Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag ser att du har varit inne och kollat, Johnny - hoppas att du blev lite klokare av min beskrivning.

    Jag lägger in några bilder på Kjells 3 000-litare, och man kan lätt se hur svårt det är att få storleken på karet representativ på bild.
    detta karet är riktigt häftigt men mycket utrymme i karet går bort iom att han har en megastor amazonas-back to nature bakgrund om jag inte minns fel...
    Det enda som man kan "mäta" karet med på bilderna är väl att på första bilden så ser man 50 cm´s slimlines i nederkant, det är några stycken
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      detta karet är riktigt häftigt men mycket utrymme i karet går bort iom att han har en megastor amazonas-back to nature bakgrund om jg inte minns fel...
      Det enda som man kan "mäta" karet med på bilderna är väl att på första bilden så ser man 50 cm´s slimlines i nederkant, det är några stycken
      Ja, den bakgrunden är legendarisk (går att kolla på i Kjells "kontors"-tråd).

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ja, tror jag kommer ihåg att en bild var där han hade den på en släpkärra, då ser man hur stor bakgrunden är!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Japp, här kan man se, inlägg 263, här; http://www.zoopet.com/forum/showthre...=78549&page=14
          och inlägg 296, här; http://www.zoopet.com/forum/showthre...=78549&page=14
          och inlägg 321, här; http://www.zoopet.com/forum/showthre...=78549&page=17

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jag ser att du har varit inne och kollat, Johnny - hoppas att du blev lite klokare av min beskrivning.

            Jag lägger in några bilder på Kjells 3 000-litare, och man kan lätt se hur svårt det är att få storleken på karet representativ på bild.
            Jag har ju varit hemma hos Kjell och sett poolen Jo då jag blev helt klar över hur du tänker och förstår dina tankar om det hela. Riktigt intressant.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              Jag ska bara säga att när jag såg att du/Mats hade börjat riva väggen för att starta bygget av akvariet så började jag intuitivt gnugga handflatorna!! Det här ska bli såå skoj och spännande Ska du sen köra med rullgardin kan du ju fläska på med hur mycket droppfilter som helst där bakom Break a leg Mats!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av åheim
                Jag ska bara säga att när jag såg att du/Mats hade börjat riva väggen för att starta bygget av akvariet så började jag intuitivt gnugga handflatorna!! Det här ska bli såå skoj och spännande Ska du sen köra med rullgardin kan du ju fläska på med hur mycket droppfilter som helst där bakom Break a leg Mats!
                Haha! Härligt att höra!

                Ja, där bakom rullgardinen kommer man kunna greja och joxa med en hel del - som med ett enkelt handdrag; schwiips, kan döljas!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  Ja det där med rullgardin är ju riktigt smart faktiskt och är ju himla lätt att sätta upp! Jag tänkte först täcka mitt droppfilter men jag har insett att jag inte störs ett dugg av det faktiskt, har ju ändå lysrampen med "gardiner" ovanpå karet och huvudsaken är ju att det ser teknikfritt ut inuti karet
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    Något som jag har reflekterat över när det gäller stora kar är ju att ett kar inte behöver växa så jätte mycket för att det ska skena iväg i volym.
                    Det känns som att skillnaden mellan 100l och 200l är större än mellan ett 720 och mitt 1440.
                    Sen blir man hemmablind när man har stora kar, jag tycker min balja är "liten" (så länge jag inte behöver bära den)...
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Något som jag har reflekterat över när det gäller stora kar är ju att ett kar inte behöver växa så jätte mycket för att det ska skena iväg i volym.
                      Det känns som att skillnaden mellan 100l och 200l är större än mellan ett 720 och mitt 1440.
                      Sen blir man hemmablind när man har stora kar, jag tycker min balja är "liten" (så länge jag inte behöver bära den)...
                      Det där är en intressant reflektion. Man kan verkligen, nästan, bli rädd när man byter upp sig från ett, exempelvis, 100-liters till typ 300-, eller ett standard 540... Ju större kar man skaffar desto mindre "storleksrädsla" känner man.

                      Hemmablind är verkligen ordet - jag vet inte om du har kollat tidigare i tråden hur jag har joxat i det förhållandevis lilla rum jag har beslutat mig att bygga mitt "drömkar" i..?
                      Men, den expertis jag har mig tillhanda säger att; "bara bestäm dig för måtten nu, så drar vi igång - det spelar ingen roll byggnads- och "säkerhetsmässigt" om du väljer en halvmeter hit eller dit - bara bestäm hur stor baljan skall vara".
                      Problemet för min del är inte själva storleken på karet, utan att man faktiskt skall kunna uppehålla sig i rummet där karet står (viss poäng där, eller hur?).
                      Jag hade utan tvekan gått på ett 5 000-litare eller ännu större om bara utrymmet fanns, men det tillåter inte detta hus, denna gång...

                      När vi byggt klart, står karhelvetet där - och någon annan får montera ner det, efter min död... I don't give a flat flyin' fuck!

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Man måste ju inte uppleva det via en glasruta, en poolstege tar ju inte så stor plats. Och ett cyklop är garanterat billigare än glasrutan
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Jag har redan plockat fram baddräkten..hur varmt kommer det att vara i karet, allt över 23 gr funkar

                          fast.... Jag kommer inte att se nåt av fisken för de kommer att fly eller dö av chock när de ser nåt gigantiskt, vitt och halvdallarande som plaskar omkring på ytan.. OH NO... En val!!
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Håller med om detta med stora kar. Man tycker ju 3000 eller 5000 är potato potatao, men 300l och 500l som stor skillnad. Knasigt det där.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Jag vet när jag bytte från 50 till 100, jösses så stort det var tyckte jag då.. Sen vandrade det in ett 220 liters kar.. Detta var gigantiskt men nu är det plutti... Tänk vad man ser saker annorlunda efter ett tag.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Det största kar jag haft är 960-baljan. Det kändes enormt att se detta ståendes tomt i vardagsrummet. Men det tog inte lång tid innan man tyckte att det var "normal" storlek.
                                Inredningsmässigt, och även "titt"-mässigt har jag svårt för långa kar. Redan när jag donade med 960-karet kände jag att framtida kar absolut inte skulle vara mer än 200 cm långa, och funderade alltid på hur fränt det hade varit om djupet på karet var större, även höjden. Redan där var jag inne på att någon gång skaffa ett kar med ortdentligt djup och höjd, så att inredningen verkligen kan bölja framåt och inåt i karet.

                                Inredningsbiten har alltid varit det mest intressanta för min del, så detta moment är något jag verkligen ser fram emot - jädrar, vilket pillande det skall bli!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...