Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av hannesc
    Hehe.
    Konstigt nog gör det inte lika ont i plånboken när man bygger sitt dröm kar själv än om manualen beställt det färdigt.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk
    Nä, det är riktigt, man portionerar liksom ut det på längre tid. Men, visst är det en jädra massa deg - inget snack om den saken!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jag tänkte bara nämna för de som oförhappandes tittar in här i tråden, och kanske - mot all förmodan - undrar vad vi snackar om här i de senaste inläggen - så får jag hänvisa till mitt inlägg nr: 8074 någon sida eller två bakåt i tråden. Jag visar där några bilder på byggets inledande fas.

      Allt som har med dimension att göra är svårt att få med på bild, och det var några stycken igår kväll som funderade kring måtten på karet och hur "stort" det egentligen är. Det går inte att rättvist visa på bild - men när man sitter framför det, så är det de facto ganska mäktiga mått...

      Nåväl; karet blir på 3 000-liter med invändigt mått av karet på: 200 x 150 x 100 cm. Själva höjden blir naturligtvis något högre då jag vill ha 100 cm vattenhöjd.
      Jag tog ett par bilder där jag har placerat en dosa riktigt snus längst bak. Skivorna som står lutade på regelverket och mot väggen bakom är ungefär 240 x 120 cm, så man kan ju fundera rent storleksmässigt på de måtten för att kanske få en bild. Ändå ser det pluttigt ut på bild...
      Bifogade filer

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Nu fick jag en bra referens... mitt blivande nya kontorsrum efter företagsflytten kommer att bli ca 3x3 meter (som bottenyta när vi pratar akvarium) ... och då inser jag att jag har ett mycket lite rum när det kommer att vara typ 1/3 större än ditt kar.. OMG vad stor karet blev helt plöstligt
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Nu fick jag en bra referens... mitt blivande nya kontorsrum efter företagsflytten kommer att bli ca 3x3 meter (som bottenyta när vi pratar akvarium) ... och då inser jag att jag har ett mycket lite rum när det kommer att vara typ 1/3 större än ditt kar.. OMG vad stor karet blev helt plöstligt
          Halloj Pia!
          Ja, det är i stort sett meningslöst att beskriva storleken - speciellt med bilder. Du kommer ju att se det irl senare (och får gärna ha med dig kameran, ok?) och då får du en bättre uppfattning.
          Jag funderar på hur jädra svårt det kommer att bli att fota och filma den här burken när det blir dags - kommer troligvis att se ut som ett 540 på bild...

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Jag tar med mig kameran och för att få ett referensmått så får du lägga dig i karet och så skriver vi hur lång du är
            Det bästa är att måtta på golvet för de som vill veta hur stort det är.. det gjorde jag
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Jag tar med mig kameran och för att få ett referensmått så får du lägga dig i karet och så skriver vi hur lång du är
              Det bästa är att måtta på golvet för de som vill veta hur stort det är.. det gjorde jag
              Jag är ju en reslig karl på 1.90 cm så jag ligger lätt utsträckt på regelverket...

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jag är ju en reslig karl på 1.90 cm så jag ligger lätt utsträckt på regelverket...
                Måste kännas jäkligt gött att veta att du snart har ett stort kar ( badkar) som du kan ligga långsträckt i och jag kan nästan få plats i karet på djupet om jag kröker lite på knäna
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Måste kännas jäkligt gött att veta att du snart har ett stort kar ( badkar) som du kan ligga långsträckt i och jag kan nästan få plats i karet på djupet om jag kröker lite på knäna
                  Haha! "Snart" är ju en definitionsfråga - men nu är bygget iallafall igång. När inredningsbiten sätter igång, börjar det roliga!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Japp, håller med inredningsbiten är den roligaste
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      asså snart är det verkligen dags för ett hembesök hos mats. dags att träffa denne människa

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av hannesc
                        asså snart är det verkligen dags för ett hembesök hos mats. dags att träffa denne människa
                        När karet är klart kan du väl svänga förbi och ta en titt!

