Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Köksrutiga, randiga, prickiga eller med kanin & björn-motiv på kallingarna har inte spelat så stor för min del, måste jag säga. Det är när kalsongerna har avlägsnats helt som jag, för egen del, har upplevt mest action.

    Nu till det här med inredningen i det där karet som jag länkade till tidigare. Om, mot all förmodan, trådskaparen i den tråd jag länkade till tidigare skulle se, höra om eller till och med läsa i denna tråd (vilket är högs osannolikt), och känna att jag på något vis "kritiserar" hans inredning - så är det faktiskt inte alls på det viset, utan jag har all respekt för hur han gjort, men har några åsikter om densamma.

    När man har förutsättningar i form av ett gigantiskt kar att förhålla sig storleksmässigt, miljö kontra inredning och fisk, och väljer att inte på något vis förhålla sig på något relevant vis alls; alltså att i ett stort kar sätta in stora fiskar som tar lika mycket plats som, låt oss säga; fem påfågelsciklider i ett 150-literskar, så börjar funderingarna gå...
    När man nu säger (eller skriver) detta så kommer man givetvis att dra till sig (om, återigen, dessa överhuvudtaget läser den här tråden - troligtvis inte, som tur är) monsterfiskentusiaster som kommer att vilja döda en långsamt... Eller fort!
    Precis lika fel som jag tycker att det är att i ett stort kar sätta in stor fisk, lika galet tycker jag det är att inreda "stort" i ett stort kar.
    Detta kan vi studera i den tråd jag länkade till tidigare, och nu kommer vi till inredningen och "djupet" i det karet. Djupet är enastående, rent måttmässigt, men personen har valt att välja enorma stenar som omintetgör karets pontential och gör karet, faktiskt, till ett vanligt 200-literskar klätt med vanlig knytnävesstor sten...
    Detta har med utsnitt och förhållande att göra... Men det har också helt och hållet att göra med vilka fiskar man vill hålla, vilken storlek det är på dessa o.s.v. Inte så mycket på vad man vill åstadkomma visuellt.
    Jag kommer givetvis att gå en helt annan väg, inredningsmässigt.
    Monsterfiskhållning är väl en avdelning för sig, där själva scapen knappast ligger i fokus, så där tänker man nog på ett lite annat sätt än vad vi "mainstreamakvarister" gör.
    Däremot håller jag med dig precis ang. inredningen i 4500L-karet jag läst om idag (igår).
    Inget fel alls med att ha stor inredning i ett stort kar, men han har ju tyvärr helt klart dödat djupkänslan lite...
    Man kan ju ha stora rötter/stockar/stenar/pinnar/grenar så länge man bryter av med smått också, och kanske ser till att ha mer av det mindre. Det kan nog i sig skapa perspektiv att variera storleken på inredningsdetaljerna tror jag, och det viktigaste kan jag känna när jag inreder, är nog att försöka skapa ett "sug" bakåt/innåt burken på något vis. Helst i en riktning som det blir svårt för ögat att avgöra slutet på... Fan vilket snöigt inlägg det här blev alltså!
    Senast redigerad av Mr Woods; 08 March 2014, 01:46.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Monsterfiskhållning är väl en avdelning för sig, där själva scapen knappast ligger i fokus, så där tänker man nog på ett lite annat sätt än vad vi "mainstreamakvarister" gör.
      Däremot håller jag med dig precis ang. inredningen i 4500L-karet jag läst om idag (igår).
      Inget fel alls med att ha stor inredning i ett stort kar, men han har ju tyvärr helt klart dödat djupkänslan lite...
      Man kan ju ha stora rötter/stockar/stenar/pinnar/grenar så länge man bryter av med smått också, och kanske ser till att ha mer av det mindre. Det kan nog i sig skapa perspektiv att variera storleken på inredningsdetaljerna tror jag, och det viktigaste kan jag känna när jag inreder, är nog att försöka skapa ett "sug" bakåt/innåt burken på något vis. Helst i en riktning som det blir svårt för ögat att avgöra slutet på... Fan vilket snöigt inlägg det här blev alltså!
      Du har rätt, och, snöiga inlägg gillar vi... eller jag!
      Jag tycker att folk får ha vilka fiskar de vill, i de kar de vill, stora eller små, I don't give a flat flyin' fuck! Det är som med allt annat; upp till var och en!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Jag menar, timpin här på forumet har ju till exempel en rot som tar upp en tredjedel av hans 412L, men den inredningen är i mitt tycke fullständigt vrålsnygg, och karet ser inte mindre ut för det!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Jag menar, timpin här på forumet har ju till exempel en rot som tar upp en tredjedel av hans 412L, men den inredningen är i mitt tycke fullständigt vrålsnygg, och karet ser inte mindre ut för det!
          Du har rätt igen - det karet är verkligen jättefint, och den roten gör sig perfekt i karet!

          Här är en bild på en mycket bra Ikea-bänk som man kan använda i både förvaring- och akvariesammanhang. Det går att sätta dörrar på också.
          Vid detta tillfälle blev det två 50-cm-kuber i själva skåpet, men jag hann inte placera något kar ovanpå - vilket hade fungerat hur bra som helst. Det skåpet skall givetvis återanvändas när stugan drar igång igen!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            När man läser bakåt i tråden från igårkväll, så måste jag, än en gång, konstatera att rödtjut, tv-tittande och knattrande på padda samtidigt inte är en bra kombination...

            Jag tog en sista bild där på 540-karet, därför att det inte blir tillfälle att fotografera karet på distans efter att det nya karet kommer på plats. Självklart blir det uppdateringar från det karet någon gång då och då - ni har varit otroligt fina med att heja på och digga den baljan, och det skall ni ha tack för!

