Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Ser grymt ut! Golvvärme som doppvärmare eller?
    Nej, tyvärr... Det får bli doppvärmare i baljan - men jag tänkte mota bort lite golvkyla. Nästa steg i bygget blir att sätta reglar för baksidan och gavlarna, som även dessa får isolering i regelverket.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Nyss födda små småttingar dessutom en stor kull verkar det som, härligt att du uppdaterar Mats

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Nyss födda små småttingar dessutom en stor kull verkar det som, härligt att du uppdaterar Mats

          //Inger
          Det vet du, Inger!
          Jag brukar ju dokumentera de nya kullarna, och så fick det bli den här gången också.

          Kommentar

          • Kvarnvik
            • February 2014
            • 113

            Vad fina de är! Hur stort kar behöver man ha, och hur fort blir det överbefolkat? :-)

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Kvarnvik
              Vad fina de är! Hur stort kar behöver man ha, och hur fort blir det överbefolkat? :-)
              Ja, de är riktigt fina! Jag har dessa i ett 540-liters, men du kan även kolla in Ingers tråd där hon hade en liknande sort i ett mindre kar. Det fina är att de här Tanganyikacikliderna bildar kolonier där äldre yngel hjälper till att ta hand om de yngre, så på sätt och vis kan man säga att det faktiskt inte blir överbefolkat... iallafall inte på väldigt lång tid. Det är till och med så att en del större yngel bildar par, och blir accepterade av både föräldrarna och de andra i kolonien.
              Du kan se en hel del bilder och filmer på de här Neolamprologus gracilis längre bak i denna tråd.


              Skickas från min iPad via Tapatalk

              Kommentar

              • Kvarnvik
                • February 2014
                • 113

                Ja, men blir de inte snabbt väldigt många? Och därigenom överbefolkar karet?

                Kommentar

                • Hemi
                  • February 2013
                  • 180

                  Tänkte detsamma och hur fångar du upp vid behov eventuella fiskar med alla stenar?

                  Häftig burk och mycket vacker art..en av de finaste tycker jag..

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Kvarnvik
                    Ja, men blir de inte snabbt väldigt många? Och därigenom överbefolkar karet?
                    Ursprungligen postat av Hemi
                    Tänkte detsamma och hur fångar du upp vid behov eventuella fiskar med alla stenar?

                    Häftig burk och mycket vacker art..en av de finaste tycker jag..
                    OK! Då skall vi se om jag kan besvara detta på ett bra sätt... Har ni kollat in hur "prinsessor" lever i det naturliga?
                    Jag skall hårddra beskrivningen lite, och försöka att inte bli långrandig; De lever i kolonier som spänner över oerhört stora områden där det givetvis finns revirgränser, men dessa överlappar varandra och mer vuxna yngel lever en tid i ett kolonibeteende där de ingår i en fungernade symbios med föräldrar och andra yngel, som beskyddar varandra.
                    Detta är en mycket bra strategi då både beskydd och "matinhämtning" tillsammans främjar kolonien. Reviret, eller hemmaplan, tillåter större yngel att bilda par och själva expandera kolonien, men de nya paren och de nya reviren hamnar på ett naturligt sätt i utkanterna. Individer från helt andra kolonier kan också "ta sig in" i en ny koloni genom att visa underdånighet och beskyddarinstinkter gentemot yngel - i utbyte mot skydd och därmed mat och pontentionell parbildning med "nytt blod" i en koloni.
                    Innan parbildning sker är flertalet av "gruppen" frisimmande, så att säga, och flyter omkring i fasta positioner i kolonien - håller utkik efter faror och skyddar hemmareviret.
                    Om man har ett ganska stort kar - typ 540 och större - accepteras en rejält stor mängd yngel, som mer eller mindre bara simmar omkring och håller utkik.
                    Jag har två par i mitt kar och de accepterar varandra i stort sett utan några större bråk. Det finns ytterligare en hane som inte riktigt får komma nära paren, men han jagas inte heller undan, och han accepterar också alla yngel. Troligtvis kommer denne hane att para ihop sig med ett yngel i en framtid.
                    Det verkar också som att kolonien (i mitt kar) är självsanerande - på något vis decimeras vissa yngelkullar, medan andra klarar sig bättre - som om det finns en naturligt upprätthållande balans.

