Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Haha.. vilken hjälte.. jag känner lukten av regn/biologisk nedbrytning och murkiga trädstammar.. det kommer att vara 26% chans att bli tagen av en jaguar bara genom att titta in i burkfan.. "tillrättalagda pinnar och fjantiga bubblor" haha..

    Hur tänkte du rent konstruktionsmässigt? Mått?
    Ja, du vet, man får vara lite Motvalls kärring...
    Innermåtten blir 200 x 150 x 100 cm. Vi (jag får ju experthjälp med bygget - riktigt så slick är jag inte att jag pusslar ihop detta själv...) bygger med regel och k-plyfa, och klär med duk och epoxy.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Alltid trevligt med sådana kärringar
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Alltid trevligt med sådana kärringar
        Dom e änna goa innerst inne!

        Kommentar

        • timpin

          • July 2013
          • 94

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Whoohoo! Gôtt att se dig, timpin (med den stora roten - jag har kollat in din tråd). Ja, det blir ju förhållandevis stora ytor att röra sig på... När man bygger ett sånt här kar så förundras man över hur myket spejs det faktiskt blir att inreda på och förhålla sig till.

          Det finns en annan tråd på forumet just nu som handlar om ett kar på 10 000-liter, någon tysk snubbe... jag hade just den filmen för x-antal sidor sedan, här i min tråd, som en liten fingervisning om hur man kunde gå tillväga... om inte annat än inredningsmässigt.
          Jag själv kommer inte att gå så "Amano"-mässigt tillväga... (har så jävla svårt för de där tillrättalagda träpinnarna med mossa och java uppbundet på rötterna...) - och har dessutom svårt för "växtakvarie-looken" med ett virrvar av ansträngda växter som tävlar i bubbelfrossa... Huh, Nej, fy Farao!

          Ser du framför dig brunmurkigt vatten, massor av småfisk - dunkelt ljus och djungelkänsla - då har du kommit rätt!
          Ja den filmen har jag sneglat på tidigare med, mäktig konstruktion!

          Ja du, det låter som att man kommer få byta ut laptoppen efter allt dräglande på tangentbordet som detta kommer frambringa
          Har du funderat mycket kring djur annars? Kommer du ha något större eller är det typ tetror och dvärgciklider som gäller? Själv är ju altum en dröm som jag hoppas förverkliga i framtiden med en stor tank!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av timpin
            Ja den filmen har jag sneglat på tidigare med, mäktig konstruktion!

            Ja du, det låter som att man kommer få byta ut laptoppen efter allt dräglande på tangentbordet som detta kommer frambringa
            Har du funderat mycket kring djur annars? Kommer du ha något större eller är det typ tetror och dvärgciklider som gäller? Själv är ju altum en dröm som jag hoppas förverkliga i framtiden med en stor tank!
            Jag hoppas att det skall bli ett fränt kar!
            Det är småfisk som gäller - mindre ciklider och tetror. De största fiskarna blir discus - men jag har inte bråttom med dessa, det får bli när ett bra läge infinner sig!

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jänkarna kan ju inte... ... Nä, jag skall inte elda upp mig - dom får ha sitt därborta för sig själva.
              Du vet, här händer grejer lite när som helst - så bara kika in i tråden med jämna mellanrum!
              Jo jag försöker hålla mig uppdaterad på denna tråd men de sista 2 veckorna har gått åt till det nya altanbygget så det är precis att jag klarat av vattenbytena i akvariumen innan det är dags för sängen
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • heba
                • September 2013
                • 847

                Har inte läst i tråden på någon vecka, så nu fick jag att göra . I din tråd är det ett ordentligt "flow" och inläggen strömmar in med mycket kul läsning.
                Häftigt projekt du håller på med "utan tillrättalagda pinnar och bubbel" och med "småfisk", kul att följa och blir nog en riktig "knock out" när det är klart!
                Det praktiska i mig kommer fram när jag ser sådana här kar - hur sjutton "städar" man i karet, hur når man (frågor som är helt naturliga och relevanta när man är 1,60 m över havet )? I och för sig är din devis att "sitta på händerna" så då är det lättare att förstå, men alla gör väl inte så, utan är lite olydiga , men bara att inreda karet kräver räckvidd och långa armar.
                Hur som helst, ser fram emot många bilder under bygget! Btw - limmar du karet själv på plats?
                /Helene

                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av heba
                  Har inte läst i tråden på någon vecka, så nu fick jag att göra . I din tråd är det ett ordentligt "flow" och inläggen strömmar in med mycket kul läsning.
                  Häftigt projekt du håller på med "utan tillrättalagda pinnar och bubbel" och med "småfisk", kul att följa och blir nog en riktig "knock out" när det är klart!
                  Det praktiska i mig kommer fram när jag ser sådana här kar - hur sjutton "städar" man i karet, hur når man (frågor som är helt naturliga och relevanta när man är 1,60 m över havet )? I och för sig är din devis att "sitta på händerna" så då är det lättare att förstå, men alla gör väl inte så, utan är lite olydiga , men bara att inreda karet kräver räckvidd och långa armar.
                  Hur som helst, ser fram emot många bilder under bygget! Btw - limmar du karet själv på plats?
                  Halloj Helene!
                  Det här blir ett kar i trä, klätt med duk och epoxy. Frontrutan (den enda glasdetaljen) kommer vi att montera (silicona) i en ram på plats. Ramen sätts sedan fast (limmas och skruvas) i träkonstruktionen - och tätas, även denna med duk och epoxy.

