Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Trevligt att se slitet fortsätta. Jag läser allt du uppdaterar Mats men mina kommentarer är det lite si å så med eftersom det handlar om så avancerade begrepp . Njut nu av rök å bärs

    //Inger
    Det gör inget, Inger, det är bara kul att du kikar in! Jag fattar knappt begreppen själv heller, men lär mig hela tiden något nytt för varje gång bygget fortskrider.
    Jag satt precis med en öppnad bärs i näven och tittade ut över vägen och förbi husen på andra sidan och upp i en skogsglänta straxt ovanför - och fick syn på någonting som liknade ett fallet träd. Hämtade kameran och kollade på full zoom och knäppte en bild. Den stammen är en bit över två meter - och jag skall hämta den i rappet.. Men det får bli lite mörkt först...
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det gör inget, Inger, det är bara kul att du kikar in! Jag fattar knappt begreppen själv heller, men lär mig hela tiden något nytt för varje gång bygget fortskrider.
      Jag satt precis med en öppnad bärs i näven och tittade ut över vägen och förbi husen på andra sidan och upp i en skogsglänta straxt ovanför - och fick syn på någonting som liknade ett fallet träd. Hämtade kameran och kollade på full zoom och knäppte en bild. Den stammen är en bit över två meter - och jag skall hämta den i rappet.. Men det får bli lite mörkt först...
      Den var häftig, vad är det för sorts träd?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Den var häftig, vad är det för sorts träd?

        //Inger
        (Sitter med paddan ute i solen nu).
        Inte en aning om vad det kan vara för träd, ser knappt stammen härifrån. Men det är lövträd runt omkring, förutom ett par barrbuskar i närheten, så är det bara ett lövträd så släpar jag hem stocken och sedan, plums, ner i baljan!

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Mats, jag tycker det ser ut som en tall eller en. Don't qoute me on that, bara... Det är riktigt kul att följa din tråd och framförallt se bilder. Det skulle vara väldigt kul och intressant att få se akvariet IRL när du är klar.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Erikderek
            Mats, jag tycker det ser ut som en tall eller en. Don't qoute me on that, bara... Det är riktigt kul att följa din tråd och framförallt se bilder. Det skulle vara väldigt kul och intressant att få se akvariet IRL när du är klar.

            EK
            Njaee... Ser du dungen av stammar som stocken har fallit ifrån? Det är lövträd. Men jag skall gå upp och kolla. Klart du kan kolla karet senare!

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              Det låter utmärkt Mats, jag tar med mig ynglet som du träffade i höstas hos Kjell, han har nu fått ett eget akvarium.

              På bilden har du en stam som strå direkt offset höger som avviker markant från övriga som är spikraka, det och stocken på marken ser ut som barrträd å andra sidan ser det som det är en björk som spilltat och fallit om man tittar på delen som fallit åt andra hållet vilket stödjer lövträd teorin, men jag är, skall tilläggas, ruskigt dålig på träd, trotts att min far drillat mig i nästan 35 års tid (mer förr och mindre nu nuförtiden) varje gång vi ser ett träd tillsammans, ek och björk är väl den enda lövträd jag kan. Din visuella besiktning får avgöra.

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Här är en bild, inte en tall så långt ögat når. Stocken ligger på backen, i en rak linje ovanför växthuset i bild.

                Edit: Gaaah!!! Jag gjorde en särskrivning, det är det seriösa straff på! Fixat nu!
                Jag skall gå upp och kolla så att stocken är av lövträd, man kan aldrig vara för säker.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 March 2014, 16:01.

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  Den bilden mer eller mindre dödar min barrträdsteori... Btw, jag har redan haft framme motorsågen idag och sågat ute i trädgården, en gammal Buxbom (borde varit omkring 35-45 år) sågades ner, jädrar vad mycket "rester" det blev när den låg uppsågad på gräsmattan. Rejäla grenar var det, själva Buxbomen var 2-3 meter i diameter och ca 1-1,2 m hög.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Erikderek
                    Den bilden mer eller mindre dödar min barrträdsteori... Btw, jag har redan haft framme motorsågen idag och sågat ute i trädgården, en gammal Buxbom (borde varit omkring 35-45 år) sågades ner, jädrar vad mycket "rester" det blev när den låg uppsågad på gräsmattan. Rejäla grenar var det, själva Buxbomen var 2-3 meter i diameter och ca 1-1,2 m hög.

                    EK
                    Jädrar, då är den jag har bara en liten "boll".

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Det gör inget, Inger, det är bara kul att du kikar in! Jag fattar knappt begreppen själv heller, men lär mig hela tiden något nytt för varje gång bygget fortskrider.
                      Jag satt precis med en öppnad bärs i näven och tittade ut över vägen och förbi husen på andra sidan och upp i en skogsglänta straxt ovanför - och fick syn på någonting som liknade ett fallet träd. Hämtade kameran och kollade på full zoom och knäppte en bild. Den stammen är en bit över två meter - och jag skall hämta den i rappet.. Men det får bli lite mörkt först...
                      den där stocken blir säkert perfekt att få ner i karet, har du några funderingar på hur du vill ha den? längs med, bakifrån och fram eller på tvären?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Faktiskt så har vi haft det bra väder i Borås med, tro det eller ej..

                        nu nu är grillen tänd och potatisen i ugnen och jag sitter här och njuter av ett glas rött och inväntar kompisarna så vi kan fira in våren
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Njaee... Ser du dungen av stammar som stocken har fallit ifrån? Det är lövträd. Men jag skall gå upp och kolla. Klart du kan kolla karet senare!
                          Kommer ett barrträd egentligen att utgöra något problem om det får några veckor i vatten, och fram för allt med den stora volymen på vatten?

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            Hur i hela helvete har jag missat det här?

                            Fett regelverk! Kul att se efter mycket prat.. du kommer att älska det!
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              den där stocken blir säkert perfekt att få ner i karet, har du några funderingar på hur du vill ha den? längs med, bakifrån och fram eller på tvären?
                              Fan, Pia - det där låter som ett redigt lördagserbjudande!
                              Men... jag skall ta hem stocken - och placera den på ett adekvat vis, där den passar - och så skall den bli alldeles rätt där den hamnar...

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Fan, Pia - det där låter som ett redigt lördagserbjudande!
                                Men... jag skall ta hem stocken - och placera den på ett adekvat vis, där den passar - och så skall den bli alldeles rätt där den hamnar...
                                Tycker faktiskt att du svarar lite diffust nu Mats ang. placeringen av stocken ...eller?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...