                    Undantag som bekräftar regeln; Det uppstår, lite då och då revirstrider mellan paren. Dessa är dock kortvariga, och går mycket snabbt över.

                    Jo, det blir otroligt många yngel i olika generationer, men flertalet av dessa uppvisar inga direkta parningstendenser, utan går mest bara omkring och gör sitt i hela karet.
                    Till slut utgör dock karets begränsade utrymme ett hinder för könsmogna yngel att dra sig mot utkanterna och förbi "hemmareviret" när de vill etablera egna ställen. Vad som händer då är att de blir undanjagade och tvingas upp mot karets kanter och hörn. Man kan i detta läge ganska enkelt fånga upp dom.
                    Detta är ett vanligt scenario med en hel del andra Tanganyikaciklder också, exempelvis Julidochromiskomplexet, där man kontinuerligt får plocka ur vuxna yngel.
                    Det är alltså mycket mer vanskligt att hålla ordning på (rensa) yngel från andra typer av ciklider, exempelvis från SA, där kolonibeteende inte alls i samma utsträckning existerar, om ens alls.

                    Tanganyikaciklider har alltså en otroligt intressant, spännande och alldeles facinerande social struktur, som är väldigt spännande att följa - förutsatt att man ger dom rätt miljö och betingelser!

                    Hoppas ni fick, iallafall några, tillfredställande svar på era funderingar!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ah, OK! Då byter vi spår;
                      Släpade precis hem stocken som jag fick korn på uppe i skogsgläntan, tvärs över vägen - och skrev om här för några sidor sedan...
                      Den är en bit över två meter, men man kan nog trixa till den lite så att den går ner i baljan på ett fint sätt.
                      Drar in några bilder på "pinnen", och jag har lagt en tumstock (2 meter) bredvid på marken, så kan ni mäta i sinnet...
                      Jag tror att den kan bli redigt frän när den får blanda sig med övrig inredning.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        Mats,

                        Har du kommit fram till vilket träd det är?

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Erikderek
                          Mats,

                          Har du kommit fram till vilket träd det är?

                          EK
                          Inte en aning faktiskt - men det ser ut som ett lövträd, helt klart - så stocken åker i baljan med ett plopps!

                          Edit: Om någon undrar vad vi snackar om, jag och Erik - så finns det bilder på en rätt skön stock, precis i slutet på förra sidan!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ah, OK! Då byter vi spår;
                            Släpade precis hem stocken som jag fick korn på uppe i skogsgläntan, tvärs över vägen - och skrev om här för några sidor sedan...
                            Den är en bit över två meter, men man kan nog trixa till den lite så att den går ner i baljan på ett fint sätt.
                            Drar in några bilder på "pinnen", och jag har lagt en tumstock (2 meter) bredvid på marken, så kan ni mäta i sinnet...
                            Jag tror att den kan bli redigt frän när den får blanda sig med övrig inredning.
                            Lägger bilderna här igen - och citerar mig själv.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ah, OK! Då byter vi spår;
                              Släpade precis hem stocken som jag fick korn på uppe i skogsgläntan, tvärs över vägen - och skrev om här för några sidor sedan...
                              Den är en bit över två meter, men man kan nog trixa till den lite så att den går ner i baljan på ett fint sätt.
                              Drar in några bilder på "pinnen", och jag har lagt en tumstock (2 meter) bredvid på marken, så kan ni mäta i sinnet...
                              Jag tror att den kan bli redigt frän när den får blanda sig med övrig inredning.
                              Så där ja, nu börjar det bli verkstad
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                Jag får en bild av Mats i badbrallor och cyklop i baxandes och fixande och trixande med träbiten i akvariet...

                                EK
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...