                  Inredningsmässigt får man gå långsamt tillväga. Om jag till exempel skulle ha kört Tanganyika, så skulle jag förmodligen ha placerat en hel del sten i karet innan rutan monterades. Nu blir det mer rötter, pinnar, grenar o.s.v. - så jag gör klart hela karet först, sedan får jag ha en stege och klättra i karet och göra inredningen.
                  Jag kommer alltså att torrinreda med en grundläggande plan bestående av större rotdelar, stockar, en del sand, sten och liknande. När jag har hittat en inredning som jag tycker är bra (i mina ögon), får jag ha koll, och notera vilka trädetaljer som kommer att flyta. Då kan jag eventuellt sätta fast trädetaljerna, eller låta dom ligga och flyta några månader så att de vattenmättas. I detta skede fyller jag alltså på vatten - och låter allt grundläggande trä vila i vatten.
                  När detta är klart får jag tömma karet, sätta inredningen på plats och dessutom börja montera viss växtlighet. Jag skall inte ha så mycket grönt i karet men en hel del Java och Anubias blir det.
                  Jag sätter alltså inredning, monterar växter nerifrån och upp, fyller på med vatten och under de veckor detta pågår gör jag finjusteringar av inredningen i övrigt - långt senare kommer fisk in i bilden.

                  Städning av karet får man helt enkelt göra genom att å ena sidan hoppa i karet, och å andra sidan försöka hitta lösningar med slangar fastsatta på "handtag", läs kvastskaft, och suga upp sådant man vill bli av med. Det är bara att acceptera att det inte går att underhålla karet på vanligt vis, utan ha så mycket framförhållning att "städning" inte blir någon svårighet.
                  När jag så att säga "sitter på händerna", menar jag inte att man skall sluta bry sig om vattenbyten, rensning av sådant man inte vill ha i karet - eller viss "städning, utan det är mer en attitydsfråga. Visst kommer jag att behöva gå i karet och rätta till, flytta och böka med inredning och annat - och det kommer nog ta ett bra tag innan jag är nöjd... om man någonsin blir det..?
                  Men, jag kommer att ta inredning, uppstart och introducerande av fisk i tur och ordning, och över längre tid - så att fiskarna får en "färdig" miljö från start.

                  Sedan måste jag nog tillägga att jag inte på något vis dissar vackert inredda växtkar - tvärtom, jag tycker dessa kar är helt fantastiska - samt de människor som har känsla för denna typ av akvariehållning, men det är en del av en akvarie-estetik som jag själv inte är så intresserad av att "pyssla med", speciellt inte i kar där jag vill försöka eftersträva en viss "naturlighet". Jag skulle gärna ge mig på mindre växtkar med co2 och rätt belysning - men det är inget som ligger speciellt långt fram i pipen för min del just nu.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 March 2014, 23:11.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    Vad har du tänkt dig för belysning - i och med att du inte direkt satsar på växter (vilket enligt min egen erfarenhet är helt rätt i ett så stort akvarium) eller åtminstone bara på sådana som inte kräver så starkt ljus så behövs det nog inte så mycket "kräm".
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Vad har du tänkt dig för belysning - i och med att du inte direkt satsar på växter (vilket enligt min egen erfarenhet är helt rätt i ett så stort akvarium) eller åtminstone bara på sådana som inte kräver så starkt ljus så behövs det nog inte så mycket "kräm".
                      Jag har, sedan tidigare, två rejäla MH-ramper som jag tänkte hänga. Det finns vanliga lysrör i dessa ramper också - så de får tjäna som någon sorts grundbelysningssats. MH är ju svindyrt att ha igång, så dessa kommer jag bara att tända då jag själv (och kanske andra...?) sitter framför burken.
                      Jag skall försöka hitta någon bra LED-lösning också - i ramper eller spotar som jag tänkte punktbelysa med.
                      Det är ju lite "tur", eller vad man skall säga, att just Java och Anubias (växter som jag tycker är extremt snygga) inte behöver så mycket kräm - och så vill jag försöka skapa en trollsk, dov ljussättning - lite djunglig, sådär.
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 March 2014, 23:12.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj Helene!
                        Det här blir ett kar i trä, klätt med duk och epoxy. Frontrutan (den enda glasdetaljen) kommer vi att montera (silicona) i en ram på plats. Ramen sätts sedan fast (limmas och skruvas) i träkonstruktionen - och tätas, även denna med duk och epoxy.

