Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    men Mats, nu när du fått alger så måste måste du hälla i en massa kemikalier.. dessa måste du få bort, ingen vill ha alger..


    ( obs..ta detta med en stor skopa ironi )

    Psst.. jag älskar sånna här alger, önskar jag hade det själv i mina kar)
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Ursprungligen postat av PiaJo
      men Mats, nu när du fått alger så måste måste du hälla i en massa kemikalier.. dessa måste du få bort, ingen vill ha alger..


      ( obs..ta detta med en stor skopa ironi )

      Psst.. jag älskar sånna här alger, önskar jag hade det själv i mina kar)
      Instämmer helt - jag är också allergisk mot dom som är allergiska mot alger

      Riktigt snyggt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        Mm.. jag gillar din råa inredningsstil.. inget tjafs och inget skitsnack och personligt.. ser verkligen fram emot vad du kan göra med 3m3..
        Ahh, härligt att höra! Ja, det skall bannemej bli spännande att få dona med storbaljan. Jag har ju samlat på mig en massa "ved" nu, och har börjat att kika på hur man kan montera grejerna. Rått skall det bli!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          men Mats, nu när du fått alger så måste måste du hälla i en massa kemikalier.. dessa måste du få bort, ingen vill ha alger..


          ( obs..ta detta med en stor skopa ironi )

          Psst.. jag älskar sånna här alger, önskar jag hade det själv i mina kar)
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Instämmer helt - jag är också allergisk mot dom som är allergiska mot alger

          Riktigt snyggt
          Haha!
          Jag blir ju lyrisk när det börjar krypa på lite fina alger. Nu skulle det sitta som en smäck med lite tofsalger också, sådana som du, Pia, har i ett par burkar!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jag kan skicka över lite Cladophora-alger om du vill ha en livsstark alg som skapar gröna vajande skogar som kommer att leva lika länge som stenarna i karet? De skulle gilla lite kärlek
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Jag kan skicka över lite Cladophora-alger om du vill ha en livsstark alg som skapar gröna vajande skogar som kommer att leva lika länge som stenarna i karet? De skulle gilla lite kärlek
              Samma här, säg till när det är dags Mats. Jag har också massor av fina böljande Claddo i mitt Diskuskar. Försöker att tänka positiva tankar typ "att dessa alger är ju hur snygga och naturliga som helst" på bakgrunden och på rötterna .
              Är det en massa minusgrader vid leverans så överlever dom säkert ändå .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Men ärligt talat så är de snygga, rent objektivt sett, där de växer som grästuvor. Vill inte ha dem men tycker ändå det.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Men ärligt talat så är de snygga, rent objektivt sett, där de växer som grästuvor. Vill inte ha dem men tycker ändå det.
                  Konstig alg ändå som bara växer på döda föremål.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jo, men, pojkar och flickor - nu är det trots allt skillnad på alger och alger. När det handlar om sådana där långa trådalger och (som jag antar är cladophora) tjockt böljande, grönt ludd som bara är i vägen - då är jag inte med på noterna längre!
                    Jag tror det var det ni menade - lite ironiskt sådär.
                    Nej, det får vara snits på algerna; korta och snyggt täckande - eller de tjusiga tofsalgerna som sitter och vajar i korta, fina buskar - då är det riktigt tjusigt!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Jo, men, pojkar och flickor - nu är det trots allt skillnad på alger och alger. När det handlar om sådana där långa trådalger och (som jag antar är cladophora) tjockt böljande, grönt ludd som bara är i vägen - då är jag inte med på noterna längre!
                      Finns det något snyggare än långa gröna alger som svajar i strömmarna i akvariet. Jag hade en gång sådana i mitt tanganyikaakvarium och det var vansinnigt snyggt och det tyckte t.o.m. alghatarna. Sorgligt nog så dog de bara ut.
                      Dock dessa alger var inte Cladophora för om de sprider sig okontrollerbart så blir det en matta med grönt ludd.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Akvariestugan + ett 3 000-literskar

                        Mats: Gissade väl att din kärlek till alger hade vissa begränsningar
                        Men tycker själv det kan vara snyggt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Javisst kan det vara snyggt (jag är ju för algväxt), men blir det en grön luddmassa som täcker allt, så blir det bortplockning!
                          Hade en jädra massa trådalger i en av kuberna (förr i tiden) och de plockades väck. Men, om det uppstår en tuss, på exempelvis en rotdel, som vajar snyggt i vattenströmmen så ser det tjusigt ut!

