Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Halloj! Kul med alla inlägg!
    Jag svarar genom att sätta in två bilder på hur det ser ut i nuläget.
    På bilderna kan man se en 200 x 120 cm säng. Den ser riktigt pluttig ut, så man kan ju lätt föreställa sig hur svårt det kommer att bli att fotografera det här karet senare.
    Man kan titta på den sänggavel som står mot väggen (som skall rivas i veckan), den är något mer än 120 cm lång (tänk akvariets djup), och man kan jämföra med 540-baljan som är 150 cm långt som syns lite i högerkanten på bilderna. Karet blir alltså 140 cm djupt och 100 cm högt - jämför höjden med sängens bredd (höjd) på 120 cm.

    Nu i veckan skall vi riva den vägg som sänggaveln, draperiet och läslampan sitter på, där tjänas in över 50 cm som får bilda plats för diverse teknik och övrigt.
    Ja, det kommer givetvis att ta lång tid det här, men nu börjar det ändå röra på sig en smula!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Men är tanken att det ska vara öppet i överkant? Med jättestora täckglas?
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av HWH
        Men är tanken att det ska vara öppet i överkant? Med jättestora täckglas?
        Nja, inte täckglas i glas - utan jag har en idé om korrugerade plexiglasskivor. Dessa har ju en naturlig fuktavrinnelse ner tillbaka i karet, i och med korrugeringen, och så är de lätta att hantera. Idén om detta har jag fått från en kille med ett väldigt stort kar som löste "täckglasfrågan" på det sättet. Dessa skivor kommer att vila helt och hållet på karets kanter och det rejäla mittstag som kommer att hamna överst i mitten, därav kommer heller inte plexiglasskivorna att bukta någonting.

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          Det här ska sannerligen bli kul att följa
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av woodlund
            Det här ska sannerligen bli kul att följa
            Ja, jag hoppas snart det kan bli lite skönare grader (får ha vartenda fönster öppet vid coatingen) så att man kan köra igång - och sedan skall det verkligen bli spännande att se hur det utvecklas. Jag kommer att dokumentera med bilder och filmer!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Tänk ändå Mats, att nu har du i alla fall en början - sketakul

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Hur tjockt glas blir det? Beställer man det av en glasmästare och hur får man fast det?
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Tänk ändå Mats, att nu har du i alla fall en början - sketakul

                  //Inger
                  Det börjar bli "på riktigt" nu, verkligen sketakul!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av HWH
                    Hur tjockt glas blir det? Beställer man det av en glasmästare och hur får man fast det?
                    Tittar man på en helglaskalkylator (finns på nätet) som stämmer överens med min tänkta storlek så rekommenderas en glastjocklek på 2,1 cm, så en skiva med den tjockleken får man nog ha.
                    Jag skall kolla runt på några ställen som jag vet och beställa en glasruta. Skall även ta ett snack med Anders.
                    Rutan kan man sätta i en ram, som sedan monteras i fronten.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Blir det inte en väldigt förvrängande effekt i ett sådant glas? Kan inte det förstöra själva tanken som du har med "små" fiskar på rymlig yta?
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av HWH
                        Blir det inte en väldigt förvrängande effekt i ett sådant glas? Kan inte det förstöra själva tanken som du har med "små" fiskar på rymlig yta?
                        Nej, jag har sett kar i denna storlek, exempelvis Kjelles 3 000-litare, och kar med betydligt tjockare glas och det blir ingen förvrängning, såvida man inte tittar in i karet i en extrem vinkel - men så blir det ju i vanliga kar också.

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Ok, vad bra. Ska bli väldigt kul att följa eftersom du är en mästare på både beskriva med text, bild och film.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Ok, vad bra. Ska bli väldigt kul att följa eftersom du är en mästare på både beskriva med text, bild och film.
                            Härligt! Jag skall, som sagt, visa bilder och filmer på hur det byggs upp. Jag har aldrig gjort något sådant här förut, så det kommer att bli spännande och lärorikt för min del också.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Vad tror du om det jag skrev tidigare om belysning.Är det enkelt som gäller där också?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Vad tror du om det jag skrev tidigare om belysning.Är det enkelt som gäller där också?
                                Det blir att jag initialt hänger två MH-ramper över karet - dessa har jag ju redan så det är lika bra att använda dom. Jag tänker mig ett kar med ganska så "naturligt" ljus - lite åt solskenshållet till - så det blir att helt enkelt kolla vad som kommer att passa bäst. LED-lösningar finns med i beräkningarna, såklart - men om det blir via ramper eller utspridda ljuskällor vet jag inte riktigt ännu.
                                Ja, jag kommer nog att hålla det hyfsat enkelt, och liksom bygga på efter behov.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...