Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Animaniac
    Hur som helst verkar i alla fall ett par ha bildats, de håller till högt upp på en hög och platt rot, som går nästan ända upp till ytan. De var nyss i luven på en av nyckelhålscikliderna såg jag.
    Låter som att det är något på gång med andra ord! Ta några bilder när det hettar till!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Slänger in en liten dorsigeramedyngelfilm;

      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Låter som att det är något på gång med andra ord! Ta några bilder när det hettar till!
        Om jag kommer åt
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Slänger in en liten dorsigeramedyngelfilm;

          http://www.youtube.com/watch?v=94ybJ-Su75M
          Gillar alla dina ynglingfilmer . Och föräldrarna i sina "lilla svarta" som sätter skräck i hungriga fiender gillar jag också

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Det var roligt att höra, Inger - jag tycker att det inte är mer än rätt att du får se en liten film till, plus en bild!


            http://www.youtube.com/watch?v=89wwf-b9uyE


            Bifogade filer

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det var roligt att höra, Inger - jag tycker att det inte är mer än rätt att du får se en liten film till, plus en bild!


              http://www.youtube.com/watch?v=89wwf-b9uyE


              Du fattar att jag kollar mest på föräldrarna, eller hur

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Du har ingen liten film med Thomasi liggandes? Tror det skulle ha en positiv effekt på Ingers immunförsvar. Plus att jag själv drabbats av akut Thomasi-saknad
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Du har ingen liten film med Thomasi liggandes? Tror det skulle ha en positiv effekt på Ingers immunförsvar. Plus att jag själv drabbats av akut Thomasi-saknad
                  Mats har lagt upp en film på Thomasi, men minns inte just nu om det var här eller i min tråd .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ok. Då blir det till att leta lite
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Tror banne mig inte att jag har någon film på dom, men dock bilder.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Gillar verkligen dorsiger och dess nära släkting kurvcikliden Fin film, man ser hur hårt de tar på sin uppgift.

                        Kommer att tänka på kurvcikliderna jag hade för ett tag se'n, så nu tänker jag störa med några bilder till.
                        Bifogade filer
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Tjusigt, Ani!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Tack
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Hur går det med dina Laetacaror och deras yngel vill jag egentligen fråga först, men undrar lite över ditt något större kommande kar. Om jag förstått rätt så kommer botten, sidor, baksida att vara i trä? och en ram på framsidan runt glaset i samma material?
                              Lite som en pool i trä fast inomhus med glas åt ett håll?

                              Förr (läs 30-40 år sedan) så var det ju hyggligt vanligt med sk träakvarium. Hade en kompis som hade ett 550 i trä med Diskus i. Är det egentligen så det är tänkt fast i XXXL format?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Hur går det med dina Laetacaror och deras yngel vill jag egentligen fråga först, men undrar lite över ditt något större kommande kar. Om jag förstått rätt så kommer botten, sidor, baksida att vara i trä? och en ram på framsidan runt glaset i samma material? Lite som en pool i trä fast inomhus med glas åt ett håll? Förr (läs 30-40 år sedan) så var det ju hyggligt vanligt med sk träakvarium. Hade en kompis som hade ett 550 i trä med Diskus i. Är det egentligen så det är tänkt fast i XXXL format?
                                Halloj Johnny! Lustigt att du frågar om det kommande karet - här är nämligen full action med total utrensning i rummet där karet skall byggas. Just nu står bara 540-T-baljan kvar, och det kommer nog att få stå kvar också - har för jädra svårt att ens börja fundera på att riva det karet...

                                L. dorsigerorna blev (nog) av med de sista ynglen igår, men de är fortfarande kolsvarta/illröda - så det blir snart lek igen. Det har dessutom bildats ett nytt dorsigerapar i gruppen och det lär bli ett jädrans gnabbande om de leker samtidigt i det lilla sketkaret. Så av sex köpta små dorsigeror ser det ut som att det åtminstone blir två par. En har de jagat ihjäl, så det är bara fem kvar, och den som är övergiven ser ganska tam ut i nuläget. Det blir fint för dom att komma till ett större kar senare.
                                Och där blir det en tjusig övergång till "Storkaret";

                                Det finns några fina exempel på träkar i större storlek i flera av "monsterkillarnas" trådar, och det finns ett lysande exempel på ett 5 000-literskar i en tråd på ncs, som är byggt i trä.
                                Japp, Johnny - det blir en träkonstruktion med plats för en "ram" i fronten där rutan kommer att sitta. Hela konstruktionen kläs invändigt med duk och en gelcoat, så att man - så att säga - plastar in hela karet, som en båt ungefär.

                                Skissen som vi jobbar kring nu är att karet får dessa invändiga mått: 220 cm långt, 140 cm djupt och 100 cm högt - alltså något över 3 000-liter. Större än så går det inte att genomföra i det rum karet skall byggas, så jag får liksom "stanna up" där med detta.
                                Jag bygger det här karet för att "pensionera" mig med det - jag vill ha något att arbeta med, i många år framåt, och ser detta som ett projekt att njuta av även när man blir lite upp i åren och inte flänger runt och lirar gura så mycket längre.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...