                          Kommentar

                          • timpin

                            • July 2013
                            • 94

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Aaahh, det är en riktigt skön söndag, lite mulet men vindstilla och ganska varmt. Så, det var ju perfekt att ta sig an stocken som jag var uppe och hämtade i en skogsglänta en bit härifrån. Jag har knackat av en del murkna delar och nu är den straxt över två meter lång.
                            Om man placerar den diagonalt i karet, antingen som den ligger på bilderna, eller kanske med någon ände något upplyft i ett bakre hörne, så får den plats fint.
                            Jag har en känsla att den kommer att göra sig fint i nya baljan.
                            Nä fy fasen vad göttigt!! Kommer bli så jäkla snyggt det där!
                            I framtiden MÅSTE jag har ett 3000+ l kar, finns ju oändliga möjligheter. Fattas bara utrymme, pengar, tid etc etc etc.. i framtiden.. nån gång..

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av timpin
                              Nä fy fasen vad göttigt!! Kommer bli så jäkla snyggt det där!
                              I framtiden MÅSTE jag har ett 3000+ l kar, finns ju oändliga möjligheter. Fattas bara utrymme, pengar, tid etc etc etc.. i framtiden.. nån gång..
                              Ja, du vet ju hur det är! Jag har tittat på dina bilder och den där stocken du hittade och inredde så toppenfint med - kanon!
                              Man har ju alltid funderat på större baljor - just med tanke på inredning och att skapa en miljö som verkligen "mesmerizar", och som får en att bara vilja sitta och drömma sig bort framför karet...

                              Det är verkligen gôtt när man hittar sitt tillfälle att göra verklighet av sin dröm. För mig har det tagit många år att komma fram till byggstart. Jag minns när vi var och kollade Kjelles 3 000-literskar första gången, december 2007. Jag hade haft funderingar på ett större kar långt innan men insett att det skulle vara svårt att fixa, med tanke på boende och annat, men just då bestämde jag mig att; ett kar i liknande kaliber skall jag också ha.. Nu har ett läge infunnit sig, där jag har möjlighet att realisera projektet.

                              Kommentar

                              • timpin

                                • July 2013
                                • 94

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, du vet ju hur det är! Jag har tittat på dina bilder och den där stocken du hittade och inredde så toppenfint med - kanon!
                                Man har ju alltid funderat på större baljor - just med tanke på inredning och att skapa en miljö som verkligen "mesmerizar", och som får en att bara vilja sitta och drömma sig bort framför karet...

                                Det är verkligen gôtt när man hittar sitt tillfälle att göra verklighet av sin dröm. För mig har det tagit många år att komma fram till byggstart. Jag minns när vi var och kollade Kjelles 3 000-literskar första gången, december 2007. Jag hade haft funderingar på ett större kar långt innan men insett att det skulle vara svårt att fixa, med tanke på boende och annat, men just då bestämde jag mig att; ett kar i liknande kaliber skall jag också ha.. Nu har ett läge infunnit sig, där jag har möjlighet att realisera projektet.
                                Och nu är det ditt kar som får agera som målbild för andra Jag och alla andra har ju sagt det många gånger innan, men det ska bli RIKTIGT kul att följa detta!

                                Ja det där med stora rötter som man får till i akvariet är riktigt kul Bara att hitta saker själv utan att köpa det i affären tycker jag ger en tillfredsställelse i sig och gör att man känner sig extra nöjd!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...