Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ingen aning faktiskt. Måste säga att din tråd är lite av en favorit här i forumet Mats. Älskar när du grottar ner dig i rotavhandlingar och annat. Ska bli kul att glo på reglarna i maj (om man blir insläppt)
    Du skall bli insläppt ;-). Ja, det är lika bra att avhandla hur man går tillväga, noga! Man skall ju bara inte hamna i situationer där inredning (i stora drag) sätts efter att, till exempel, fisk har introducerats.



    Skickas från min iPad via Tapatalk

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Nej det är inte så kul, jag sitter där nu, på grund av platsbrist i karen efter läckaget som uppstod i mitt 200L... Men det blir ETT större ingrepp i det nya och sedan får det vara klart!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Nej det är inte så kul, jag sitter där nu, på grund av platsbrist i karen efter läckaget som uppstod i mitt 200L... Men det blir ETT större ingrepp i det nya och sedan får det vara klart!
        Händer det oförutsedda saker - olyckor o.s.v. hamnar man ju lätt i en situation där det blir lite knasigt... Hoppas du får ordning på grejerna, Johan!

        Vad som faktiskt... ja, vad skall jag säga... facinerar mig, är att så många väljer att vara minutiösa in absurdum med kringutrustning vid uppstart av sina kar - det köps litervis med kemiska dekokter som skall i vattnet, avancerade filteranläggningar, co2-system som liknar mindre kärnkraftverk - sedan kommer fisk i karet och en anteciperad nitritspik som en räkning på posten. När ovanstående scenario är avklarat skall karet inredas...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Anteciperad (i förväg) Kul! Ett nytt ord som jag fått smaka på
          Handlar inte mycket av det tekniska engagemanget om att man egentligen är intresserad av elektronik/teknik och fisken är svepskälet att få inhandla detta. Prylarna eller fiskarna, vad är egentligen intresset.
          För egen del så sliter jag medvetet med att fokusera allt mer på fisken och den lite coolare långsamma kick de ger istället för en brinnande intensiv prylkick. Det kan fascinera mig hur ofta folk tröttnar på sin fisk som de ändå säger är deras intresse?
          Jag är själv lite prylmissbrukare och kan snöa in på någon igen manick. Så jag behöver vara uppmärksam på att jag inte sitter och glor på prylarna bara istället för fisk och växter.
          Detta med vattenkemi och att skapa en stabil miljö kanske inte ger samma action?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Anteciperad (i förväg) Kul! Ett nytt ord som jag fått smaka på
            Handlar inte mycket av det tekniska engagemanget om att man egentligen är intresserad av elektronik/teknik och fisken är svepskälet att få inhandla detta. Prylarna eller fiskarna, vad är egentligen intresset.
            För egen del så sliter jag medvetet med att fokusera allt mer på fisken och den lite coolare långsamma kick de ger istället för en brinnande intensiv prylkick. Det kan fascinera mig hur ofta folk tröttnar på sin fisk som de ändå säger är deras intresse?
            Jag är själv lite prylmissbrukare och kan snöa in på någon igen manick. Så jag behöver vara uppmärksam på att jag inte sitter och glor på prylarna bara istället för fisk och växter.
            Detta med vattenkemi och att skapa en stabil miljö kanske inte ger samma action?
            Jag är i viss mån intresserad av prylar och teknik också... men som jag har upptäckt inom musicerandet så blir ofta avancerad teknik en senväg istället för en genväg när man skall få fram bra ljud - såvida inte en viss teknik krävs för att få fram ett önskat resultat.
            Att utpräglade växtakvarister (bara för att ta ett exempel) använder sig av nödvändig teknik för att nå sina mål är ju helt naturligt - men att skaffa alla de prylar och och grejer, som vi kan läsa om exempelvis på det här forumet, för att starta upp ett normalt kar... ja, det är för mig obegripligt...
            Prylintresse och fiskintresse kan, och bör i vissa fall, säkerligen kombineras på ett bra sätt - det ena behöver ju inte utesluta det andra. För min egen del vill jag inte vara beroende av olika preparat och prylar, för att hålla ett gôtt kar gående.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Förstår och håller med. För egen del så blir det däremot så att om jag blir för fokuserad på prylarna så blir det lite trist med fisken. Det bara är så. Min hjärna måste hamna i en lugn stillsam lunk för att synka med det som händer i karet. Jag är inte heller negativ till teknik eller teknikintresse. Men anser att fiskarna eller växterna ändå behöver vår uppmärksamhet och intresse. Förr så läste jag ofta mer i tillbehörskatalogerna än "såg" mina fiskar. Gillar mycket bättre detta avnjutande.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Jag gillar elektronik och mekanik, det är fakta. Att kombinera detta min med in Popolous/Sim City fetisch blir helt enkelt akvariehobbyn om man lägger ihop allt. Jag har under ett drygt år startat upp två akvarier och de har handlats teknik etc. Nu när väl tekniken och populationerna är på plats går jag in i ett "Bryzzel mode" och låter det hela mogna, ombyggnationer/planteringar görs bara om det måste pga. ex revirkonflikter etc. Jag försöker tänka förädla istället förändra när det gäller mitt akvarium och det akvariet jag bara är skötare för.

