Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Nackdelen är ju att komma åt. Men med lite tur och skicklighet så sköter det ju sig själv.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Man får väl skaffa sig en sån där lång "gripklo", som jag sett att en del akvarister med stora kar använder sig av. Det kommer alltid lägen när man behöver fixa med något då karet är igång.

      Själv tänker jag frångå alla vedertagna regler och tvärtom planera noga och inreda klart karet innan det körs igång med fisk!
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 February 2014, 19:58.

      Kommentar

      • woodlund
        • December 2011
        • 666

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Man får väl skaffa sig en sån där lång "gripklo", som jag sett att en del akvarister med stora kar använder sig av. Det kommer alltid lägen när man behöver fixa med något då karet är igång.

        Själv tänker jag frångå alla vedertagna regler och tvärtom planera noga och inreda klart karet innan det körs igång med fisk!
        Haha nu snackar vi I-lands problem på riktigt , me like lot's
        Det är ungefär som när jag blir tvungen att göra något i våran damm på 20 kubik , på med vadarbyxorna och hoppa i.
        1900Liter Diskusvatten


        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det märks mellan raderna att detta verkligen kickar igång dig Mats Tycker faktiskt att du ska investera i en filmkamera som du kan filma under vattnet sedan för att fortsätta avbilda vad som sker i detta innanhav i källaren. Nu blir ju karet så djupt så du behöver ju komma närmare för att fortsätta ditt fantastiska filmande. På ett lättviktstativ eller liknande så blir går det ju enkelt att skicka ner en sådan kamera. Finns ju fler actionkameror som funkar kanon för detta och är små och smidiga.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Akvariestugan

            Skulle själv till ett så stort kar satsat på typ denna GoPro3: http://gopro.com/cameras/hd-hero3-black-edition
            med ett undervattenshus: http://gopro.com/camera-accessories/hero3-housing
            Då kan både du och andra få upplevelsen av att man simmar i karet och du kan komma närmare pågående lekar och andra intressanta beteenden i din stora grupp med fjärilar etc.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ja, det är verkligen ilandsproblem. Jag vet att jag kommer få hoppa ner i karet då och då, och det är bara att fixa några strategiska ställen som man kan sätta ner fossingarna på.

              En polare till mig är duktig fotograf och han snackade om en manövrerbar liten satellitkamera som man kunde köra med under vatten... skall kolla med honom om den idén är lösbar.
              Annars är väl tanken att skaffa en ny kamera lite längre fram - men nu får stålarna gå till akvarieprojektet.
              Som du säger, Johnny - det här bygget (framför allt när själva burken är klar) "kickar" igång mig något rejält. Det skall bli otroligt gôtt att i lugn och sakta mak inreda och dona. Det skall få ta tid och jag tänker inte hetsa fram några "snabba grejer" bara för att det skall bli klart!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ja hela ditt projekt är som ett enda stort äventyr. Även nu när det är en vision som kickats igång. Gissar att just djupet karet kan få fiskarna att bete sig mindre stereotypt (simma fram och tillbaka i en korridor) när karet är tillräckligt djupt. Gissar att en stock ingår i tänket? Är det något du brukar göra annars med detta kar som innebär att du kommer att göra på ett annat sätt än vad som är normalt för dig?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ja hela ditt projekt är som ett enda stort äventyr. Även nu när det är en vision som kickats igång. Gissar att just djupet karet kan få fiskarna att bete sig mindre stereotypt (simma fram och tillbaka i en korridor) när karet är tillräckligt djupt. Gissar att en stock ingår i tänket? Är det något du brukar göra annars med detta kar som innebär att du kommer att göra på ett annat sätt än vad som är normalt för dig?
                  Jag har haft funderingar på stora kar ganska länge, i många år faktiskt, och dessa funderingar har inget med prestige att göra, alltså att man tänker; "wow, nu har jag det mäktigaste karet på gatan" o.s.v.
                  Nej, det handlar enbart om att jag gång efter gång ser att de fiskar jag är intresserad av att hålla, ganska snabbt efter en "gyllene period" av parbildning och lek helt enkelt inte får ordentligt utrymme i kar där det finns flera arter. Det blir en stagnation och väldigt fort en tristess.
                  Detta tycker jag att man ser i många akvaristers frågor och funderingar kring sina fiskar och kar; "nu dog honan, skall jag köpa en ny "fru" till hanen, skall jag bygga en grotta till fjärilsciklidparet jag köpte igår, jag har två par apistogramma i mitt hundraliterskar - kan jag släppa ner ett par palettciklider också?" o.s.v.
                  Detta är givetvis frågor som uppstår när en viss oerfarenhet finns med i bilden, men också ett faktum därför att vi ofta väljer att köra lite för många arter på för trånga utrymmen.


