Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    Det är flera pinnar som jag bara ställt ihop som ett tält.
    Diskusarna gillar tak över huvudet.
    Discus for life

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Jo, det har man sett på alla naturfilmer och jag gillar detta mycket istället för att bara ha en lekkon till dem.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Det lite lustiga är att mina Hecklar har lagt sin rom på insidan av pinnarna så att de hänger upp och ner. På en kon blir det ju tvärtom.
        Discus for life

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av lofstrog
          Det lite lustiga är att mina Hecklar har lagt sin rom på insidan av pinnarna så att de hänger upp och ner. På en kon blir det ju tvärtom.
          Har vi inte lite av en "vink" där? För inte så länge sedan diskuterades det i någon tråd om hur ynglen utvecklar "tråden" på huvudet som får dom att just "hänga". Tittar jag på bilder och filmer på mina egna discusar som leker i "naturliga" förhållanden kontra de som leker på kon, så är det faktiskt en markant skillnad... Bara en liten tanke...

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            Jepp, funkar mycket bättre när de leker naturligt. Inga problem med att sprattlarna 'halkar av' underlaget som de är fästa vid. När sprattlarna sitter på en kon har föräldrarna full upp med att sprattlarna inte ska trilla av konen.
            Discus for life

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av lofstrog
              Jepp, funkar mycket bättre när de leker naturligt. Inga problem med att sprattlarna 'halkar av' underlaget som de är fästa vid. När sprattlarna sitter på en kon har föräldrarna full upp med att sprattlarna inte ska trilla av konen.
              Japp, jag håller med dig! Precis som du själv, provar och testar jag olika vägar att gå när det gäller discusens väl och ve, deras sätt att para ut sig, leka och yngelvårda - både i klädda och nakna kar.
              Jag, för min del, är inte ute efter att föda upp, odla - eller vad det nu kan tänkas kallas - och håller inte discus efter dessa kriterier - utan vill egentligen enbart se deras "naturliga" beteende, så långt det är möjligt...

              Här är en liten film från ett av mina kar...

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Vacker film👍
                Håller med dig om att det viktigaste inte är hur många yngel som eventuellt produceras utan mitt mål är alltid att diskusarna ska må så bra som möjligt.
                Min väg till diskusarnas välmående har varit att erbjuda så bra vatten som möjligt. Speciellt för hecklarnas välmående har detta betytt löjligt låga ledtal och pH vilket har lett fram till flera lekar på rad och, nu till sist, överlevande yngel också.
                En del säger att detta är första gången som någon lyckats få Heckel att föröka sig, med överlevande yngel, i Sverige men jag är tveksam, måste ju varit någon som lyckats innan mig... Kul är det i varje fall när det fungerar. Yngelvården hos duskus är fascinerande.
                Discus for life

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Vilka filmer att avnjuta så här en lördagmorgon! Underbart att se Rogers film med yngel och sedan Mats yngelfilm; -en favorit i repris. Har varit hemifrån i en vecka men ska hem till mina under dagen. Får hemlängtan av filmerna.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av lofstrog
                    Vacker film
                    Håller med dig om att det viktigaste inte är hur många yngel som eventuellt produceras utan mitt mål är alltid att diskusarna ska må så bra som möjligt.
                    Min väg till diskusarnas välmående har varit att erbjuda så bra vatten som möjligt. Speciellt för hecklarnas välmående har detta betytt löjligt låga ledtal och pH vilket har lett fram till flera lekar på rad och, nu till sist, överlevande yngel också.
                    En del säger att detta är första gången som någon lyckats få Heckel att föröka sig, med överlevande yngel, i Sverige men jag är tveksam, måste ju varit någon som lyckats innan mig... Kul är det i varje fall när det fungerar. Yngelvården hos duskus är fascinerande.
                    Jädrans, du är nästan en värre nattkatt än jag själv!
                    Det är grynt häftigt att se dina hecklar! Riktigt roligt att du har yngel på dom!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Vilka filmer att avnjuta så här en lördagmorgon! Underbart att se Rogers film med yngel och sedan Mats yngelfilm; -en favorit i repris. Har varit hemifrån i en vecka men ska hem till mina under dagen. Får hemlängtan av filmerna.
                      Ja du, Johnny! Jag får startaupplängtan! Det skall bli så gôtt att dra igång inredning, vattenpåfyllning och sedan se karet sakta men säkert komma i balans!

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Vilka filmer att avnjuta så här en lördagmorgon! Underbart att se Rogers film med yngel och sedan Mats yngelfilm; -en favorit i repris. Har varit hemifrån i en vecka men ska hem till mina under dagen. Får hemlängtan av filmerna.
                        Det är häftigt med ynglen absolut. Massor av härliga beteenden att studera.
                        Nackdelen är ju allt jobb det för med sig med att dra upp yngel...
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Mats..

                          Hänger lite på Facebook och där följer jag Heiko Bleher. Han har lagt upp bilder på en blå plattfisk, sånna kan du köpa så kan jag sitta här och njuta utan att vara tvungen att köpa egna. Hujedamej så snygg fisk!
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Mats..

                            Hänger lite på Facebook och där följer jag Heiko Bleher. Han har lagt upp bilder på en blå plattfisk, sånna kan du köpa så kan jag sitta här och njuta utan att vara tvungen att köpa egna. Hujedamej så snygg fisk!
                            Var inne på hans sida och kollade, men kunde inte hitta någon blå discus. Var den solid?
                            Jag har ju haft solida blå innan, så nästa gång skall det bli denna typen;
                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Jag har bara Heikos eget foto och det kan jag inte lägga upp här. Skickade det via PM i alla fall
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Jag har bara Heikos eget foto och det kan jag inte lägga upp här. Skickade det via PM i alla fall
                                Den var fin!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...