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          kan tänka mig att komma på besk tidigare med :P

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av hannesc
                            kan tänka mig att komma på besk tidigare med :P
                            Visst - får kolla tider innan bara, så att jag är hemma. Jag gigar en jädra massa, speciellt på helgerna - och nu när stålar behövs i drivor så tar jag vilka speljobb som helst - till och med gammeltjo med Galta-Göstas, om det skulle behövas.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Smart drag att lägga in lite repetition på vad som försiggår i denna eminenta tråd.
                              Det jag verkligen gillar är att du nu övergått till trä som material. Älskar själv trä som ju är ett levande material till skillnad mot mycket av det vi gör kar av idag. Tidigare var ju det hyggligt vanligt med trä-kar i de större storlekarna (runt 400-500 liter). Men sedan försvann det helt i och med att silikonet och helglas tog över.
                              Det jag gillar med ditt kar är faktiskt mest materialvalet. Är trygg med trä. Känns som att jag kan förstå hur trä beter sig så att säga. Gissar att trä för dig också är mer gripbart. Skulle själv nog våga göra ett större kar i trä känns det nu efter det att du kört igång. Så att jag frågar efter vikt och annat beror mera på att det nästan känns möjligt att bygga ditt kar. Just för att det är trä.
                              Snickeri är ju ett yrke som funnits i tusentals år
                              Men än så länge nöjer jag mig med att sitta och tindra och läsa din tråd uppmärksamt.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Smart drag att lägga in lite repetition på vad som försiggår i denna eminenta tråd.
                                Det jag verkligen gillar är att du nu övergått till trä som material. Älskar själv trä som ju är ett levande material till skillnad mot mycket av det vi gör kar av idag. Tidigare var ju det hyggligt vanligt med trä-kar i de större storlekarna (runt 400-500 liter). Men sedan försvann det helt i och med att silikonet och helglas tog över.
                                Det jag gillar med ditt kar är faktiskt mest materialvalet. Är trygg med trä. Känns som att jag kan förstå hur trä beter sig så att säga. Gissar att trä för dig också är mer gripbart. Skulle själv nog våga göra ett större kar i trä känns det nu efter det att du kört igång. Så att jag frågar efter vikt och annat beror mera på att det nästan känns möjligt att bygga ditt kar. Just för att det är trä.
                                Snickeri är ju ett yrke som funnits i tusentals år
                                Men än så länge nöjer jag mig med att sitta och tindra och läsa din tråd uppmärksamt.

                                Härligt att läsa vad du skriver Johnny!
                                Det är väl en 3-4 år sedan (eller kanske ännu längre..?) nu, när Kjelle drog igång sitt 3 000-litare i helglas. Jag minns att jag stod länge och väl och bara sög i mig hur det var konstruerat och hur liksom känslan var inför detta mega-helglas-kar.
                                Redan vid den tiden hade jag planer på att själv införskaffa något liknande, och tankarna gick feberheta kring hur man i framtiden skulle kunna få in allt detta glas i någon form av hus, lokal eller renta av "stuga". Jag hade ju ännu inte flyttat till huset vid denna tid - så planerna var verkligen långsiktiga.

                                När jag nu (för ett par år sedan) beslutade mig för att dra igång ett eget bygge av denna kaliber så föll snart valet på en träkonstruktion. Det visade sig när man började tala med folk, och leta på internet, att detta sätt att bygga större kar är mycket vanligare än man tror - och nu när jag har byggprincipen klar för mig, känns det verkligen "safe" med träkonstruktion. Man skapar ju ett riktigt hårt och vattentåligt "innerskal" i träkonstruktionen - som att gjuta en rektangulär plastbåt med ett exoskelett av trä och sedan, i en riktigt robust ram, sätta - silicona - en ruta, som sedan fästs och kläs in i konstruktionen - på samma sätt som karet i övrigt.
                                Gör man detta fackmannamässigt skall det i princip vara helt säkert och vattentätt.
                                Nu får man ju vara noga med att bygga karet "i vatten" så att det står helt rakt, men konstruktionen kommer att röra sig lite ändå.
                                Fötterna på Nivellsystemet var verkligen en (dyr) lättnad, då regelverket med ganska stor lätthet kunde ställas in i vatten - redan nu, en bra grogrund för det fortsatta bygget. Karet utan vatten väger, gissningsvis (skall kolla detta också), ett par hundra kg - sedan kommer 3 ton vatten på det... Så, det är ju försvarliga vikter det handlar om, verkligen - men redan nu känns den påbörjade regelramen otroligt stabil.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...