Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Vårsolen är här igen, utemöbler inköpta igår altanen mer eller mindre städad och jag är snart tillbaka för att sträckläsa ikapp denna och andra underbara trådar.

    Föll bort från Zoopet lite sådär semiautomatiskt så nytt jobb, flytt etc. tog tid och energi.
    Men tvivla icke jag är på G igen, lite whisky, någon cigarr eller en öl i solen, iPaden laddad och ögonen redo att njtua av allt godis här.

    Glad Påsk på er alla
    Låter toppen!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Wow, tredje "sommardagen" nu så här i påsktider. Ja, det är bara att njuta så länge det varar!
      Jag släpade fram en stam med lite rotkrafs längst ner. Det här är en gammal Syrén som legat ett tag, med en stor lerklump längst ner. Så idag fick jag spolat och rensat bort leran. Med lite frisering nertill och kapning upptill kan man nog få ner den snyggt till lite över en meter. Tror banne mig att den här kan komma att bli fin i nya karet, lite sand och småsten runt om roten, så...
      Bifogade filer

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Den där kommer bli perfa, vill du få i den liggandes eller ståendes?... i karet alltså ... jag vet vad du tänkte så..
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Den där kommer bli perfa, vill du få i den liggandes eller ståendes?... i karet alltså ... jag vet vad du tänkte så..
          Ståendes, som på bilderna - översvämmad skogsmark...

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ah, tänkte så jag med skall du ha träder i mitten, bak eller i framkant? Kommer det att sticka upp ut ytan?
            (Många frågor..)
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Ah, tänkte så jag med skall du ha träder i mitten, bak eller i framkant? Kommer det att sticka upp ut ytan?
              (Många frågor..)
              Var i karet just den här stammen hamnar vet jag inte riktigt nu, det får visa sig när jag labbat runt ett tag. Men stammen skall bryta ytan är det tänkt, så att det ser ut som ett översvämmat träd, under vattnet.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Nåt som är trevligt tycker jag är när man "vågar" att sätta en stor sten, rot eller växt i blickfånget så att det blir att man får kika runt detta för att få kunna se vad som för sig går där bakom.
                jag vet att du vågar så jag hoppas få se lite av detta eftersom du gör det så himla bra
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Nåt som är trevligt tycker jag är när man "vågar" att sätta en stor sten, rot eller växt i blickfånget så att det blir att man får kika runt detta för att få kunna se vad som för sig går där bakom.
                  jag vet att du vågar så jag hoppas få se lite av detta eftersom du gör det så himla bra
                  Precis! Det är väldigt vanligt att inredning hamnar; stort och högt, längst bak, mindre och lägre, längre fram och i mitten... som om man liksom stod längst ner i en backe och tittade uppåt slänten.
                  Min tanke här är att titta rakt fram i en skogsmark som är övervämmad. Den långa liggande stammen kommer troligtvis att hamna diagonalt från vänster bak till höger fram, det finns nog inte så många varianter att spela med, tror jag... Den stående stammen får helt enkelt hamna där den får plats - kanske bakom den liggande, eller framför. Det skall i en hel del hängande grenar också.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Låter kanonbra i mina öron och jag längtar redan efter att få komma och kika på underverket/mästerverket
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Låter kanonbra i mina öron och jag längtar redan efter att få komma och kika på underverket/mästerverket
                      Det fixar vi, såklart!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Precis! Det är väldigt vanligt att inredning hamnar; stort och högt, längst bak, mindre och lägre, längre fram och i mitten... som om man liksom stod längst ner i en backe och tittade uppåt slänten.
                        Min tanke här är att titta rakt fram i en skogsmark som är övervämmad. Den långa liggande stammen kommer troligtvis att hamna diagonalt från vänster bak till höger fram, det finns nog inte så många varianter att spela med, tror jag... Den stående stammen får helt enkelt hamna där den får plats - kanske bakom den liggande, eller framför. Det skall i en hel del hängande grenar också.
                        Den som väntar på något gott
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Den som väntar på något gott
                          Jojo! "All vår väntan bliver lång", brukar man ju säga också... Men, nog skall det bli något gott alltid - nu i veckan fortsätter arbetet!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Du Mats, det där var inte någon liten ynka red-morerot precis .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Du Mats, det där var inte någon liten ynka red-morerot precis .

                              //Inger
                              Nej, det här är liksom träd... och det blir spännande att se hur snabbt de vattenmättas. Jag hade ju en torr ekstock i 960-baljan för några år sedan - och den tog några sköna månader på sig.
                              De två senaste träden, stockarna, stammarna eller vad man nu skall kalla dom, är helt igenom torra, så jag tror det går hyfsat snabbt för dom att sjunka trots allt.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jahapps! Då var det dags för en liten uppdatering på bygget.
                                Nu har vi reglat, monterat och isolerat bak- och vänstra sidostycket. De blå snördragarstrecken man kan se på skivorna visar var de bakomliggande reglarna sitter. Min bygghjälp (som syns lite på bilderna) har jobbat hårt med skruvdragaren idag, sicken kille!
                                Nästa steg är att montera det högra sidostycket, sedan skall allt spacklas och slipas.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...