Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ursprungligen postat av HWH
    Fina. Jag tycker jag ser fler och fler fjärilar med slöjfenor. Jag hade en sådan hanne som är den enda som lyckats vara med i lek utan att klanta till det och äta rommen. Tyvärr dog han knall fall efter en lek.
    Av nå'n anledning så hade de flesta hanarna slöjfenor, och de flesta honor hade normala fenor. Så jag köpte tre slöjhanar och tre vanliga honor.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Småsteg framåt... väggen är riven. Nu skall det städas upp, målas och fixas - o.s.v.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 February 2014, 23:00.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Se där ja, en bit på väg...var har du slafen nu då?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Se där ja, en bit på väg...var har du slafen nu då?
          Står i stugan...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Du då ?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Du då ?
              Jag sover i sovrummet. Stutarbås- och gästsängsmöjligheten är numera borta. Skall du sova över blir det luftmadrass!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Småsteg framåt... väggen är riven. Nu skall det städas upp, målas och fixas - o.s.v.
                Vad roligt att få vara med från början!
                Hoppas du orkar dela med dig av onödigt mycket materialtekniska detaljer!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Spännande! Hur ska du göra för att få ut all fukt ur rummet som blir trots att du täcker karet?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Så roligt det börjar komma igång med bygget för dig Mats, så kul att du lägger in lite bilder så att vi andra får följa det lite på distans.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Spännande! Hur ska du göra för att få ut all fukt ur rummet som blir trots att du täcker karet?
                      Jag puttar väl dit en avfuktare, och så skall jag sätta en fläkt i en av ventilationsluckorna.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Så roligt det börjar komma igång med bygget för dig Mats, så kul att du lägger in lite bilder så att vi andra får följa det lite på distans.
                        Bygget av själva karet ligger lite längre fram - men det kommer bilder löpande när det händer grejer.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag får be om ursäkt för de lite korta svaren tidigare!
                          Jag har en rejäl luftfuktare ståendes så den kommer jag att använda, tror det är oundvikligt. Sedan finns det fiffiga fläktar som, så att säga, har en avkännande "luftfuktighetstimer" som går på när den känner av en viss fuktighet. En sådan sätter jag in i en av de två vädringsluckor som finns i rummet.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Akvariestugan

                            Tycker du skriver ovanligt mycket med tanke på vad du håller på med. Frontrutan på akvariet, ska den vara åt samma håll som mot fotografen? Om jag kommer ihåg rätt så är rummet bredare än djupt ( sett från fotografens sida). Vill du i så fall ha rutan hitåt för att kunna ha kvar ditt T-kar? Och om du inte hade T-karet där och valde att ha frontrutan åt "T-hållet", skulle du då få mer plats för att ordna sittplatser där?

                            Nu kanske mina frågor blir komplett obegripliga och då släpper du detta inlägg bara.
                            Men jag satt och grunnade hur det skulle vara med ett sådant stort kar i källaren och att jag skulle vilja sitta där i långa perioder och att sittplatserna då blir viktiga. Vet ju när jag var hos Kaj och tittade på diskus i deras rymliga visningskar. Där hade man kunnat sitta en hel dag, lätt.

                            Även om du älskar ditt T-kar, du tror inte du ångrar att du bygger karet åt "fel" håll? Eller är jag helt ute och cyklar och fattat tokfel?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Jag är helt med på vad du menar Johnny. Rutan kommer att vara vänd mot "fotografen".
                              Högra kortsidan/gaveln på karet kommer alltså att vara vänd mot 540-baljan. Det finns bara detta sätt att göra i rummet.


                              Hade jag kunnat ge bort gruppen med gracilisar i ett svep till någon som ville ha dom hade jag plockat bort 540-karet och skippat det.
                              Men, det får la stå där ett tag...


                              Man kommer att kunna sitta några stycken framför det nya karet, det får lätt plats med stolar eller fåtöljer. I och med att karet hamnar ganska lågt mot golvet - cirka 20 cm - så har jag funderat på att köpa några sådana där sköna "puffar" som man kan dråsa ner i. Då får man karet i skön titthöjd och sitter dessutom bekvämt.


                              Det här projektet är väl på gränsen för vad man kan göra i ett så förhållandevis litet rum som detta är. Men, jag ville bygga den här storleken och det första alternativet; att bygga karet i "stugan" skulle - helt frankt - ha kostat för mycket pengar.
                              Jag har inte tillgång till någon lokal eller liknande plats - så detta får bli "hobbyrummet" från och med nu.


                              Sedan skall vi tänka på att kameran faktiskt ljuger - det ser helt förminskat och knasigt ut på bilderna... Det kommer att bli oerhört svårt att fotografera karet längre fram, men jag skall ta några referensbilder då jag står i karet, så kanske man kan se hur det ter sig.
                              Det är likadant med Kjells 3 000-litare - farkin' impossible att få ett vettigt foto eller film på, ser pluttigt ut på bild... och när man ser det irl så baxnar man över hur mäktigt det är.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 February 2014, 10:26.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jag ser att du har varit inne och kollat, Johnny - hoppas att du blev lite klokare av min beskrivning.

                                Jag lägger in några bilder på Kjells 3 000-litare, och man kan lätt se hur svårt det är att få storleken på karet representativ på bild.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...