Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Den där stolen gav ett bra perspektiv på det hele.. Ja jädra Mats vad fränt
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Den där stolen gav ett bra perspektiv på det hele.. Ja jädra Mats vad fränt
      Ja, jag ställde den där bara för att visa hur mäktiga gavel- och bakskivorna ser ut. Just på stolbilden håller jag kameran över huvudet, så bottenplattan ser lite pluttig ut, men jämför med perspektivet på första bilden (skulle ju haft stolen med på den bilden istället...), så ser man bättre. Nu när jag går omkring på bottenplattan är tanken på vad man kan göra i den här burken svindlande.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Svindlande var ett bra ord på detta tycker jag, svindlande på alla sätt och vis
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          På tal om någonting helt annat; de endlers som du visade bilder på i Pias tråd, är det "Yellow Leopard"?

          Jag köpte ju en endlervariant som sådana, men jag tycker mina ser helt annorlunda ut...

          Klicka på bilden för större version

Namn: 160320142577.jpg
Visningar: 6
Storlek: 79,3 KB
ID: 2157317

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Svindlande var ett bra ord på detta tycker jag, svindlande på alla sätt och vis
            Haha! Jodu, det är knappt att jag begriper det själv...

            Kommentar

            • Killis75
              • September 2013
              • 118

              Man kan ju knappt fatta att det är ett akvarium som ska byggas, härlig känsla det måste vara att få ta ut svängarna ordentligt!
              Tänk ändå möjligheten att sätta ner en stol i akvariumet och att den lätt skulle kunna försvinna bland inredningen!
              Jag är helt klart imponerad av bygget och en "liten" gnutta avundsjuk;-)!
              Akvariehuset på 112L

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                På tal om någonting helt annat; de endlers som du visade bilder på i Pias tråd, är det "Yellow Leopard" du har?

                Jag köpte ju en endlervariant som sådana, men jag tycker mina ser helt annorlunda ut...

                [ATTACH=CONFIG]68502[/ATTACH]
                Nej, det är inte de som du visar på bilden, men de är ganska lika. Mina heter tiger-någonting... Minns inte riktigt just nu, men har för mig att jag skrev namnet bak i tråden någonstans... Men att hitta det inlägget nu är nog lite roddigt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Killis75
                  Man kan ju knappt fatta att det är ett akvarium som ska byggas, härlig känsla det måste vara att få ta ut svängarna ordentligt!
                  Tänk ändå möjligheten att sätta ner en stol i akvariumet och att den lätt skulle kunna försvinna bland inredningen!
                  Jag är helt klart imponerad av bygget och en "liten" gnutta avundsjuk;-)!
                  Precis! Det känns mer som att man bygger ett inbyggt altangolv... Jag har ju aldrig jobbat med volymer liknande dessa tidiare i akvariesammanhang, så för min del är det mer eller mindre ofattbart också. Men, som du säger, skall det bli en redigt skön känsla att verkligen ta ut svängarna!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Avundsjuk är bara förnamnet!!! Åh oj oj så satans kul det här är Mats, din jädra lyckost! Stolen ger en bra måttsock på vad det här handlar om egentligen Skulle du driva karet med några 2260? Kan du tänka dig att överväga det eller är det spikat? Det jag tänker på är att stora pumpar genererar en hel del ljud och det kunde va shysst att kunna ha en kraftig pump i ett rum bredvid... och sitta och mysa framför ett knäpptyst bjässekar!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Avundsjuk är bara förnamnet!!! Åh oj oj så satans kul det här är Mats, din jädra lyckost! Stolen ger en bra måttsock på vad det här handlar om egentligen Skulle du driva karet med några 2260? Kan du tänka dig att överväga det eller är det spikat? Det jag tänker på är att stora pumpar genererar en hel del ljud och det kunde va shysst att kunna ha en kraftig pump i ett rum bredvid... och sitta och mysa framför ett knäpptyst bjässekar!
                      Tanken är att köra några 2260, och sedan köpte jag en jädra krallig Eheim-skalle i tyskland som jag hade tänkt att sätta på en tom 2260-tunna jag har ståendes (en av många sköna grejer som Ansjo brukar ha med sig när han kommer hit och "grillar"). Men den skallen kommer jag att experimentera med lite (så 2260-tunnan får la få en annan skalle).
                      Jag har en stor blomsterlåda i slagtålig pansarplast som jag tänkte göra om till ett droppfilter och där kan tysklandsskallen komma väl till pass. Blomsterlådan ställer jag helt sonika på karets bakre kant, tiltar den en aning - och vips blir det ett mäktigt droppfilter. Utöver detta kör jag några Eheim 2260-tunnor som filtrering.

                      Nu vet jag vad du far efter - stilla Bruno K.-lyssning när man jäser i en vuxenpuff framför karet - men (jag har väl haft tur) de 2250- och 2260-filter jag använt, har varit, och är oförskämt tysta... Så, jag tror det kommer att fixa sig ändå!

                      Men, din idé om att ha filterjoxet i ett annat rum är appellerande, men det låter sig inte riktigt göras. Jag får gå med några 2260-tunnor och ett gôtt droppfilter - Bruno K. till trots!

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        Jag kör en pumpskalle på 13 000lph 2dm från huvudet i vardagsrummet.. droppfiltret på 132l står 80cm obanför skallen.. så länge det inte fastnar några växtdelar (skallen har ett genomsläpp på 8mm partiklar så det ska mycket till) låter den mindre än en fx5.. just saying..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          Det är mycket roligt och intressant att se och läsa om hur det skrider framåt, tack för att du delar med dig. Det måste kännas som om varje dag är dan före julafton när du går där och fixar/planerar.
                          //Johan
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                            Jag kör en pumpskalle på 13 000lph 2dm från huvudet i vardagsrummet.. droppfiltret på 132l står 80cm obanför skallen.. så länge det inte fastnar några växtdelar (skallen har ett genomsläpp på 8mm partiklar så det ska mycket till) låter den mindre än en fx5.. just saying..
                            I hear you!
                            Fx5... vad är det? Låter som ett tvättmedel - och tvättmedel brukar ju vara tyst...
                            Nä, jag skojar bara lite!

                            Jag är gammal Eheim-man, och dessa filter (typ 2250 och 2260) har funkat toppen utan några som helst problem under min akvariekarriär - tysta är dom också, so I'll stick with those!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Marten88
                              Det är mycket roligt och intressant att se och läsa om hur det skrider framåt, tack för att du delar med dig. Det måste kännas som om varje dag är dan före julafton när du går där och fixar/planerar.
                              //Johan
                              Halloj Johan!
                              Jo, du vet, har man liksom gaggat innan om det här karet, så får man visa vad som händer också. Jag delar mer än gärna med mig av framskridandet - och jag tycker det är riktigt gôtt att du och andra verkar gilla vad som sker.
                              Faktum är att det är lite som dan före julafton, så som man minns det från när man var barn - då man gick och suktade efter vad som komma skulle och knappt kunde bärga sig.

                              Jag är ju ingen "byggkille", har liksom inte det i mig, och tar hjälp av en yrkesman - och det är verkligen kul och intressant att följa med i utvecklingen av det här bygget, lära sig alla små fina detaljer och dessutom få tillfälle att utföra en hel del arbete själv. Men, jag måste ändå säga att det är stunden då karet är klart för inredning som jag riktigt längtar efter!

                              Kul att du gillar stuffet, Johan!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                A-K var uppe på plattan och hoppade runt lite, och jag kunde inte låta bli att ta en bild...
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...