Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Så där ja, nu börjar det bli verkstad
    Ooouhff! Ser man på - storfrämmande! Mycket roligt att höra av dig Maths!
    Ja, verkstad är det verkligen, och jag har ju cockteasat, eller skall vi kalla det tankteasat?, här om storkaret i flera år så nu får det bli action! Bygget är äntligen igång, och redan nu samlar jag på mig skönt stuff som skall rätt ner i plurret!
    Kul som fan att du tittar in!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Erikderek
      Jag får en bild av Mats i badbrallor och cyklop i baxandes och fixande och trixande med träbiten i akvariet...

      EK
      En god iaktagelse - men varken cyklop eller badbrallor kommer att behövas då jag sätter stocken i karet långt innan det kommer vatten i burken.

      Kommentar

      • Niklas8
        • April 2010
        • 62

        Hej Mats,

        dina projekt är en akvarists våta dröm (pun intended) Kul att se någon leva ut den. Lycka till!

        Niklas

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Niklas8
          Hej Mats,

          dina projekt är en akvarists våta dröm (pun intended) Kul att se någon leva ut den. Lycka till!

          Niklas
          Fasen, vad gôtt att höra, Niklas (go' pun också!)! Jag skall försöka leva ut denna våta dröm, så du och andra får ta del av det hela, that's a promise!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Hur långt fram gissar du att det ligger innan väggarna är uppe?
            Bara nyfiken.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Niklas8
              • April 2010
              • 62

              Jadå, bara gör din grej o lugn i ro så sitter man här o gapar o suckar. Men, nån dag kanske man gör slag i och försöker sig på nåt liknande.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ooouhff! Ser man på - storfrämmande! Mycket roligt att höra av dig Maths!
                Ja, verkstad är det verkligen, och jag har ju cockteasat, eller skall vi kalla det tankteasat?, här om storkaret i flera år så nu får det bli action! Bygget är äntligen igång, och redan nu samlar jag på mig skönt stuff som skall rätt ner i plurret!
                Kul som fan att du tittar in!
                Bugar och bockar för att jag fortfarande är en uppskattad gäst.

                Jag försöker ha koll på ditt projekt, för om jag känner dig rätt så blir det slutfört och jag är väldigt nyfiken på slutresultatet. Jag tror att det kommer att bli något helt enastående som folk runt hela globen (ja, inte Stk globen alltså) kommer att prata om

                Själv har jag andra projekt som tar all kraft 24/7 just nu, det handlar om sjusiffriga belopp och dussinet personer som ska ledas, men det är jäkligt kul
                Senast redigerad av c90368; 04 April 2014, 22:00. Anledning: Problem med antalet nollor
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Hur långt fram gissar du att det ligger innan väggarna är uppe?
                  Bara nyfiken.
                  Det har kommit några riktigt oförutsedda gig - mitt i veckan! - nästa vecka, så då kommer karets fortsatta arbete att ligga nere.
                  Men, inom ett par veckor tror jag vi har själva "träkaret" ståendes. Sedan börjar processen med att klä innanmätet med duk och epoxy - efter detta skall rutan beställas (och konkas in i kåken), och på detta skall ramen som rutan skall sättas i... och sedan skall... och sedan skall... och sedan skall...
                  Det här blir ett långbygge - men i sommar någon gång, hoppas jag, skall burken bli klar.
                  Your guess is as good as mine, Johnny - jag vet helt enkelt inte hur lång tid detta tar. Dagarna får gå sin gilla gång och snart ser vi hur det utvcklar sig.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Niklas8
                    Jadå, bara gör din grej o lugn i ro så sitter man här o gapar o suckar. Men, nån dag kanske man gör slag i och försöker sig på nåt liknande.
                    Klart du skall göra det du känner för - när tid, plats och tillfälle ges är det bara att köra på! Kul att du gillar projektet!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Bugar och bockar för att jag fortfarande är en uppskattad gäst.
                      Jag försöker ha koll på ditt projekt, för om jag känner dig rätt så blir det slutfört och jag är väldigt nyfiken på slutresultatet. Jag tror att det kommer att bli något helt enastående som folk runt hela globen (ja, inte Stk globen alltså) kommer att prata om Själv har jag andra projekt som tar all kraft 24/7 just nu, det handlar om sjusiffriga belopp och dussinet personer som ska ledas, men det är jäkligt kul
                      Klart du är en uppskattad gäst, Maths!
                      Projektet kommer att bli slutfört - och jag kommer att sträva åt att få det så "enastående" som det bara går - härligt att du gillar det!
                      Jag tror ditt projekt är långt mer omfattande än mitt - lycka till med detta, och hoppas att du snart är tillbaka här på forumet lite mer frekvent!
                      Väl mött!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Aaahh, det är en riktigt skön söndag, lite mulet men vindstilla och ganska varmt. Så, det var ju perfekt att ta sig an stocken som jag var uppe och hämtade i en skogsglänta en bit härifrån. Jag har knackat av en del murkna delar och nu är den straxt över två meter lång.
                        Om man placerar den diagonalt i karet, antingen som den ligger på bilderna, eller kanske med någon ände något upplyft i ett bakre hörne, så får den plats fint.
                        Jag har en känsla att den kommer att göra sig fint i nya baljan.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ojoj, nu får man faktiskt en aning om hur stort karet verkligen kommer att bli .


                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Ojoj, nu får man faktiskt en aning om hur stort karet verkligen kommer att bli .
                            //Inger
                            Ja, det är verkligen mäktiga mått. Längden, 2 meter, har man ju handskats med förr - men det är djupet och höjden som får en att baxna lite, faktiskt. Om du har en 2-meterstumstock, så kolla för skojs skull; 200 x 150 x 100... Det blir kul att inreda!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, det är verkligen mäktiga mått. Längden, 2 meter, har man ju handskats med förr - men det är djupet och höjden som får en att baxna lite, faktiskt. Om du har en 2-meterstumstock, så kolla för skojs skull; 200 x 150 x 100... Det blir kul att inreda!
                              Ja huvvaligen. Jag är 159cm så jag förstår precis höjden . Antar att du redan har gjort en skiss på hur inredningen kommer att se ut på ett ungefär.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Ja huvvaligen. Jag är 159cm så jag förstår precis höjden . Antar att du redan har gjort en skiss på hur inredningen kommer att se ut på ett ungefär.

                                //Inger
                                Ja, då skulle du nästan kunna ligga utsträckt i djupled på karet, och stå i det med armarna lite skönt vilande på överkanten...
                                Jag skulle inte säga att jag har en skiss på inredningen, men vissa tankegångar; Jag har nu den "nya" stocken som en solklar inredningsdetalj att starta med, samt två mindre stubbar med en bra bit stam, som jag skall placera så att säga stående i karet.
                                När jag testat att placera dessa detaljer kommer en hel del vanliga, större köperötter att placeras - och så skall det i ett eller kanske två rejäla grenverk, som skall se ut som överhängande träd som genombryter vattenytan - som om det vore översvämning i skogsmark... ungefär så.
                                Inredningen kommer successivt att utvecklas när jag sätter i de grundläggande bitarna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...