                        Inredningsmässigt får man gå långsamt tillväga. Om jag till exempel skulle ha kört Tanganyika, så skulle jag förmodligen ha placerat en hel del sten i karet innan rutan monterades. Nu blir det mer rötter, pinnar, grenar o.s.v. - så jag gör klart hela karet först, sedan får jag ha en stege och klättra i karet och göra inredningen.
                        Jag kommer alltså att torrinreda med en grundläggande plan bestående av större rotdelar, stockar, en del sand, sten och liknande. När jag har hittat en inredning som jag tycker är bra (i mina ögon), får jag ha koll, och notera vilka trädetaljer som kommer att flyta. Då kan jag eventuellt sätta fast trädetaljerna, eller låta dom ligga och flyta några månader så att de vattenmättas. I detta skede fyller jag alltså på vatten - och låter allt grundläggande trä vila i vatten.
                        När detta är klart får jag tömma karet, sätta inredningen på plats och dessutom börja montera viss växtlighet. Jag skall inte ha så mycket grönt i karet men en hel del Java och Anubias blir det.
                        Jag sätter alltså inredning, monterar växter nerifrån och upp, fyller på med vatten och under de veckor detta pågår gör jag finjusteringar av inredningen i övrigt - långt senare kommer fisk in i bilden.

                        Städning av karet får man helt enkelt göra genom att å ena sidan hoppa i karet, och å andra sidan försöka hitta lösningar med slangar fastsatta på "handtag", läs kvastskaft, och suga upp sådant man vill bli av med. Det är bara att acceptera att det inte går att underhålla karet på vanligt vis, utan ha så mycket framförhållning att "städning" inte blir någon svårighet.
                        När jag så att säga "sitter på händerna", menar jag inte att man skall sluta bry sig om vattenbyten, rensning av sådant man inte vill ha i karet - eller viss "städning, utan det är mer en attitydsfråga. Visst kommer jag att behöva gå i karet och rätta till, flytta och böka med inredning och annat - och det kommer nog ta ett bra tag innan jag är nöjd... om man någonsin blir det..?
                        Men, jag kommer att ta inredning, uppstart och introducerande av fisk i tur och ordning, och över längre tid - så att fiskarna får en "färdig" miljö från start.

                        Sedan måste jag nog tillägga att jag inte på något vis dissar vackert inredda växtkar - tvärtom, jag tycker dessa kar är helt fantastiska - samt de människor som har känsla för denna typ av akvariehållning, men det är en del av en akvarie-estetik som jag själv inte är så intresserad av att "pyssla med", speciellt inte i kar där jag vill försöka eftersträva en viss "naturlighet". Jag skulle gärna ge mig på mindre växtkar med co2 och rätt belysning - men det är inget som ligger speciellt långt fram i pipen för min del just nu.
                        Tack för din beskrivning!
                        Jag kan se dig (fast jag inte vet hur du ser ut) trampa runt i akvariet och lägga all inredning tillrätta alt "städa" . Riktigt häftigt projekt som kommer ha en hög "wow-faktor" när det är klart!
                        Massa foton som steg-för-steg följer detta är ett måste! Och, nej - jag är inte avundsjuk alls (läs motsatsen)

                        Jag har inte trott att du dissar växtkar, gillade bara din formulering för den är faktiskt "spot on". Håller på att starta upp ett sådant kar där jag minsann ser till att allt ligger på rätt plats och göder med CO2

                        Tror heller inte att du tycker man skall sluta att bry sig om sitt kar och inte ens göra vattenbyten, återigen gillar jag hur du formulerar dig och ändå får fram din andemening. Jag tror inte det går många förbi hur man sköter akvarie a'la Bryzell, och det är ju lite så jag försöker göra med mitt större kar .
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Akvariestugan + ett 3 000-literskar

                          Första gången jag använder tapatalk, så vi får se hur det här kommer funka..?
                          Jag skall ta några bilder senare när jag jobbar i baljan (så får du se hur jag ser ut också)... Jodå, bilder kommer kontinuerligt - kanske redan imorgon!


                          Skickas från min iPad via Tapatalk

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            När du använder Tapatalk, välj alternativet att bilden ska skickas som bilaga (strax under där du skriver text) så kan folk se bilderna även de som inte är lika HighTech som du
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              När du använder Tapatalk, välj alternativet att bilden ska skickas som bilaga (strax under där du skriver text) så kan folk se bilderna även de som inte är lika HighTech som du
                              Aha, ja här är lite nya miljöer att kolla in. Nu fattade jag hur man citerar iallafall. Kan man komma åt sina bilder man har inlagda på forumet? Bildhanteringen i forumet, liksom?


                              Skickas från min iPad via Tapatalk

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ingen aning faktiskt. Måste säga att din tråd är lite av en favorit här i forumet Mats. Älskar när du grottar ner dig i rotavhandlingar och annat. Ska bli kul att glo på reglarna i maj (om man blir insläppt)
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...