Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Även om det inte verkar så det senaste dygnet, så har ju några av er varit lite nyfikna på Garra flavatra - så här är en liten filmsnutt;

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Försök att få tag på dessa, de är helt enkelt oemotståndligt charmiga (och jag, åtminstone, struntar fullständigt i att de inte är "biotopriktiga", om man tänker SA).
      När de mäter sig med varandra (det blir aldrig slagsmål, utan bara uppvisning) bleknar de - ungefär som botior gör när de smågnabbas med varandra - annars har de en mättad, fin svart och gräddvit, kontrastrik färg - och dessutom får de ett orange/rött band på stjärtfenan när de färgat ut. Som sagt, mycket vackra, och en stor tillgång i karet!
      Har velat ha så'na se'n jag såg dem första gången, och de är ju något roligare att titta på än Garra rufa. Falskogs hade dem en av gångerna vi var hos Pia, men tyckte inte riktigt jag hade råd med dem. Verkar rent allmänt vara en rätt dyr butik.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Ja den där är ju läcker asså, själv har jag den inte alls lika findräktade rufan. De är ju fenomenala algätare som inte drar iväg i storlek och funkar i lite mindre kar också. Verkligen ett härligt kar du har/hade(?) till dem också Jag upplever dem som lite känsliga i början och några av mina fick ett litet så vid ena bröstfenan som sedan infekterade fisken invärtes... Nu är allt frid och fröjd iallafall. Härlig och aktiv fisk och sällskapliga sinsemellan.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Animaniac
          Har velat ha så'na se'n jag såg dem första gången, och de är ju något roligare att titta på än Garra rufa. Falskogs hade dem en av gångerna vi var hos Pia, men tyckte inte riktigt jag hade råd med dem. Verkar rent allmänt vara en rätt dyr butik.
          Jaaa... jag vet inte hur det är på Falskogs... men får du tag i några stycken så köp!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av åheim
            Ja den där är ju läcker asså, själv har jag den inte alls lika findräktade rufan. De är ju fenomenala algätare som inte drar iväg i storlek och funkar i lite mindre kar också. Verkligen ett härligt kar du har/hade(?) till dem också Jag upplever dem som lite känsliga i början och några av mina fick ett litet så vid ena bröstfenan som sedan infekterade fisken invärtes... Nu är allt frid och fröjd iallafall. Härlig och aktiv fisk och sällskapliga sinsemellan.
            Japp, G. flavatran är riktigt läcker. Jodå, karet är igång just nu - fiskarna som går i det skall få bli de som inviger det nya projektet.
            Mina flavatror klarade resan från Tyskland och islängning i karet utan några problem - de drog igång omedelbart och det har varit full fart på dom sedan dess! Och som du säger - fenomenala algätare.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Finns det nå't minimiantal man bör ha?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                När Garra flavatra gnabbas sinsemellan bleknar dom - ungefär så som Praktbotior gör. Här är en filmsnutt på stycken som gruffas lite;

                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Finns det nå't minimiantal man bör ha?

                  Jag vet banne mig inte... Jag har sex stycken, men det verkar faktiskt som att de trivs i lite större grupper.
                  Jag tror Bluewing-Johnny lade in en länk till en artikel om dessa fiskar några sidor tillbaka i tråden.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522


                    Till er tjänst vänner
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Bra där Johnny! Tack!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Sitter i husvagnen i Tandådalen med en öl i handen och njuter hemlagade köttbullar och läser om ert akvaristiska gagg. Det lindrar saknaden av mina fiskar.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jahapp, inga frisimmande dorsigerayngel idag... dom är väl "flygfärdiga" imorgon kan jag tänka mig. Honan flyttar de små sprattlarna fram och tillbaka mellan läggningsplatsen längst in bland all växtlighet och vid den där nedfallna termometern.
                          På dagens filmsnuttsuppdatering har hon ynglen precis i rotbôset vid en liten javaplanta...

                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 February 2014, 19:01.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Sitter i husvagnen i Tandådalen med en öl i handen och njuter hemlagade köttbullar och läser om ert akvaristiska gagg. Det lindrar saknaden av mina fiskar.
                            Ser mysigt ut... bara vädret som är fel!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Sitter i husvagnen i Tandådalen med en öl i handen och njuter hemlagade köttbullar och läser om ert akvaristiska gagg. Det lindrar saknaden av mina fiskar.
                              sitter du där uppe.. Mina killar är där med!

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jahapp, inga frisimmande dorsigerayngel idag... dom är väl "flygfärdiga" imorgon kan jag tänka mig. Honan flyttar de små sprattlarna fram och tillbaka mellan läggningsplatsen längst in bland all växtlighet och vid den där nedfallna termometern.
                              På dagens filmsnuttsuppdatering har hon ynglen precis i rotbôset vid en liten javaplanta...

                              http://www.youtube.com/watch?v=VYlHmVj_KwA
                              härligt att se, de är så duktiga
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Härligt Mats!
                                Här leks det också för fullt på högerflanken!


                                Det där såg mysigt ut Johnny!
                                Jag prövade husvagnssemester förra året, och det var inte dumt om man hittade rätt ställen! Känns ju lite som att ligga ute med båt faktiskt (vilket jag är uppvuxen med). Dock har jag aldrig kommit på tanken att dra husvagn på vintervägar och bo i den i kyla, hur många gasolflaskor bränner du på en vecka under svensk normalvinter?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...