            Sedan tycker jag verkligen att Inger skall fotografera och filma sina fina prinsessor så att vi får följa dessa intressanta ciklider lite närmare. Det kan säkert skapa ett sug för Tanganyikaciklider här på forumet.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Det tycker jag låter utmärkt

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13109

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                det viktigaste kan jag känna när jag inreder, är nog att försöka skapa ett "sug" bakåt/innåt burken på något vis. Helst i en riktning som det blir svårt för ögat att avgöra slutet på... Fan vilket snöigt inlägg det här blev alltså!
                +1! Jag är med dig helt och tycker man ska undvika att bygga väggar av inredning.
                Senast redigerad av åheim; 08 March 2014, 11:21.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jag... hrm... fjantade mig ordentligt i helgen och skulle ju inte uppdatera T-karet mer och... bla, bla, bla...
                  Men nu är jag på banan igen och kan berätta att de sex vuxna N. gracilisarna har blivit fem. De har med ytterlig effektivitet haft ihjäl en (hona?) som stått lågt i rang, genom idogt jagande genom grottsystemen. Idag låg hon död - vilket var en lättnad, på något sätt.
                  Nu är är där två par och en enveten (hane?) som fortfarande spjärnar emot duktigt.

                  Sätter in ytterligare en helbild på karet (kan dock bli en av de sista bilderna, då det nya karet kommer att skymma T-karet ordentligt).

                  ... Vilket ger en fiffig övergång till det nya projektet;
                  Nu är allt virke inhandlat, och idag köpte vi Nivell-regel (kostar Fasan-kött kan jag säga...), som är regel till "grunden, fundamentet" av karet, med förborrade hål och "fötter" som man skruvar i, så att allt hamnar i våg - och även fördelar vikten på ett bra sätt.

                  Nu skall vi inom kort börja bygga - så bilder kommer löpande.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Gott att se, mannen! Fortsättning följer...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ja, glöm inte att fortsätta berätta vad du, det är så spännande så det blir väl än mer spännande sen när man börjar skönja att det är ett akvarium och inte en massa brädhögar och grejer
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Gott att se, mannen! Fortsättning följer...
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Ja, glöm inte att fortsätta berätta vad du, det är så spännande så det blir väl än mer spännande sen när man börjar skönja att det är ett akvarium och inte en massa brädhögar och grejer
                        Halloj vännerna!
                        Fortsättning följer, och det skall verkligen bli skönt att faktiskt se en "akvarieform", som du säger Pia, skönjas i det, trots allt, ordnade kaos av virke som upptar en massa plats just nu. Man börjar fatta omfattningen av detta projekt!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Tänk här sitter man och glor på en hög med brädor och blir alldeles till sig Eftersom jag troligen aldrig själv skulle våga nåt liknande (inte så länge jag är gift i varje fall) är det så himla hyggligt att låta mig och andra få vara med och glutta på denna månlandning i hemmet. Nedräkning pågår....
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Hemi
                            • February 2013
                            • 180

                            Typ Örnen har landat? ;-)

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tänk här sitter man och glor på en hög med brädor och blir alldeles till sig Eftersom jag troligen aldrig själv skulle våga nåt liknande (inte så länge jag är gift i varje fall) är det så himla hyggligt att låta mig och andra få vara med och glutta på denna månlandning i hemmet. Nedräkning pågår....
                              Ursprungligen postat av Hemi
                              Typ Örnen har landat? ;-)
                              Ja, haha! Örnen har liksom landat - och det här känns mer eller mindre som ett projekt i Apolloklass!
                              Men, det är inte så farligt som man kan förledas att tro - det handlar i mångt och mycket om att ta det väldigt varligt och i små, men noga uträknade steg.

                              Jag har syftat på det här projektet i ett par år nu, och jag minns när vi hade Julfest hemma hos Pia (två år sedan..?) och vi satt ett skönt gäng och talade om det, Typ; "skall man köra helglas, eller någon annan lösning... o.s.v.".

                              Proppen gick verkligen ur när jag (och HSB) beslutade att karet skulle få stå i själva huset - och stugan fortsättningsvis skulle få behålla sin roll som, just stuga, med mindre kar och plats för mysiga sittplatser där man kan dra sig undan och bara gona till det. Detta medförde också en lättnad rent ekonomiskt, då jag slipper att bygga ut stugan och dessutom gjuta betonggolv.
                              Nu har storkaret i och för sig redan kostat 15 000:- i material och minst det dubbla kommer att gå åt innan det är vatten i burken - men det är peanuts i sammanhanget!

                              Jag och Anna-Karin har inga hemmavarande barn längre, så det är bara vi två i huset - och därför kan vi tillåta oss att ge varandra hyfsat stor frihet när det gäller det "extra-hobby-kul" som var och en av oss vill pyssla med. Vi blir helt enkelt glada åt varandras respektive intressen och eldar på varandra rejält.

                              Johnny - jag sitter också och glor på brädhögarna, och blir till mig - just nu är det ofattbart att allt detta virke skall bli ett akvarium... och ännu är inte rutan beställd...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Tänkte på en liten grej till; det är alltid många frågor om cyano här på forumet - kolla på den senaste bilden på T-karet!
                                Nu är all cyano borta - och jag kan lova att det var helt täckt med grönt under några månader - men cyanon kommer inte att återvända!
                                Nu börjar härliga alger frodas, vilket gynnar yngel och hela akvariemiljön i stort.
                                Man får helt enkelt ge karet en viss beprövad åtgärd - så försvinner skiten!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...