                  Jag har länge tänkt att det vore spännande att se exempelvis tetror sträcka ut på lite friare ytor, att se en rejäl grupp discusar både samlas tillsammans och delas upp i mindre grupper eller par - och få plats med det!, att se olika apistogrammor och andra ciklider kunna para ut, leka och yngelvårda på ett hyfsat stort revir som ändå kan hållas lite avsides i karet och inte behöva slåss mot fiskar "som inte kan hjälpa" att de befinner sig i närheten bara för att det inte finns någon annan plats att uppehålla sig på...
                  Jag kan räkna upp många fler exempel.
                  Detta är också anledningen till att jag inte vill ha stor fisk i ett stort kar.


                  Jag tror att både djupet och höjden på det här karet kommer att få en del fiskar att visa lite annorlunda beteende än det gängse - men det är vad jag tror, vi får se sedan hur det faktiskt blir.
                  Jag kan tänka mig att vissa apistogrammor kan komma att vara synliga ibland, för att periodvis försvinna - kanske vid lek - och skymta till med en liten yngelsvärm. Jag kommer att acceptera att vissa fiskar som jag släpper i, kanske jag bara får se sällan.


                  Inredningsmässigt kommer det att handla mycket om rötter, grenar, pinnar, stockar och blad - och jag har samlat på mig en hel del material.
                  Vittrar, eller ruttnar någon trästock bort så skickar jag ner en ny - här är alltså scenariot öppet för kontinuerlig förändring, men på ett långsamt och kanske "naturligt" vis.


                  Det blir ju premiär för min del med ett såpass stort kar och jag kommer nog att få lägga ett stort antal torrinredningar innan jag har hittat stilen, så att säga.
                  Så, absolut, Johnny - det här är ett stort äventyr, och en vision som jag hoppas skall fungera bra. Jag har en övergripande tanke om hur jag vill ha det, men kommer att ta en bit i taget - och med små steg.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Så var det dag för en ny L. dorsigera-lek...
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Jag tycker att hela din kropp borde skrika av otålighet vid det här laget Mats, tur att du inte är som vissa andra (Inger) .
                      Du har säkert skrivit det, men vad skall du ha för filterlösning?
                      Kul med dorsigeraägg igen .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Jag tycker att hela din kropp borde skrika av otålighet vid det här laget Mats, tur att du inte är som vissa andra (Inger) .
                        Du har säkert skrivit det, men vad skall du ha för filterlösning?
                        Kul med dorsigeraägg igen .

                        //Inger
                        Jag funderar lite kring filtreringen ännu. Det blir antingen några kraftiga Eheim-filter eller kanske någon bakom-bakgrundslösning.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag funderar lite kring filtreringen ännu. Det blir antingen några kraftiga Eheim-filter eller kanske någon bakom-bakgrundslösning.
                          Okey .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jag funderar lite kring filtreringen ännu. Det blir antingen några kraftiga Eheim-filter eller kanske någon bakom-bakgrundslösning.
                            Det blir en rejäl filtervolym med bakgrundsfilter. Rengöring tidigast efter 50 år....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Det blir en rejäl filtervolym med bakgrundsfilter. Rengöring tidigast efter 50 år....
                              Mmmm, bakgrundstanken blir allt mer lockande - och det lutar nog åt det hållet... Har några fiffiga idéer.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Mmmm, bakgrundstanken blir allt mer lockande - och det lutar nog åt det hållet... Har några fiffiga idéer.
                                Fiffiga idéer brukar vara spännande att lyssna på har jag hört
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...