                När det gäller kemikalier har jag framgångsrikt (placebo eller ej) kört med BioNitrivec och inte upplevt några nitritspikar med ödestigna konsekvenser utan enligt cykelplanen. Schemalagt vattenbyte med obeveklig disciplin ängar jag mig också åt, de vet ni som följer mina trådar. Mina akvariers primära funktion är att titta på och studera fiskarna och deras beteende, sekundärt lära mina söner om kemi och fotosyntes. Sen att jag ibland tittar på elektroniken och hydraliken och inte på fiskarna, är bara en bonus då de finns i akvariet det med, ungefär som min fru ibland säger till mig om stereo respektive hemmabiosystemet, att jag inte lyssnar på musik utan på min (vår) utrustning, men riktigt så är det inte i akvarierna.

                EK
                Senast redigerad av Erikderek; 02 April 2014, 14:23.
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jag tycker att ni beskriver det fint, Johnny och Erik!

                  När det gäller att lyssna på musik, främst vinyl - är jag tvärtom "prylfreak", då plattorna inte kan utvecklas och spela sig själva utan att jag använder mig av ett avancerat ljudsystem - ungefär så som en växtakvarist får gå tillväga, om man gör en jämförelse.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Rätt mysigt ändå - spotify på random, och ett gôtt vattenbyte i 540-burken - innan dagens arbete med nya karet sätter igång!
                    ... Och, jo - mulmen som samlats vid framrutan de senaste veckorna kommer att sugas bort!
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Dom är ju för jädra fräna, gracilisarna - mitt i vattenbytet och böket med sugning av skit vid frontrutan, plockade dom väl ändå fram en skock nya yngel... Ja, sicka sköningar...
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Verkligen vackra, dina Gracilisar. Så fint att få se deras barn och snart barnbarn. Stor släkt där hemma.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Verkligen vackra, dina Gracilisar. Så fint att få se deras barn och snart barnbarn. Stor släkt där hemma.
                          Ja, det är väl 8-9 generationer där nu. Föräldrarna börjar få lite "ålderdomsutseende" (man kan se en av dom kika fram på första bilden) med pannpuckel och stora jädra tänder som sticker ut - men de yngre är verkligen snygga!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jahapp! Då var golvplattans reglar monterade och isolerade, uppe på denna skall själva botten på karet läggas.
                            Inget jättejobb idag, bara lite kapande av kortlingar, limmande och skruvande.
                            Isoleringen var lätt och skön att skära till och lägga dit!
                            Fortsättning följer!
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              En fortsättning som vi alla ser fram emot
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                Ser grymt ut! Golvvärme som doppvärmare eller?
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...