Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Jojo, men jag talar om känslan! Inte hur det faktiskt är!
    Johan, det är en helt jädra cirkuspajascrazy feeling när man står mitt i "plattan" och ser sig om i utrymmet man kommer att dona med...
    Jag fattar plötsligt vilka pluttestockar jag har samlat på mig under planeringen av detta - det får nog bli lite grövre grejer.
    Det skall iallafall bli kul att se små, och många fiskar i detta kar!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Tycker det är så himla kul när folk i forumet som Mats i denna tråd går utanför ramarna som många av oss vanliga akvarister ställer upp. vare sig det gäller Hannesc långa kar med spotar, nano i kaffebryggare, Mats innanhav i gästrummet eller annat som bygger på egna idéer som man fullföljer hela vägen. Själv är jag för feg för liknande experiment men snyltar mer än gärna på folk som får det att verka fullkomligt naturligt att bara köra på mot sin dröm. Mer sånt, så att man som fegis får lite fart och fläkt i sin fantasi!
      Ja, Johnny, det är bara att åka med på resan!
      Jag har ju planerat och suktat efter att få kunna dra igång detta projekt i flera år nu - snackat om det ganska omfattande här på forumet o.s.v. Nu är det jädrans gôtt att bollen är i rullning - och faktum är att det är mindre nervstressande än vad man kan tro - det är bara att ta bit för bit.

      Jag tror att mitt sätt att gå utanför ramarna är att jag inte väljer att bygga karet så långt, utan i stället väljer stort djup och höjd. Jag har alltid varit inne på tankarna att om man hade ett två meter långt kar, så skulle ett nätan "oändligt" djup samt en rejält tilltagen höjd kunna ge det där enorma "suget" in i karet. När jag sitter framför "plattan" nu så känns det verkligen som mäktiga mått.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av hannesc
        ja jag hänger inte alls med i den här tråden tyvärr. tittar in då o då. men det är ju ni i Eliten som hänger här så jag känner mig lite "liten" här
        o har inte samma tid längre som för att hänga här på zoopet o då missar man en hel del spännande saker tyvärr.
        ah! anade nästan att du hade sett detta då det verkar bli väldigt likt
        3000L är ju inte så "bara" precis. fasen sånt där drömmer ju en annan om med. håller på att kolla på hus nu jag o sambon o det enda ( okej inte det enda, men nästan) jag kollar efter är var jag kan ha akvariumen samt bygga mitt dröm-rum. ett mini-Universeum i typ ett rum i källaren. ett helt rum som ett palundarium ungefär

        Äh, Hannes - du skall väl inte känna dig "liten" här inte, med alla dina fina projekt och grejer. Titta du in lite oftare och gagga du också!
        Men, jag förstår vad du menar - jag spenderar allt mindre tid här på forumet, jag också, och det kan lätt bli att man inte hinner med allt som skrivs.
        När ni har köpt huset - så avsätt en rejäl plats för ditt "drömbygge" - det tar enorm plats, och spejs behöver man gott om.
        Mitt kar är precis på gränsen vad som går att bygga i det källarrum som det står i nu, skulle gärna haft några kvm tlll.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Johan, det är en helt jädra cirkuspajascrazy feeling när man står mitt i "plattan" och ser sig om i utrymmet man kommer att dona med...
          Jag fattar plötsligt vilka pluttestockar jag har samlat på mig under planeringen av detta - det får nog bli lite grövre grejer.
          Det skall iallafall bli kul att se små, och många fiskar i detta kar!
          Jag tycker du gör helt rätt i att hålla små fiskar i det här karet sedan! Så makalöst fränt att göra så!
          Nu skall jag inte tjata, men jag hoppas som sagt lite på ett seniorboende för bolivianerna (där jag vet att de kommer få det bra) när jag väl tröttnar på dem.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Äh, Hannes - du skall väl inte känna dig "liten" här inte...
            Nä, jag hänger ju här också!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Jag tycker du gör helt rätt i att hålla små fiskar i det här karet sedan! Så makalöst fränt att göra så!
              Nu skall jag inte tjata, men jag hoppas som sagt lite på ett seniorboende för bolivianerna (där jag vet att de kommer få det bra) när jag väl tröttnar på dem.
              You bet, vi låter bolivianerna "försvinna" i karet senare!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                Så himla glad om det blir "småfisk". De flesta som bygger sånna här burkar envisas med att ha monsterfish. Detta o Kjells kar är helt i min smak!

