Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Så spännande. Hur ska du lösa betlysning och filtrering?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av HWH
      Så spännande. Hur ska du lösa betlysning och filtrering?
      Som vanligt går jag "with the flow". Jag har redan köpt en rejäl MH-ramp som står på vänt, och så plockar jag nog bort den MH-ramp som sitter över 540-karet och placerar den ovanför det nya karet också. MH-belysningen använder jag enbart när jag själv vill sitta och kolla på karet - så MH-belysningen går sparsamt. Jag skall även titta på några LED-rampsalternativ.

      Som filter blir det några Eheim 2260-ytterfilter, och så skall jag kika på en droppfilterlösning också med en "2260"-skalle som jag har liggandes. Jag kör med andra ord väldigt enkelt rent tekniskt, och kommer att bygga ut tekniken efterhand. Karet får ett enkelt snitt, med få och icke ljuskrävande växter, samt inredning som går i rot, gren och pinn-riktning, med en del öppna sand- och stenpartier.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Men ska du bygga "hel" vägg på den sidan med glaset?
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av HWH
          Men ska du bygga "hel" vägg på den sidan med glaset?
          Kan du förtydliga det lite..? Fronten på karet blir en glasruta, så att man kan se in i karet. Resten av karet består av trä.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Jo det förstår jag, men över karet, blir det vägg där? Dvs att rutan blir en fyrkant i en hel vägg eller kommer karet stå fritt i rummet?
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av HWH
              Jo det förstår jag, men över karet, blir det vägg där? Dvs att rutan blir en fyrkant i en hel vägg eller kommer karet stå fritt i rummet?
              Aha, då fattar jag vad du menar! Nej, karet blir, så att säga, fristående i rummet - som en stor jädra trälåda, dock med baksidan av karet ståendes mot en vägg.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Blir det inte som att ha solen i rummet få med en massiv MH-ramp? Eller löser du det med rullgardiner? Eller har du något annat patent på lur?
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av HWH
                  Blir det inte som att ha solen i rummet få med en massiv MH-ramp? Eller löser du det med rullgardiner? Eller har du något annat patent på lur?
                  Precis som med 540-karet, löser jag det med en rullgardin!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Äntligen händer det något kul . Mats du måste dokumentera allt från start med både text och bild redan nu!! Minsta lilla röjning i din källare vill vi se. Tänk vad kul att gå tillbaka och titta på sedan .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Ja kommer bli otroligt lärorikt.

                      På ett sätt är det tur att jag inte har någon bra plats i huset till ett liknande projekt. Impulskontroll är ju inte min starka sida.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Skissen som vi jobbar kring nu är att karet får dessa invändiga mått: 220 cm långt, 140 cm djupt och 100 cm högt - alltså något över 3 000-liter. Större än så går det inte att genomföra i det rum karet skall byggas, så jag får liksom "stanna up" där med detta.
                        Jäklar Mats, är det detta som kallas I-landsproblem?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Stimulerande att läsa om planerna. För mig som en del av den nyfikna publiken så snurrar det ju mycket tankar. Helena har ju varit inne på det där med ljuset t.ex. Även om du vill ha det himla enkelt så går ju led om det blir i moduler eller ska man kalla det öar att dimma upp och ner som du behagar. Tänker att det går att fixa allt från soluppgång till solnedgång, att låta delar vara i skugga som en annan vecka har fullt ös. Men nu vet ju jag att du är mr Simple. Inte simpel men förespråkar lättskött enkelhet. Men i skallen så blev det oändliga möjligheter med led lite utspridda. MH funkar ju för middagssol

                          Jag tror att just belysningslösningen kan ge upplevelser långt över det att det är ett stort kar. Du är ju musiker. Du måste ju känna massa folk som kan styra och belysa en scen. Kan man inte överföra detsamma på burken? Lite enkla skjutreglage som doftar 70-tal ?

                          Men åh vad läckert det blir!
                          Känns gott att du drar dig för att riva den T-burk som du tidigare saknat.
                          Nu ska jag fantisera vidare om din burk. Nu kan man ju drömma om ett jättekar alldeles gratis helt plötsligt
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Ja kommer bli otroligt lärorikt.

                            På ett sätt är det tur att jag inte har någon bra plats i huset till ett liknande projekt. Impulskontroll är ju inte min starka sida.
                            Plats och plats.... Mats kåk är ganska kompakt. Din kanske är rymlig?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Sådana projekt bottenplatta av betong kräva och det har jag av naturliga skäl bara i källaren och där är det "harkel harkel" fullt
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av hwh
                                sådana projekt bottenplatta av betong kräva och det har jag av naturliga skäl bara i källaren och där är det "harkel harkel" fullt
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...