsnat hårt på det nu, forum är som bättre..
                            Japp, lite fuffens får man fixa till, man är ju bara 52...
                            Det låter fint med helglas, ser ju lite smäckrare ut. Men vafan, min träbalja står i ett "hobbyrum" nere i källaren, så åbäket står inte i vägen!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Trä är ett levande material som synkar sanslöst bra med all inredning och fisk. Så glöm det där med åbäke du Saknar många av de träkar som var vanliga längre tillbaka i tiden.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Trä är ett levande material som synkar sanslöst bra med all inredning och fisk. Så glöm det där med åbäke du Saknar många av de träkar som var vanliga längre tillbaka i tiden.
                                Ja, jag håller med dig, har haft ett antal sådana träkar faktiskt. Men, Johnny, det här karet ställer man inte gärna i ett vanligt vardagsrum, så lite åbäkigt är det faktiskt ändå - vilket du kommer att få se om ett par veckor. Men det sitter som en smäck nere i källaren!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...