                Skickat från min C6903 via Tapatalk

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Om jag inte fått mycket om bakfoten tror jag Hannesc missat lite bakåt i tråden. Men det är begripligt då denna tråd kan accelerera från 0 till 100 inlägg på några timmar.

                  När det gäller reglarna och de "fötter" som syns nu så blir det mycket mer gripbart hur karet blir i storlek. Hur stort i kilo räknat blir trycket på varje "fot"?
                  ähsch... :P inte är jag i klass med er giganter. jag ser ju upp till er ju!

                  men ja nu när man plötsligt o snabbt råkade skaffa flickvän o barn så tar ju det en hel del tid, samt jobbet med.

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Äh, Hannes - du skall väl inte känna dig "liten" här inte, med alla dina fina projekt och grejer. Titta du in lite oftare och gagga du också!
                  Men, jag förstår vad du menar - jag spenderar allt mindre tid här på forumet, jag också, och det kan lätt bli att man inte hinner med allt som skrivs.
                  När ni har köpt huset - så avsätt en rejäl plats för ditt "drömbygge" - det tar enorm plats, och spejs behöver man gott om.
                  Mitt kar är precis på gränsen vad som går att bygga i det källarrum som det står i nu, skulle gärna haft några kvm tlll.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    vad ligger budget på ett sånt här kar? (om man får fråga sånt)
                    kan vara bra att veta inför framtiden

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av hannesc
                      Så himla glad om det blir "småfisk". De flesta som bygger sånna här burkar envisas med att ha monsterfish. Detta o Kjells kar är helt i min smak!

                      Skickat från min C6903 via Tapatalk
                      Ja, det blir ju helt naturligt "småfisk" för min del - är helt enkelt inte intresserad av "monsterfish"-grejen...
                      Vad som var/är verkligt flummigt när man sitter framför Kjelles balja är just det där att man upptäcker nya grejer hela tiden - fiskar som tittar fram, som man inte hade sett en halvtimma tidigare, och såna goa grejer!

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        Precis det jag älskar. Vet att Timpin (han med dem enorma roten) (obs tolka det inte fel :-P) älskar sånna kar med.

                        Skickat från min C6903 via Tapatalk

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av hannesc
                          vad ligger budget på ett sånt här kar? (om man får fråga sånt)
                          kan vara bra att veta inför framtiden
                          Vet inte var det kommer att hamna riktigt - men jag har köpt virke (Nivellsystemet kostade schaber...), 15 rör silicon, lim, skruv och lite tillbehör - så "grundbygget" är inhandlat och det gick på 15 000:- ungefär. Rutan har jag inte beställt ännu men gissar väl på att det blir 6-7 000:- för den (om jag höftar).
                          Ramper, 2 st. (MH + lysrör) har jag köpt tidigare och det gick väl på cirka 5 000:- Sedan kommer ett antal stora filter, och det blir väl en 10 000:- till...
                          Så hela baletten kanske går på, i runda slängar, 35 - 40 000:-.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            Lagom ;-)

                            Skickat från min C6903 via Tapatalk

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av hannesc
                              Lagom ;-)

                              Skickat från min C6903 via Tapatalk
                              Ja, jättelagom... och då glömde jag att nämna epoxy och duk...

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                Hehe.
                                Konstigt nog gör det inte lika ont i plånboken när man bygger sitt dröm kar själv än om manualen beställt det färdigt.

                                Skickat från min C6903 via Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...