Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Ursprungligen postat av simpson
    Nu har jag inte testat att bygga liknande akvarium men jag skulle nog vilja ha allt utom frontrutan ihopbyggt och hopplastat etc. Sedan någon typ av tätningslister eller silikon och spänna fast rutan med överfall (inifrån akvariet) som håller fast rutan när du inte har vatten i.

    Har du vatten i kommer vattnet trycka rutan på plats
    Ja, det låter ju logiskt, att frontrutan skall pressas mot en ram så att den garanterat sitter kvar tills dess den brister.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Efter att nu så smått hämtat mig från den tidigare kalsongchocken från Tyskland. Är inte helt återställd efter detta men nog om det.
      När jag ser filmen på storkaret som var tagen på det hela så inser jag hur otroligt viktigt det är att tänka annorlunda i inredningen. Det karet med alla stora Anubias planterat kors och tvärs ser ju litet och ut. Inte alls det där djupet som jag förväntat mig utan ett kar som nästan kändes trångt. Som en förvuxen variant av ett överplanterat 200 liters. Man kan ju få ett kar på 150-500 liter att se mystiskt djupt ut och detta stora kar blev en jätteflopp för mig. Där är jag helt trygg med Mats tänk om djup i karet. Tänkte direkt när jag såg detta att: så där skulle Mats aldrig gjort....
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Efter att nu så smått hämtat mig från den tidigare kalsongchocken från Tyskland. Är inte helt återställd efter detta men nog om det.
        När jag ser filmen på storkaret som var tagen på det hela så inser jag hur otroligt viktigt det är att tänka annorlunda i inredningen. Det karet med alla stora Anubias planterat kors och tvärs ser ju litet och ut. Inte alls det där djupet som jag förväntat mig utan ett kar som nästan kändes trångt. Som en förvuxen variant av ett överplanterat 200 liters. Man kan ju få ett kar på 150-500 liter att se mystiskt djupt ut och detta stora kar blev en jätteflopp för mig. Där är jag helt trygg med Mats tänk om djup i karet. Tänkte direkt när jag såg detta att: så där skulle Mats aldrig gjort....
        Du har rätt Johnny!
        Även om jag tycker att kalsongtysken har fått till det rätt fränt i första filmen, och att man kan hämta en hel del inredningsidéer där - så kommer jag inte att inreda på det sättet!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det jag saknar i karen är de små växterna, fälten som ihop med rötter och andra plantor skapar en upplevelse att det också är stora ytor. Ser man på de olika filmerna om floderna i SA så slås i varje fall jag över ,där det är växtlighet, hur många mindre plantor etc. det är. Inte typ stor flod=stora växter och blad. Utan snarare tvärt om.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Fan, Simpson, jag läser, och läser, och läser, och läser om och om och om och om igen... men jag fattar inte vad du menar... sorry!

            Jag får uppfattningen att du ska montera ihop ruta med framsida och sedan montera det på plats i karet. På något sätt täta mellan framsida och sidor...

            I mitt huvud verkar det bättre att bygga ihop framsida, sidor direkt och täta allting. Sedan klampa upp framrutan med överfall.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Dum fråga kanske, men vad är överfall?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av simpson
                Jag får uppfattningen att du ska montera ihop ruta med framsida och sedan montera det på plats i karet. På något sätt täta mellan framsida och sidor...

                I mitt huvud verkar det bättre att bygga ihop framsida, sidor direkt och täta allting. Sedan klampa upp framrutan med överfall.
                Rutan kommer att siliconas fast i en ram som sedan limmas och skruvas fast i karet. Hela konstruktionen kommer att kläs med epoxy och duk.
                Jag tror det blir ganska uppenbart hur det hela kommer att gå till när vi drar igång - och jag kan visa bilder på det.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Ja gör det! Man blir ju nyfiken!

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Ja nyfiken så att man spricker!

                    Riktigt roligt att bygget är på g nu Mats, vilken härligt vår du har framför dig

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Dum fråga kanske, men vad är överfall?
                      Om intresserade bidrar med mailadress så skickar jag bild på hur man spänner fast saker med överfall, sedan om det är glasruta eller något annat spelar ingen större roll.

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ursprungligen postat av simpson
                        Om intresserade bidrar med mailadress så skickar jag bild på hur man spänner fast saker med överfall, sedan om det är glasruta eller något annat spelar ingen större roll.
                        En bildgoogling gjorde mig bara dyster :P
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag är fullständigt novis när det kommer till att snickra, bygga o.s.v. Därför har jag tagit hjälp av en yrkesman som verkligen har grejerna klart för sig, och vi har tittat på flera lösningar, bland annat ett fantastiskt projekt som en snubbe på ncs har byggt. Det karet är på styvt 5 000-liter och är enastånde noga konstruerat och byggt. Vi kommer att bygga mitt kar på samma vis.

                          Nu har inte jag koll på det här överfallet som Simpson föreslog, men jag tackar för tipset!

                          Karet kommer att byggas som en stor reglad låda som skall kläs invändigt med epoxy och flera lager duk. Samtidigt byggs en ram som med rutan bildar karets framsida som också kläs på samma vis. Sedan siliconas rutan i denna ram, som sedan sätts på plats i framkanten i/på karet med lim och skruv. När detta är gjort kläs alla skarvar mellan karet och ramen också med duk och man får hela karet inklusive fronten med rutan helt tät. Detaljerna kring detta har jag inte riktigt klart för mig, men jag skall följa det noga och dokumentera hur det går till, så att även ni andra kan kolla in det hela.

                          Det är ett ganska stort kar med stora invändiga ytor och en rätt stöddig glasruta som vi gärna monterar och siliconar liggande, och som blir mer lätthanterlig då rutan sitter fast i en monterbar ram, som vi, så att säga, "ställer" på plats i karet för fastsättning.

                          Oh, Boy... Det är svårt att beskriva detta i ord när man inte kan snickeritermer, men jag tror det klarnar när jag får lite bilder på bygget.

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Den tråden på ncs följer jag också, och det är ett imponerande och välbyggt kar.
                            Så ska du bygga ditt på samma sätt så blir det ju garanterat skitbra

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Jesper Broman
                              Den tråden på ncs följer jag också, och det är ett imponerande och välbyggt kar.
                              Så ska du bygga ditt på samma sätt så blir det ju garanterat skitbra
                              Ja, det är en kanonfin tråd, fantastiskt kar och en jädra duktig kille, och jag har verkligen sugit i mig varje detalj. När jag visade tråden för min bygghjälp, så visste han precis hur stuffet var byggt - och vi bestämde oss för att göra på samma sätt.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Perfekt!

                                Ja det är så bra förklarat så till och med jag förstår hur han har byggt. Och jag har tummen mitt i handen kan jag lova.
                                Så jag hade gjort som dig och skaffat bygghjälp av någon kunnig. Enda sättet att veta säkert att det blir bra

                                Kommentar

                                Arbetssätt...