Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Yngelfabrik AB.
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Kul att se hur dessa äldre syskon beter sig mot småttingarna

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Kul att se hur dessa äldre syskon beter sig mot småttingarna

        //Inger
        Halloj Inger!
        Man skulle vilja kunna filma så som man "ser" i karet, det blir lite close up, på filmerna, så att säga. Men jag håller med dig, dom är sköna mot sina syskon.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Inger!
          Man skulle vilja kunna filma så som man "ser" i karet, det blir lite close up, på filmerna, så att säga. Men jag håller med dig, dom är sköna mot sina syskon.
          Jag tror i alla fall att jag "ser" vad som händer i ditt kar .
          Känner snart att mitt 240 är för litet - tror att ännu en kull är på G.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Jag tror i alla fall att jag "ser" vad som händer i ditt kar .
            Känner snart att mitt 240 är för litet - tror att ännu en kull är på G.

            //Inger
            Jag vet att ännu en kull är på G, Inger!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag vet att ännu en kull är på G, Inger!
              Förstår det .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Triumph
                • September 2008
                • 295

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jag har haft funderingar på stora kar ganska länge, i många år faktiskt, och dessa funderingar har inget med prestige att göra, alltså att man tänker; "wow, nu har jag det mäktigaste karet på gatan" o.s.v. Nej, det handlar enbart om att jag gång efter gång ser att de fiskar jag är intresserad av att hålla, ganska snabbt efter en "gyllene period" av parbildning och lek helt enkelt inte får ordentligt utrymme i kar där det finns flera arter. Det blir en stagnation och väldigt fort en tristess. Detta tycker jag att man ser i många akvaristers frågor och funderingar kring sina fiskar och kar; "nu dog honan, skall jag köpa en ny "fru" till hanen, skall jag bygga en grotta till fjärilsciklidparet jag köpte igår, jag har två par apistogramma i mitt hundraliterskar - kan jag släppa ner ett par palettciklider också?" o.s.v. Detta är givetvis frågor som uppstår när en viss oerfarenhet finns med i bilden, men också ett faktum därför att vi ofta väljer att köra lite för många arter på för trånga utrymmen. Jag har länge tänkt att det vore spännande att se exempelvis tetror sträcka ut på lite friare ytor, att se en rejäl grupp discusar både samlas tillsammans och delas upp i mindre grupper eller par - och få plats med det!, att se olika apistogrammor och andra ciklider kunna para ut, leka och yngelvårda på ett hyfsat stort revir som ändå kan hållas lite avsides i karet och inte behöva slåss mot fiskar "som inte kan hjälpa" att de befinner sig i närheten bara för att det inte finns någon annan plats att uppehålla sig på... Jag kan räkna upp många fler exempel. Detta är också anledningen till att jag inte vill ha stor fisk i ett stort kar. Jag tror att både djupet och höjden på det här karet kommer att få en del fiskar att visa lite annorlunda beteende än det gängse - men det är vad jag tror, vi får se sedan hur det faktiskt blir. Jag kan tänka mig att vissa apistogrammor kan komma att vara synliga ibland, för att periodvis försvinna - kanske vid lek - och skymta till med en liten yngelsvärm. Jag kommer att acceptera att vissa fiskar som jag släpper i, kanske jag bara får se sällan. Inredningsmässigt kommer det att handla mycket om rötter, grenar, pinnar, stockar och blad - och jag har samlat på mig en hel del material. Vittrar, eller ruttnar någon trästock bort så skickar jag ner en ny - här är alltså scenariot öppet för kontinuerlig förändring, men på ett långsamt och kanske "naturligt" vis. Det blir ju premiär för min del med ett såpass stort kar och jag kommer nog att få lägga ett stort antal torrinredningar innan jag har hittat stilen, så att säga. Så, absolut, Johnny - det här är ett stort äventyr, och en vision som jag hoppas skall fungera bra. Jag har en övergripande tanke om hur jag vill ha det, men kommer att ta en bit i taget - och med små steg.
                Tycker du träffar huvet på spiken där. Det är väl ganska tydligt att våra kar i de flesta fall är för små och följderna i besättningen blir stressymtom, mobboffer, dålig utfärgning, konstiga beteenden och ihjälslagna firrar på ett eller annat sätt. På tillräckligt stora ytor finns utrymme för revir, naturlig agression och en harmoni utan tråkiga konsekvenser. Ett kar som jag tycker visar på detta är det här: http://www.youtube.com/watch?v=2RnMry5CN-s

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ja där var det ett skönt djup på karet och ägaren har fattat grejen med att inte rada upp allt utefter bakrutan som de flesta gör, han vågar placera stora rötter nära framrutan och skapa en riktig 3-d känsla.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Håller med dig där, mycket trevligt inrett kar som baseras på att skapa små skrymslen och vrår för fiskens skull.

                    om jag känner Mats rätt så kommer stor-karet att få sådana ställen och vrår med, allt för att få till den där "rätta" känslan.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Det var en jädra fin film. Åååhh, vad jag ville att han skulle gå bak med kameran lite i slutet, så att man fick se hela karet.
                      Det där var verkligen "rätt" inrett, och man kan hämta en hel del inspiration där.
                      Undrar hur många liter, och vilka mått den baljan är på?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Här har han specat måtten och man får även se när han fyller karet. Kan noll tyska och fattar inte måtten riktigt, 12m...? https://www.youtube.com/watch?v=I4SX...nVJG58t5rA3dkw
                        Senast redigerad av åheim; 04 March 2014, 18:13.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ojojoo.. Det där var som en (våt) dröm... ja.. Inte karln då förstås... Han kunde jag vara utan, tack
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            Det karet jag länkade till är på 3000 liter. Framgår inte vilka mått. Det är inga snälla killar och tjejer som går i karet och ändå ser man vilken balans individerna har. Nä här ska byggas större. Ordentlig bottenyta är nog ett mer viktigt mått än volym.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              He he jo han uppger måtten men jag fattade inte att han radade upp de olika karen 1,2,3 utan trodde siffran ingick i måttet, dvs 1 220x 220x 80
                              Men det ska va 220x220x80 = 3873L



                              Hier mein derzeitiger Aquarienkeller.
                              Aquarium 1 220x220x80 Bestand Australoheros spec. monigotes, spec red ceibal und Gymnogeophagus meridionalis.
                              Aquarium 2 230x70x60 Bestand Jungfische Australoheros spec. monigotes, spec red ceibal und Gymnogeophagus meridionalis.
                              Aquarium 3 100x80x60 Bestand Jungfische Australoheros spec. monigotes und spec red ceibal.

                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Fasen vad mäktigt! Då vet man på ett ungefär vad man har framför sig. Men det vetefan om jag ber HSB filma när jag står med kalsongröva i zenith...
                                Hur som helst, det är intressant att kolla hur dom bär sig åt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...