Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Stort tack, Mats att du tar dig tid att beskriva hela upplägget och tänket i en lekvänlig inredning. Kul med leken.
    Det är verkligen kul att dom har lekt. För min del spelar det ingen roll om det handlar om "lätta" eller "svåra" ciklider - jag blir lika uppspelt av att studera beteende, lekar och yngelvård ändå.
    Någon gång kommer det säkert upp någon fråga på L. dorsigera här på forumet - och då kan det vara käckt att ha lagt en liten "beskrivning" här - om än som ren dokumentation.
    Nu skall det bli väldigt intressant att se kläckningen, och hur de beter sig i miljön när detta sker - om de blir mer utåtriktade eller om de initialt kommer att hålla sig vid lekplatsen - o.s.v.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Det du beskriver har jag också fått beskådat. Just L.dorsigeras olika färgskiftningar är ju bara så häftigt. Från att vara ganska så färglösa till att sedan vid lek skifta i regnbågens alla färger .
      På bilderna kan man se parets svarta "vakta äggdräkt. Hoppas att det är ok med bilderna Mats
      Bifogade filer
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Underbara bilder, Inger! Ös på bara!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Underbara bilder, Inger! Ös på bara!
          Det blev inga yngel kvar, det var för många rubintetror och alltid hungriga "nycklar"
          Honan dog i höstas och hanen går i hörnkaret nu - men när jag ser dina, så tror jag banne mig att han ska få sig en fru .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja, det tycker jag att du skall ge honom, så det blir lite liv och lust!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              OK, då var dorsigeraleken ett faktum! Det här är ju absolut ingen sensation på något vis - men jag skall beskriva det ändå (som någon form av dolumentation, på pränt).

              Precis som vanligt placerar man lite flata stenar och liksom "lägger ut" små ställen för deras bekvämlighet, eller vad man nu skall kalla det, och givetvis väljer de ett ställe helt själva - där det passar dom bäst.
              Om man kollar på filmen i inlägget innan detta, så kan man se en ganska stor rot i karets framkant, på högersidan. Bakom denna rot har jag lagt ett litet rotsystem, omlott, med fastsatta vanliga javor och windelövjavor. Det som alltså ser ut som en massiv vägg av javor i karets bak-kant är de facto ett utrymme med massor av skrymslen - bestående av rotpinnar med fastvuxen java.
              På en liten fri "rotyta" mellan plantorna har de lagt en rejäl romkaka. Om jag tittar in på höger kortsida av karet kan jag precis se kakan, men jag kan banne mig inte ta ett redigt foto av det hela - beliv jo me, jag har försökt, både med och utan blixt - det syns ingenting på bilderna, bara ett bluddrigt virrvarr av blad och rötter... Jaja, man kan inte få bilder på allt.

              Hela kakan ser frisk och befruktad ut, och det tycks som att dessa ciklider inte lider av någon degenererad lekinstinkt - de kan stuffet på försök nummer ett.

              Vad som är intressant är beteendet; Istället för att jaga runt i karet står nu båda och fläktar rommen och håller sig hela tiden helt nära romkakan. De står i tandemformation, ganska still, och koncentrerar sig helt på fläktandet.
              Jag är hyfsat säker på att den här romkakan kommer att kläckas och att det blir sprattlare som kommer att läggas i någon liten hög i närheten. Vad som händer när ynglen blir frisimmande är en helt annan sak - då stryker de nog med ganska snabbt - med tanke på all fisk som virvlar runt i karet... Så är det bara.

              En sak till, deras lek- och yngelvårdardräkt, som går i kraftigt svarta och gulaktiga band, är ett helt makalöst effektivt kamouflage - de syns i stort sett inte alls där de står bland alla rotdelar och blad, utan smälter in i miljön på ett nästan magiskt vis - fantastiskt att kolla på!
              Så roligt!

              Hur verkar det i nuläget?
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Så roligt!

                Hur verkar det i nuläget?
                Skall kolla ikväll när jag kommer hem!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Skall kolla ikväll när jag kommer hem!
                  Ja, gör det
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Ja, gör det
                    Jodå, Pia - hela kakan kvar, allt befruktat och inte ett vitt korn någonstans. Hanen är lite mer ute och röjer - kolsvart - och honan står så fint gömd och ytterligt väl kamouflerad och fläktar rom inne i bladverket.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Jodå, Pia - hela kakan kvar, allt befruktat och inte ett vitt korn någonstans. Hanen är lite mer ute och röjer - kolsvart - och honan står så fint gömd och ytterligt väl kamouflerad och fläktar rom inne i bladverket.
                      Så roligt!
                      det är så skönt att man kan glädjas från hjärtetrakten åt någon annans fiskar eller kar, det är ju många andra med som har flyt och glädje nu
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Så roligt!
                        det är så skönt att man kan glädjas från hjärtetrakten åt någon annans fiskar eller kar, det är ju många andra med som har flyt och glädje nu
                        Ja, det är många fina kar, fiskar, lekar och allt vad där är hos folk just nu - jättekul!
                        Så, nu skall jag inte skriva mer om de här dorsigerorna - det är ju en småsak i sammanhanget!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, det är många fina kar, fiskar, lekar och allt vad där är hos folk just nu - jättekul!
                          Så, nu skall jag inte skriva mer om de här dorsigerorna - det är ju en småsak i sammanhanget!
                          Du läste nog lite fel eller fattade mig fel... Jag vill att du skriver varje dag om hur det går för dem, jag vill ju glädjas och få följa dem.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Din dorsigeror gör ju att hjärtat klappar lite extra, jag var ju med när du köpte dem
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Du läste nog lite fel eller fattade mig fel... Jag vill att du skriver varje dag om hur det går för dem, jag vill ju glädjas och få följa dem.
                              OK - jag tänkte bara att det är en vanlig dorsigeralek... inget speciellt liksom. Men, visst - jag skall ha koll på dom och rapportera.
                              Lika bra att spana in dom ordentligt nu, för när de kommer att gå i nya karet lär man väl inte se röken av dom.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Din dorsigeror gör ju att hjärtat klappar lite extra, jag var ju med när du köpte dem
                                Jajamän, Pia - jag skall allt ha korn på dom. Är det så att de tar fram en liten skock yngel och jag har kameran redo, så kanske man kan få en fin film också.
                                Jodu, det var i samma affär som du köpte scalarerna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...